۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
کاهش تولید عربستان قیمت نفت را به بالاتر از ۱۰۰ دلار می رساند

کاهش تولید عربستان قیمت نفت را به بالاتر از ۱۰۰ دلار می رساند

شرکت ورتکسا اعلام کرد بازار هنوز تاثیر کامل کاهش تولید عربستان سعودی را مشاهده نکرده و قیمت نفت در صورت پایین ماندن تولید این کشور، می‌تواند به بالاتر از ۱۰۰ دلار صعود کند.

به گزارش بازار، عربستان سعودی سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد با هدف تقویت اقدامات احتیاطی که از سوی تولیدکنندگان اوپک پلاس به منظور حمایت از ثبات و توازن بازارهای نفت انجام شده است، کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه ای خود را تا دسامبر سال ۲۰۲۳ تمدید می‌کند.

این کاهش که سطح تولید نفت عربستان سعودی را تا پایان سال میلادی جاری، به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند، به صورت ماهانه بازبینی خواهد شد تا در صورت لزوم و بر اساس شرایط بازار، افزایش یا کاهش بیشتری پیدا کند. روسیه هم صادرات نفت خود را تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳، به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد و این کاهش را هر ماه بازبینی می‌کند تا در صورت لزوم، تغییرات لازم را اعمال کند.

دوید وچ، اقتصاددان ارشد شرکت ورتکسا در یادداشتی نوشت: اگر عربستان سعودی سطح تولید اندک نفت خود در اوت را ادامه دهد، ممکن است به تنهایی و بدون کمک سایر اعضای اوپک پلاس، بازار را در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری با محدودیت عرضه روبرو کند.

سعودی‌ها، صادرات نفت خام و میعانات خود را در اوت به میزان یک میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین سال ۲۰۲۲ و به میزان ۱.۶ میلیون بشکه در روز در مقایسه با میانگین نیمه اول سال ۲۰۲۳، کاهش دادند.

صادرات نفت روسیه هم ماه میلادی گذشته کاهش یافت اما نه به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز که روسیه وعده داده بود در اوت، کاهش می‌دهد. حدس ورتکسا این است که کاهش واقعی صادرات روسیه، حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز بوده است.

تاکنون ورود محموله‌های نفت عربستان سعودی به بنادر مقصد، تغییر چندانی نداشته و ممکن است بازار را به این باور اشتباه بیاندازد که تاثیر کاهش عرضه عربستان سعودی، آن قدرها هم زیاد نیست.

بر اساس گزارش اویل پرایس، به گفته اقتصاددان ارشد ورتکسا، ریسک فعلی این است که فعالان بازار، تاثیر کامل کاهش عرضه عربستان سعودی و اوپک پلاس را دست کم بگیرند زیرا محموله‌های نفت فعلا همچنان از راه می‌رسند. با نزدیک شدن به سه ماهه چهارم، تا جایی که می‌توان گفت، شاخص‌های تفاضا بد به نظر نمی‌رسند. در سطح جهانی، ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی در خشکی و سطح آب، کاهش پیدا کرده اند و میزان ذخایر در صورت وقوع کمبود عرضه را محدود کرده اند.

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر افزایش بهای معاملات دیزل در آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به محدودتر شدن عرضه در پی تمدید کاهش عرضه عربستان سعودی و روسیه، حدود یک درصد صعود کرد و به بالاترین حد خود در ۹ ماه اخیر رسید. بهای معاملات نفت برنت در ۹۰ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه و بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در ۸۷ دلار و ۵۱ سنت در هر بشکه، بسته شد.

کد خبر: ۲۴۲٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha