۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۸
قاچاق دام به عراق تهدیدی جدی برای افزایش قیمت گوشت قرمز
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران مطرح کرد

قاچاق دام به عراق تهدیدی جدی برای افزایش قیمت گوشت قرمز

ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران تاکید کرد: اگر جلوی قاچاق دام به عراق گرفته نشود به تهدیدی جدی برای افزایش قیمت گوشت قرمز تبدیل خواهد شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران گفت: به طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور انجام می شود روی کمبود عرضه و گرانی آن در ماه های آینده تاثیر می گذارد، از این رو باید جلوی قاچاق گرفته شود.

وی با تایید افزایش قاچاق دام زنده از کشور گفت: در حال حاضر قیمت دلار افزایش پیدا کرده و بسیاری از قاچاقچیان، دام را از مرز غربی کشور به عراق و سایر کشورهای عربی صادر می کنند که بخش عمده ی آن از مرزهای بانه و پیرانشهر انجام می شود، زیرا دارای مرز خاکی است، البته به سایر کشورهای عربی همچون کویت و … نیز قاچاق به صورت محدود انجام می شود، چراکه انتقال دام زنده از مرز آبی سخت تر است.

 ملکی با اشاره به اینکه مسئولان باید جلوی قاچاق دام را بگیرند، افزود: در شرایط کنونی به دلیل نزدیک شدن به فصل گرما و پشت سر گذاشتن قرنطینه میزان تقاضای گوشت قرمز کم شده است، اما در شهریور و مهرماه دوباره تقاضا برای گوشت افزایش می یابد و به طور قطع قاچاق دامی که در شرایط کنونی رخ می دهد روی کمبود عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز افزایش در ماه های آینده تاثیر می گذارد، از این رو باید جلوی قاچاق گرفته شود.

او با رد این موضوع که دام های ماده از سوی کشورهای همسایه خریداری می شود، اظهار کرد: در حال حاضر دام های که به کشورهای همسایه قاچاق می شود برای کشتار است، به همین دلیل دام های نر بیشتر قاچاق می شوند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره خبری که در شبکه های اجتماعی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی کشورها با هدف آسیب به تولید دامپروری در ایران دام های ماده را با قیمت بالا می خرند، گفت: چند سال پیش کشورهای همسایه برای پرورش گوسفند دام های ماده قاچاق شده از ایران را با قیمت مناسب می خریدند، اما در حال حاضر همچین ادعایی درست نیست.

ملکی با تاکید بر اینکه مخالف آزادسازی صادرات دام زنده از کشور هستیم، اظهار کرد: در حال حاضر میزان تولید گوشت قرمز در کشور کافی است و تقاضای داخلی را تامین می کند، اما در شرایط کنونی نباید مجوز  صادرات گوشت هم داده شود، زیرا گوشت تولیدی ایران کیفیت خوبی دارد و لزومی ندارد با این قیمت گران دلار چند ماه بعد گوشت های بی کیفیت کشورهای همسایه را وارد کنیم. از طرف دیگر  مصرف سرانه گوشت قرمز در کشور سالانه ۸ کیلوگرم است، در حالی که میزان استاندارد آن ۱۲٫۵کیلوگرم است و میانگین مصرف ایران فاصله زیادی با میانگین جهانی مصرف گوشت قرمز دارد.

ملکی با اشاره به اینکه قبلا کشتار دام های مولد در تهران انجام نمی شد، اما در حال حاضر این نوع دام در تهران کشتار می شوند، تصریح کرد: به دلیل اینکه میزان مجموع دام در کشور افزایش یافته و تقاضا هم کم شده است، میزان دام قابل کشتار نیز رشد یافته و از طرف دیگر به پایان علوفه صحرا نزدیک می شویم به همین دلیل کشتار دام های مولد هم در تهران انجام می شود.

او با تاکید بر اینکه تا الان در تامین نهادهای دام مشکلی نداشته ایم، گفت: زیرا امسال بارش باران خوب بوده، البته در تهران ممکن است برخی گاوداری های تازه تاسیس به دلیل هزینه های بیمه و … تعطیل شده باشند اما گاوداری های بزرگ همچمنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تاکید بر اینکه گوشت قرمز در حال حاضر بازار آرامی دارد، به طوری که گوشت شقه بدون دنبه کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد، اظهار کرد: با توجه به گرانی هایی که در بازار به وجود آمده میزان قدرت خرید مردم کاهش یافته است. از طرف دیگر در فصل گرما قرار داریم و رستوران های بین راهی هم به دلیل کرونا تعطیل هستند و تقاضا برای گوشت پایین آمده، به همین دلیل قیمت گوشت تغییری نداشته، از این رو در چند ماهه پیش رو واردات گوشت نیاز نداریم.

ملکی درباره تاثیر قاچاق دام بر قیمت گوشت قرمز، اظهار کرد: اگر قاچاق دام کنترل شود یا در هفته های آینده مجوز صادرات دام داده نشود قیمت گوشت بالا نمی رود، هرچند ما بارها اعلام کردیم که مخالف صادرات هستیم و در حال حاضر هم همچنان ممنوع است. از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که ادامه خروج دام زنده به صورت قاچاق احتمال افزایش قیمت گوشت را بیشتر می کند.

او درباره تاثیر شیوع کرونا بر قیمت دام زنده در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر بیماری کرونا ارتباطی به دام ندارد و البته حمل و نقل دام هم کنترل می شود تا جابجایی بیش از اندازه بین استان های مرزی انجام نشود، زیرا ممکن است بخشی از این انتقال دام با هدف قاچاق باشد، همچنین هر منطقه ای تقاضای خاص خودش را دارد، که باید عرضه و تقاضای آن متناسب شود.

 در دو سال گذشته یکی از معضلات تنظیم بازار، کنترل قیمت گوشت قرمز بوده است، با وجود اینکه بیش از دو درصد از نیاز بازار وارد می شد، در حال حاضر مسئولان می گویند میزان تولید کشور با تقاضا همخوانی دارد، هرچند بخشی از دام ها به صورت قاچاق از شهرهای پیرانشهر و بانه به مقصد عراق فرستاده می شود و این قاچاق دامی که در شرایط کنونی در مرزهای غربی کشور رخ می دهد روی کمبود عرضه در ماه های آینده تاثیر می گذارد، از این رو باید جلوی آن گرفته شود.

کد خبر: ۲۴٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha