۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳
رشد اقتصادی عربستان با کاهش تولید نفت کمتر می‌شود
صندوق بین المللی پول:

رشد اقتصادی عربستان با کاهش تولید نفت کمتر می‌شود

یک مقام صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام کرد: این وام دهنده جهانی انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی با توجه به تمدید کاهش تولید نفت، از ۱.۹ درصد نرخ پیش بینی شده، کمتر شود.

به گزارش بازار، اقتصاد عربستان سعودی در سال میلادی گذشته به کمک قیمت بالای نفت، ۸.۷ درصد رشد کرد و اجازه داد این کشور اولین مازاد بودجه خود در حدود یک دهه گذشته را ثبت کند. اما کاهش تولید در سال میلادی جاری و کاهش قیمت نفت، به درآمدهای نفتی ضربه زده و باعث کندی رشد اقتصادی خواهد شد.

امین ماتی، رئیس هیات صندوق بین‌المللی پول در عربستان سعودی به رویترز گفت: رشد غیرنفتی عربستان سعودی تحت تاثیر تقاضای داخلی، همچنان قوی خواهد ماند اما نرخ رشد کلی به رقم پایینتری بازبینی می‌شود تا منعکس‌کننده کاهش تولید نفت باشد. با این حال، رشد اقتصادی این کشور همچنان مثبت خواهد ماند.

صندوق بین المللی پول رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی عربستان سعودی در سال میلادی جاری را ۴.۹ درصد پیش بینی کرده است.

این وام دهنده جهانی، در جدیدترین گزارش ماده چهارم خود، پیش‌بینی کرد که بزرگترین صادرکننده نفت جهان در سال ۲۰۲۳ با کسری مالی معادل ۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با مازاد ۲.۵ درصدی در سال ۲۰۲۲، روبرو می‌شود.

دولت عربستان برای امسال، دومین مازاد بودجه متوالی را پیش‌بینی کرده است که البته کمتر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

به گفته ماتی، کسری مالی با در نظر گرفتن قیمت بالاتر نفت و پرداخت سود بیشتر از سوی غول نفتی دولتی آرامکو که دولت عربستان سعودی بیش از ۹۰ درصد آن را در اختیار دارد، اکنون به توازن نزدیک تر خواهد شد.

با وجود روند افزایشی قیمت نفت در چند ماه گذشته و انتظارات تحلیلگران برای محدود شدن عرضه در سه ماهه چهارم امسال، عربستان سعودی و روسیه روز سه‌شنبه اعلام کردند که کاهش داوطلبانه تولید خود را تا پایان سال تمدید خواهند کرد و باعث افزایش قیمت‌ها شدند.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق بین المللی پول اعلام کرد: چشم انداز عربستان سعودی مثبت است و ریسک ها متوازن مانده اند.

کد خبر: ۲۴۲٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha