۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
بازار ارز تحت کنترل بانک مرکزی است
کارشناس مسائل اقتصادی:

بازار ارز تحت کنترل بانک مرکزی است

بالسینی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر تقاضای ارز اربعین با دلار تامین می‌شد، حتما بازار ارز را با نوساناتی مواجه می‌کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، اصغر بالسینی، کارشناس پولی و بانکی اظهار کرد: در تخصیص ارز اربعین سال جاری به زائران، سه اتفاق ویژه افتاد که شاید هر کدام از این‌ها به تنهایی بتواند یک کارنامه بسیار قابل قبول و قابل توجه برای بررسی عملکرد یک مدیر باشد.

وی تصریح کرد: اتفاق اولی که در خصوص تامین ارز اربعین شاهد بودیم افزایش عرضه دینار به متقاضیان بود. از لحاظ آماری بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ارز اربعین دریافت کردند، این در حالی است که در اربعین سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار نفر این ارز را دریافت کرده بودند که حاکی از رشد ۴ برابری است.

وی اضافه کرد: دلیل اینکه چرا میزان خرید ارز اربعین از طرف مردم به شکل قابل ملاحضه‌ای افزایش پیدا کرد هم ناشی از این است که فرایند تخصیص و عرضه به طور صحیح، منظم و با قائده بود که سهولت قابل توجهی برای مردم ایجاد کرد و در نهایت بخش قابل توجهی از زائران مراسم اربعین توانستند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند.

بالسینی افزود: دومین اتفاق ویژه‌ای که در خصوص عرضه ارز اربعین امسال روی داد این بود که بانک مرکزی برای کنترل نوسانات احتمالی ناشی از افزایش تقاضای ارز، از ابتدا تصمیم گرفت تا ارزی که در مقصد مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی دینار عراق را به زائران ارائه کند.

این کارشناس بازار ارز تاکید کرد: در چنین شرایطی؛ اولا بانک مرکزی منابع ارزی دیناری که در اختیار داشت را به خوبی عرضه کرد و دوم اینکه توانست فشار تقاضا برای دلار را کنترل کند.


این تحلیلگر بازارهای مالی عنوان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر تقاضای ارز اربعین با دلار تامین می‌شد حتما می‌توانست بازار را با نوساناتی مواجه کند، اما بانک مرکزی با فهم دقیق این مسئله فشار تقاضا بر دلار را به دینار منتقل کرد و عملا توانست از این ناحیه هم بازار را کنترل و هم از نوسانات بی مورد این بازار جلوگیری کند و این دقیقا در راستای سیاست تثبیت است که در دوران مدیریت آقای فرزین در بانک مرکزی دنبال می‌شود. خوشبختانه بازار ارز به نحو قابل توجه و قابل قبولی تحت کنترل و مدیریت بانک مرکزی درآمده است.

وی تاکید کرد: سومین نکته مهم این است که فرایند ثبت نام و دریافت ارز اربعین با سهولت بسیاری روی داد و برای اولین بار بانک مرکزی توانست از طریق دو اپلیکیشن بله و روبیکا ارز اربعین را عرضه کند و سه بانک ملی، سپه و صادرات از این طریق توانستند بخشی از تقاضای ارز اربعین را پاسخ دهند. البته چنین مسئله‌ای نیازمند یک فرایند و وضعیت با ثبات در زیرساخت‌های بانکداری الکترونیک بود که خوشبختانه در این زمینه بانک مرکزی توانست کارنامه قابل قبولی برجای بگذارد.

به گفته بالسینی دقیقا این سه اتفاق بسیار مهمی که در خصوص ارز اربعین رخ داد، وضعیت بسیار خوبی در مورد سهولت سفر زائران اربعین به وجود آورد و از این حیث حقیقتا کارنامه بانک مرکزی، کارنامه درخشانی است.

کد خبر: ۲۴۲٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha