۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
شناسایی ۴۰۰۰ خانه خالی از سکنه در شهرهای جدید| خرید امتیاز مسکن مهر به «ثمن بخس» توسط افراد خاص
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با بازار اعلام کرد

شناسایی ۴۰۰۰ خانه خالی از سکنه در شهرهای جدید| خرید امتیاز مسکن مهر به «ثمن بخس» توسط افراد خاص

جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ورود واحدهای خالی از سکنه به چرخه بازار مسکن به نفع متقاضیان واقعی مسکن خواهد بود گفت: ۴۰۰۰ خانه خالی از سکنه در شهرهای جدید در گام اول شناسایی شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: در اوایل امسال بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداری‌های شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را مکلف کردند تا واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی کنند و اطلاعات آن را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند.

اما به نظر می رسد شرکت عمران شهرهای جدید نیز برای کمک به بازار مسکن و همچنین سازمان امور مالیاتی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و اطلاعاتی را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می دهد.

بر اساس ماده ۶ این طرح، شهرداری های شهرهای دارای بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مکلف هستند واحدهای مسکونی خالی از سکنه واقع در شهرها را شناسایی کنند و اطلاعات آن را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و وزارت راه و شهرسازی موظف است بر اساس اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان کشور، اطلاعات دریافتی را صحت سنجی نماید و پس از تایید، جهت اخذ مالیات متعلقه موضوع ماده (۵۴ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم به سازمان امور مالیاتی معرفی نماید.

۱۰۰ درصد درآمد حاصل از مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی شده توسط شهرداری ها به حساب شهرداری شهرهای محل اخذ مالیات صرفا برای احیای بافت‌های فرسوده و اتخاذ تدابیر لازم برای ساخت خانه برای افراد بی‌بضاعت واریز می‌شود. دستورالعمل اجرایی این ماده توسط وزارت کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی) و راه و شهرسازی ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

بر اساس ماده ۷ این طرح؛ در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم پس از عبارت «هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت»، عبارت «و کلیه شهرهای جدید» اضافه می‌شود.

موضوع احتکار واحدهای مسکن مهر توسط دلالان سال‌هاست که مطرح می‌شود. عدد و رقم‌هایی نیز قبلا از مالکیت سلطان‌های مسکن بر ۲۰۰ یا ۳۰۰ واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس شنیده می‌شد. مردادماه سال ۱۳۹۸ مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس از تملک ۷۰۰ واحد مسکن مهر توسط یک نفر خبر داده بود.

حال به نظر می رسد هنوز هم هستند افرادی که به گفته مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با ورود به بازار مسکن و ایجاد بازار سیاه امتیاز و واحدهای مسکن مهر را با قیمت بسیار ناچیز(ثمن بخس) خریداری و آنها را برای گرانتر شدن خالی از سکنه نگه می دارند.

خانه های خالی از سکنه که ما در شهرهای جدید داریم متاسفانه همان واحدهای مسکونی هستند که افراد خاص در بازار سیاه امتیاز متقاضیان واقعی و محروم را به «ثمن بخس» خریداری کرده اند و وارد چرخه بهره برداری هم نمی کنند

علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که گفته می شود در شهرهای جدید آمار واحدهای خالی از سکنه بالا است؟ گفت: خانه های خالی از سکنه که ما در شهرهای جدید داریم متاسفانه همان واحدهای مسکونی هستند که افراد خاص در بازار سیاه امتیاز متقاضیان واقعی و محروم را به «ثمن بخس» خریداری کرده اند و وارد چرخه بهره برداری و بازار مسکن نکرده و عرضه نمی کنند.

واحدهای مسکونی خالی از سکنه قریب به اتفاق واحدهای مسکن مهر هستند و بسیاری از آنها را شناسایی کردیم

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خانه خالی از سکنه در شهرهای جدید تاکنون شناسایی شده است؟ تاکید کرد: این واحدهای مسکونی خالی از سکنه قریب به اتفاق واحدهای مسکن مهر هستند و بسیاری از آنها را شناسایی کردیم.

آمار واحدهای خالی از سکنه مدام در حال به روز رسانی است و بالغ بر ۴۰۰۰ واحد مسکونی در گام اولیه برای این حوزه ها شناسایی شده است

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: با استفاده از ظرفیت قانون مالیات بر خانه های خالی از سکنه، برگ تشخیص مالیاتی برای مالکان آنها صادر و ارسال شده است. اما به هر حال آمار واحدهای خالی از سکنه مدام در حال به روز رسانی است و بالغ بر ۴۰۰۰ واحد مسکونی در گام اولیه برای این حوزه ها شناسایی شده است که البته تمام آنها مشمول قانون نمی شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ما با بسته های مالیاتی که سازمان امور مالیاتی برای صدور برگه تشخیص مالیاتی انجام داده است وارد می شویم و امید است با کنترل این ظرفیت و برخورد با واحدهای خالی واقعی که در این حوزه هست بتوانیم این واحدهای مسکونی را وارد چرخه بازار مسکن کنیم.

با توجه به این‌که مالکیت در اقتصاد کشور محترم است شاید نتوان خرده گرفت که یک نفر تعداد قابل توجهی واحد مسکونی را به تملک خود درآورد اما خالی نگه داشتن خانه‌هایی که بسیاری از مردم آرزوی آن را دارند چه توجیهی می‌تواند داشته باشد. طبق آمار پنج سال قبل ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد در حالی که ۱.۳ میلیون خانوار در کشور به صورت دو خانواده در یک واحد مسکونی زندگی می‌کنند.

با پیمانکاران متخلفی که باعث تاخیر در تکمیل واحدهای ناتمام مسکن مهر شده اند برخورد قانونی صورت گرفته است

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین با اشاره به اینکه با پیمانکاران متخلفی که باعث تاخیر در تکمیل واحدهای ناتمام مسکن مهر شده اند برخورد قانونی صورت گرفته است گفت: برخی از این پیمانکاران در مراجع قضایی مشمول پرداخت خسارت شدند که این خسارت از آن‌ها دریافت شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاخیر در ساخت و تخلفات صورت گرفته در فاز ۱۱ پردیس گفت: طرح‌های مسکنی این فاز از پیمانکار خارجی آن گرفته و به پیمانکاران داخلی واگذار شده است.

قرار بود ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس، که در این دولت تکمیل شده اند، ابتدای سال تحویل متقاضیان شود، اما به علت بدقولی پیمانکاران افتتاح این واحدها تا پایان شهریور به تاخیر افتاده است

قرار بود ۱۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس، که در این دولت تکمیل شده اند، ابتدای سال تحویل متقاضیان شود، اما به علت بدقولی پیمانکاران افتتاح این واحدها تا پایان شهریور به تاخیر افتاده است.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با اشاره به اینکه از چهار میلیون واحد مسکونی تعهد دولت، ۶۰۰ هزار واحد مسکونی توسط شرکت عمران ساخته می‌شود که هم اینک ۱۲۰ هزار واحد در دست ساخت است ادامه داد: در مجموع در طرح نهضت ملی مسکن ۳۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که از این میزان ثبت نامی ۱۷۷ هزار نفر واجد شرایط شدند و عملیات ساخت ۱۲۰ هزار واحد در حال انجام است.

جعفری ادامه داد: ساخت واحدهای مسکونی به میزان ۶۰۰ هزار واحد مسکونی نیازمند ۱۸ هزار هکتار اراضی است که تاکنون ۱۰ هزار هکتار تامین و برای تامین حدود ۷ هزار هکتار زمین حداقل تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه تعهدات باقیمانده از ۱۰ سال گذشته بر دوش دولت است اما فارغ از نگاه های جریانی این تعهدات در دستور کار است گفت: با تعیین تکلیف اراضی، کارهای ساخت واحدهای مسکونی آغاز خواهد شد تا بتوانیم در دولت سیزدهم به تعهدات خود در ساخت مسکن در شهرهای جدید جامه عمل بپوشانیم.

کد خبر: ۲۴۲٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
      1 0
      مصادره خانه های خالی توسط سازمان امور انصاف صورت گیرد.خانه خالی نباید باشد.
    • ب غ IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
      1 0
      درشهرک اندیشه تبریز هستند کسانیکه۱۰۰واحد دارند ونگه داشتند داشتندگران شود وخالیست.دراینحا هرکی هرکی بیداد می‌کند
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
      0 0
      چندین ساله این موضوع را می‌دونند ولی هیچ اقدامی نمی کنند مردم مرتب دارند از شهر ها دور میشند وبدون امکانات در صورتی که در هر شهری کلی خانه خالی هست