۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
فرآوری؛ راهی مطمئن برای دو برابر شدن ارزش گیاهان دارویی| ارزش ۲۳۸ میلیون دلاری بازار جهانی روغن نعنا
بازار بررسی می کند؛

فرآوری؛ راهی مطمئن برای دو برابر شدن ارزش گیاهان دارویی| ارزش ۲۳۸ میلیون دلاری بازار جهانی روغن نعنا

در حالیکه احداث پالایشگاه گیاهان دارویی در کشور با هدف جلوگیری از خام فروشی صورت گرفته، برآورد می شود بازار جهانی روغن نعنا به عنوان یک فرآورده گیاهی تا پایان ۲۰۲۳ از ۲۳۸میلیون دلار عبور کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که بازار گیاهان دارویی بسیار پویا است و پیش بینی شده فروش جهانی انواع گیاهان دارویی تا پایان ۲۰۲۳ به بیش از ۳۲۸میلیارد دلار برسد، طبق آمار سایت تحلیلی Fact.MR برآورد می شود تا ۱۰ سال آینده یعنی تا ۲۰۳۳ نیز ارزش بازار جهانی گیاهان دارویی به بیش از ۵۵۵ میلیارد دلار برسد.

سایت آماری تحلیلی Fact.MR: بازاری به ارزش بیش از ۴۴۵ میلیون دلار برای روغن نعنا تا پایان سال ۲۰۳۳ برآورد می شود و در این میان آمریکای شمالی سهمی ۳۵ درصدی از این بازار خواهد داشت

در حوزه گیاهان دارویی یکی از نکات قابل تامل این است که غالبا کشورهای صاحب گیاهان دارویی از خام فروش محصولات اجتناب می کنند. به این معنا که برای بهره مندی بیشتر همواره سعی دارند با تولید فرآورده های با ارزش افزوده بالا، درآمد زایی بیشتری از این بخش نصیب خود کنند. لذا حوزه گیاهان دارویی شامل محصولاتی همچون انواع عرقیجات و انواع روغن ها و غیره است که برخی در حال توسعه تولیدات خود در راستای دسترسی به ارزش بالاتر هستند.

ارزش ۲۳۸ میلیون دلاری بازار جهانی روغن نعنا تا پایان ۲۰۲۳

به طوری که یکی از فرآورده های بخش گیاهان دارویی در واقع انواع روغن ها از جمله «روغن نعنا» است که بازار رو به رشدی دارد. به عبارت دیگر بر اساس آنچه اخیرا سایت آماری تحلیلی Fact.MR منتشر کرده است ارزش بازار جهانی روغن نعنا تا پایان سال جاری میلادی یعنی تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۳۸ میلیون دلار ارزیابی شده است. این در حالی است که در این گزارش همچنین آمده است پیش بینی می شود در یک دوره ده ساله ارزش بازار جهانی روغن نعنا سالانه به طور متوسط ۶.۵ درصد رشد کند و به این ترتیب در پایان سال ۲۰۳۳ از مرز ۴۴۵ میلیون دلار نیز فراتر برود.

از سوی دیگر گزارش حاکی از این است که ۳۵ درصد از بازار جهانی این محصول دست کشورهای آمریکای شمالی خواهد بود. گفتنی است در حال حاضر سه کشور ایالات متحده، هند و چین بزرگترین تولید کننده های روغن نعنا در جهان هستند. از آن طرف در بحث صادراتی این محصول نیز ایالات متحده و کانادا نیز در صدر قرار دارند و پس از آن نیز کشورهایی همچون «هند، چین، ژاپن، آلمان و بریتانیا» قرار دارند.

راه اندازی پالایشگاه گیاهان دارویی در راستای تولید فرآورده های ارزشمند

در واقع در حالی روی جلوگیری از خام فروشی بسیاری از محصولات به خصوص گیاهان دارویی از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تاکید می شود که برای تحقق این امر احداث پالایشگاه های گیاهان دارویی جهت استخراج فرآورده ها و ارائه محصولات نو ضروری است.

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی: با راه اندازی پالایشگاه و فرآوری گیاهان دارویی سعی داریم ارزش این گیاهان را دو چندان کنیم

به طوری که پیش از این «حسین زینلی» مجری طرح گیاهان دارویی وزارت خانه در گفتگو با بازار اذعان داشت در حوزه گیاهان دارویی یکی از اتفاقات خوبی که رخ داده احداث دو پالایشگاه است که در راستای تولید فراورده های گیاهی در راستای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه با فرآوری گیاهان دارویی سعی داریم ارزش این گیاهان را دو چندان کنیم افزود: علاوه بر دو پالایشگاه نامبرده، با مشورت هایی که با سرمایه گذاران کرده ایم چند سرمایه گذار جذب شده که قرار است ۳ پالایشگاه دیگر در کشور احداث شود. این پالایشگاه ها از فناوری های نوین روز استفاده می کنند و امیدواریم با توسعه این پالایشگاه ها دیگر محصولات کشور نیز بتوانند از این فرصت استفاده کنند و فرآورده هایی تولید و با ارزش افزوده بالا در بازارهای داخل و خارج عرضه کنند.

کد خبر: ۲۴۲٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha