۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸
عدم توجه به کشت گلخانه‌ای در ایلام
یادداشت؛

عدم توجه به کشت گلخانه‌ای در ایلام

ایلام-«کشت گلخانه‌ای در ایلام یکی از راهکارهای مقابله با کم آبی و خشکسالی است که مورد توجه قرار نمی گیرد»این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری فعال رسانه ای برای بازار است.

مهسا نظری؛ گروه استان ها: کشاورزی نوین از جمله روش‌های کشاورزی است که به علت مزایای بالا همچون بهینه‌سازی فرآیندهای حوزه کشاورزی، بهره‌برداری مؤثر از فضای سبز، زمین‌های کشاورزی، تامین منابع غدایی و هم‌چنین افزایش بهره‌وری از آب در اقصی نقاط دنیا جایگزین کشاورزی سنتی شده است.

به عبارتی دیگر کشاورزی نوین رویکردی در حال تحول در نوآوری‌ها و شیوه‌های کشاورزی است که به کشاورزان کمک می کند تا بهره‌وری را افزایش دهند و منابع طبیعی مانند آب، زمین و انرژی لازم برای تامین نیازهای غذایی، سوخت و فیبر جهان را کاهش دهند، همچنین کشاورزی مدرن با تهیه بیشتر مواد غذایی، بهبود کیفیت آن و دسترسی آن به اکثریت مردم، ثبات سیاسی جهانی را افزایش می دهد و موجب توسعه بخش کشاورزی می‌شود.

اهمیت کشت گیاهان گلخانه‌ای

کشت گلخانه‌ای نیز یکی از روش‌های کشت نوین در کشاورزی است که کشاورز با ایجاد گلخانه هر محصول را در هر منطقه آب و هوایی و در همه فصل‌ها کشت می‌کنند و آب و هوا گرما نور و رطوبت گلخانه را با دستگاه.های متفاوت مناسب با نوع محصول تنظیم می کنند.

در واقع گلخانه به فضای محدودی اطلاق می‌شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاهان متعدد قبیل گل و گیاه، صیفی‌جات، میوه‌ها و… را در نواحی مختلف در سرتاسر سال فراهم می‌کند.

عدم توجه به کشت گلخانه‌ای در ایلام

افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، افزایش کیفیت محصول تولیدی، صرفه جویی در مصرف آب، استفاده از اراضی غیر قابل کشت، تواوم کار و تولید محصول در تمام فصل‌های سال، ایجاد فرصت.های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی و همچنین استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل‌های پاییز و زمستان از جمله مزایای کشت گیاهان گلخانه‌ای است که موجب شده این روش در اقصی نقاط کشور مورد استفاده واقع شود.

عدم توسعه گیاهان گلخانه‌ای در ایلام

استان ایلام نیز از جمله استان‌هایی است که پتانسیل و ظرفیت بالایی در زمینه کشت محصولات کشاورزی دارد، با این وجود ایلام به نسبت سایر استان‌ها در این حوزه پیشرفت چندانی نداشته است، متأسفانه در این استان‌ هنوز هم کشاورزی سنتی حرف اول را می‌زند، این در حالیست که معضل کم آبی سالهاست دامن استان ایلام را گرفته و استفاده از کشاورزی سنتی می‌تواند خطری جدی برای توسعه این بحران محسوب شود.

بررسی‌های علمی نشان داده از جمله دلایل عدم توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان ایلام می‌توان به هزینه اولیه بالا نیاز به مراقبت دائمی و پایین بودن سطح آگاهی کشاورزان اشاره کرد زیرا کشت گلخانه‌ای بر خلاف کشت سنتی در صورت لحظه‌ای غفلت می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد

به گفته کارشناسان ایلام به علت برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، موقعیت جغرافیایی، حاصلخیزی اراضی و زمین‌های مسطح، از جمله استان‌هایی به‌شمار می‌رود که ظرفیت کاشت گیاهان گلخانه‌ای را داراست، اما به علت عدم توجه کافی از سوی کشاورزان و مسئولان مربوط، افزایش قیمت سازه‌های گلخانه‌ای و از سوی دیگر کمبود اعتبار، نتوانسته در زمینه کاشت گیاهان گلخانه‌ای توسعه‌ چندانی داشته باشد.

لزوم توجه به گلخانه‌ها در استان

لازم به ذکر است کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان محروم ایلام همواره موجب صرفه‌جویی در مصرف آب،جلوگیری از انقراض آب‌های زیرزمینی، افزایش بهره‌وری، افزایش امکان کاشت و برداشت محصول در تمام فصول، امکان پرورش محصولات خارج از فصل و خارج از اقلیم، افزایش راندمان تولید و افزایش اشتغال‌زایی می‌شود.

بررسی‌های علمی نشان داده از جمله دلایل عدم توسعه کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان ایلام می‌توان به هزینه اولیه بالا نیاز به مراقبت دائمی و پایین بودن سطح آگاهی کشاورزان اشاره کرد زیرا کشت گلخانه‌ای بر خلاف کشت سنتی در صورت لحظه‌ای غفلت می‌تواند خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

از این رو باید مسئولان مربوطه با اخذ اقداماتی قبیل تخصیص بودجه و پرداخت تسهیلات به کشاورزان، آموزش کشاورزان، به کار گیری از نیروهای متخصص و استفاده از برنامه ریزی اصولی میزان سطح زیر کشت گیاهان گلخانه‌ای در استان را افزایش دهند.

کد خبر: ۲۴۲٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha