۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
همکاری ایران و عراق برای مهار گرد و غبار به زودی آغاز می‌شود
معاون وزیر محیط زیست عراق:

همکاری ایران و عراق برای مهار گرد و غبار به زودی آغاز می‌شود

معاون وزیر محیط زیست کشور عراق درباره اجرا شدن پروژه پایلوت گرد و غبار در چهار استان عراق و ۲ استان ایران گفت: به دنبال سفر هیات ایرانی به عراق مقرر شد به زودی عملیات اجرایی در این ۶ استان آغاز شود.

به گزارش بازار، نظیر عبود فزع روز یکشنبه در دومین روز از برگزاری همایش بین المللی مقابله با گرد و غبار و توفان های ماسه ای ضمن تشکر از ایران برای برگزاری اجلاس مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اظهار داشت: امروزه موضوع گرد و غبار مورد توجه تمام کشورهای جهان قرار گرفته است و این کنفرانس می‌تواند کمک بزرگی درباره این مخاطره باشد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که کشور ایران تحت تاثیر توفان‌های گرد و غبار است و کشور ما نیز همین شرایط را دارد، بیشتر گرد و غبار عراق تحت تاثیر منشاءهای خارجی است که پس از عراق اقلیم ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

معاون وزیر محیط زیست عراق افزود: سال گذشته نیز کنفرانس منطقه‌ای گرد و غبار در ایران برگزار شد که در آن جلسه دو پیشنهاد تفاهم‌ به امضا رسید و ما امسال پیگیر فعال‌سازی این تفاهم‌نامه‌ها به صورت عملی هستیم.

نظیر عبود فزع ادامه داد: ما در آینده‌ای نزدیک آماده همکاری در زمینه کنترل گرد و غبار، مسئله آب و محیط زیست با ایران و سایر کشورها خواهیم بود. جمهوری اسلامی ایران و سازمان ملل متحد استقبال خوبی از پیشنهادات ما کردند و ما نیز آماده همکاری هستیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم نتایج این کنفرانس، پروژه‌های مشترکی را درباره اخطار زودرس گرد و غبار و ایجاد صندوق پشتیبانی بین‌المللی داشته باشد و ما امید داریم پروژه‌های مشترک هرچه زودتر اجرا شود.

معاون وزیر محیط زیست عراق خاطرنشان کرد: ما یک بیانیه پایانی خواهیم داشت که امیدواریم مورد استفاده همه کشورها قرار گیرد.

نظیر عبود فزع درباره اجرا شدن پروژه پایلوت گرد و غبار در چهار استان عراق و ۲ استان ایران گفت: در حقیقت مقابله با این مسئله گرد و غبار تنها از عهده ایران و عراق برنمی‌آید و باید یک هماهنگی منطقه‌ای ایجاد شود، سفر هیات ایرانی به عراق هم برای اجرایی شدن همان تفاهم‌ها بود و مقرر شد در چهار استان عراق و ۲ استان ایران عملیات اجرایی شروع شود.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های ایجاد گرد و غبار در کشور ما کمبود آب است، گفت: در این راستا باید همکاری‌هایی را با ایران و سایر کشورهای منطقه داشته باشیم. ما پروژه‌های پایلوت را به زودی شروع می‌کنیم تا ببینیم چه نتایجی دارد و اگر نتایج مثبت بود، همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.

معاون وزیر محیط زیست عراق تاکید کرد: دولت جدید عراق اولویت خود را محیط زیست و تغییرات اقلیمی قرار داده و در این جهت با همکاری سازمان ملل یک اجلاس ملی را در بصره برگزار کردیم و در این اجلاس قرار شد که کارهای عملی را شروع کنیم.

نظیر عبود فزع خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک نیز یک نشست منطقه‌ای را با حضور کشورهای منطقه در کشور خود برگزار خواهیم کرد. اقتصاد سبز، آب، هم‌زیستی با کربن و تغییرات اقلیمی موضوعات این کنفرانس خواهد بود.

حمایت ژاپن از ایران در حوزه مقابله با توفان‌های گرد و غبار
همچنین سفیر ژاپن در ایران در این اجلاس با تاکید بر اینکه از اقدامات ایران در حوزه محیط زیست از جمله مقابله با توفان‌های گرد و غبار حمایت می‌کنیم، گفت: برگزاری اجلاس مقابله با گرد و غبار نتایج موثری را به همراه خواهد داشت.

دولت ژاپن متعهد شده یک میلیارد دلار برای مقابله با توفان اختصاص دهد که هر ساله این میزان را افزایش خواهیم داد
آیکاوا کازو توشی، اظهار داشت: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و مشارکت فعال بسیاری از کشورها در اجلاس امروز هم موید همین مطلب است.

وی افزود: امسال شاهد توفان‌های بی شماری در شرق دور بوده‌ایم و در ژاپن برنامه کنترل گرد و غبار از سال ۲۰۰۲ آغاز شده و ما برنامه‌هایی با کشورهایی همچون چین، کره و مغولستان داشته‌ایم. همچنین سه برنامه عمل با کره و چین امضا کرده‌ایم و اکنون هم انجام برنامه‌های مشترک با کشورهایی از جمله ایران برایمان بسیار حائز اهمیت است.

کازو توشی با تاکید بر اینکه از اقدامات ایران در زمینه مقابله با توفان‌های گرد و غبار حمایت می‌کنیم، گفت: در سال ۲۰۱۴ نیز تفاهم‌نامه میان جمهوری اسلامی ایران و محیط زیست ژاپن منعقد شد و ما به دنبال برگزاری کارگاه‌ها و جلسات فنی مشترک بوده‌ایم.

سفیر ژاپن در ایران با بیان اینکه توفان‌های گرد و غبار باعث بیماری‌های زیادی میان افراد شده است گفت: دولت ژاپن متعهد شده یک میلیارد دلار برای مقابله با توفان اختصاص دهد که هر ساله این میزان را افزایش خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: قطعنامه پیشنهادی که در این اجلاس مطرح شده در مورد اقدامات پیشگیرانه و همکاری‌های مشترک برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و برگزاری اجلاس این چنینی که در ایران بود، می‌تواند نتایج موثری را در جهت حفاظت از محیط زیست به همراه داشته باشد.

ایران نقش راهبردی در مقابله با توفان‌های گرد و غبار دارد
وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو نیز در دومین روز از اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد وغبار اظهار داشت: ایران نقش راهبردی در مقابله با توفان‌های گرد و غبار دارد.

اوا بازایبا، افزود: باید اقدامات عملی برای مقابله با پدیده‌هایی که محیط زیست را به خطر انداخته انجام داد، دانشمندان در مورد شرایط محیط زیستی در نقاط مختلف جهان هشدار داده‌اند و نباید نسبت به این قضیه بی‌توجه بود.

وی ادامه داد: آفریقا فقط مسئول چهار درصد آلودگی جهان است و ۸۰ درصد آلودگی از طرف کشورهای گروه ۲۰ انجام می‌گیرد، با وجود اینکه ۵۵ میلیون هکتار از جنگل‌های دنیا در کشور ما وجود دارد و بیشترین میزان جذب گازکربنیک را داریم اما از قربانی‌های آلودگی زیست محیطی در جهان شده‌ایم.

همکاری ایران و عراق برای مهار «گرد و غبار» / حمایت ژاپن در مقابله با توفان‌های ماسه‌ای

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو تاکید کرد: مسئولیت مبارزه با تغییرات اقلیمی و توفان‌های گرد و غبار جمعی است و همه باید به تعهدات زیست محیطی‌ خود عمل کنیم نباید بگذاریم زمان از دست برود چون میزان خسارت‌های ناشی از این موضوع بسیار افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اراده سیاسی در جهان برای مقابله با تغییرات اقلیمی و توفان‌های گرد و غبار لازم است و همه باید علیه این تغییرات گام‌های موثر برداریم همچنین راه‌اندازی صندوق مشترک در این راستا بسیار حائز اهمیت است.

وزیر محیط زیست جمهوری دموکراتیک کنگو گفت: ایران نقش موثری در مقابله با توفان‌های گرد و غبار دارد و ما از این کشور و سازمان ملل بابت برگزار این اجلاس قدردانی می‌کنیم.

کد خبر: ۲۴۲٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha