۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
چالشهای ایران در عضویت بریکس؛ حذف وابستگی به صنایع غربی، رقابتهای دنیای صنعتی و حفظ تمدن اسلامی
گفتگو با دیپلمات سیاست خارجی؛

چالشهای ایران در عضویت بریکس؛ حذف وابستگی به صنایع غربی، رقابتهای دنیای صنعتی و حفظ تمدن اسلامی

دکتر قنادباشی می گوید: با اینکه امریکاییها به دنبال احیای عضویت ایران در پیمان سنتو قبل از انقلاب است، اما، در حال حاضر عضویت در بریکس نشان دهنده فاصله هر چه بیشتر از پیمانهای غربی گذشته است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در بخش نخست گفتگو با دکتر جعفر قنادباشی در خصوص عضویت ایران در بریکس؛ سفیر اسبق ایران لیبی و کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و آفریقا از مزایای این عضویت سخن گفت و اظهار کرد: این عضویت هم دارای یک سری مزایای خرد و هم کلان است که مزایای کلان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در قضیه بریکس عضو مجموعه ای شده ایم که راهبردهای آن منطبق بر راهبردهای جمهوری اسلامی ایران است و زمانی که ایران به عنوان یکی از اعضا در بریکس مشغول به کار شود، دیگر نقش تعیین کننده ای داشته و اینگونه نیست که آن پنج کشور فرمان دهند و ایران به عنوان پیرو در نظر گرفته شود. بنابراین، جمهوری اسلامی دارای حق رای و نقش موثر خواهد داشت.

در بخش دوم، وی به سوال خبرنگار بازار در خصوص چالشهای پیش روی ایران و راهکارهای مد نظر در کنار مزایا با توجه به شرایط تحریمی کشور و شیطنتهای غربی و انتقاداتی که در رابطه با این عضویت دائم مطرح است، پاسخ داده است. در ادامه گفتگوی این دیپلمات سیاست خارجی را با بازار می خوانیم.

دکتر قنادباشی در ابتدا گفت: از آن جایی که غربیها نگران راهبردهای جمهوری اسلامی مانند حذف دلار، رفع تحریم ها، کاهش سلطه غرب و کمک به چندجانبه حرکت کردن جهان هستند، شروع به سنگ اندازی می کنند.

تغییر سیستم و صنایع وابسته غرب به این زودی ها مشکل است ....

سفیر اسبق ایران در لیبی بیان کرد: در خصوص شکستن تحریم ها، به دلیل آنکه برخی از صنایع ایران وابسته به تکنولوژی غرب است، ممکن است ما به زودی نتوانیم این سیستم را تغییر دهیم. حتی دروسی که در دانشگاههای ایران در عرصه فناوری و فنی تدریس می شود، همگی درسهای غربی هستند.

اینکه بتوان این نگرش را عوض کرد و دروس منطبق با تزهای آنها نباشد، مشکل زیادی است که دانشگاهیان باید این موضوع را حل کنند که البته در حال حاضر، دانشگاههای ما متاسفانه به طرف غرب ساماندهی شده است. دانشگاه ما حرف غرب را می شنود و زبان انگلیسی بر ما تسلط دارد. این یکی از مشکلات است.

ضمن اینکه ما معتقدیم که هویت ایران از یک هسته تمدنی جداگانه برخوردار است و ما فعلا عضو مجموعه بریکس هستیم، در نهایت در تلاش هستیم که به قدرتی دست یابیم و تمدنی را احیا نماییم که تمدن اسلامی است

تلاقی تمدن ساخته شده توسط ایران با تمدن مدنظر بریکس

وی افزود: یکی دیگر از چالشهای پیش روی ما، مسائل اجتماعی است. ایران دارای مجموعه ای از موانع فرهنگی است. در همین راستا، بازگشایی دروازه های ما نباید به این معنا باشد که فرهنگ ایران دچار آسیب شود. بر همین اساس، ما باید هویت خود را حفظ نماییم، چرا که معتقدیم این هویت، از یک هسته تمدنی جداگانه برخوردار است و ما فعلا عضو مجموعه بریکس هستیم.

اما، در نهایت در تلاش هستیم که به قدرتی دست یابیم و تمدنی را احیا نماییم که تمدن اسلامی است و ما به نوعی محور آن حرکت هستیم. بنابراین، یکی از مشکلات در خصوص تلاقی تمدنی است که توسط ایران و موضوعی است که از طریق آنها ساخته می شود.

در حالی که ایران در تصمیم گیری ها مستقل عمل می کند، اما به عنوان عضو مجموعه بریکس، به اندازه ای که منافع ملی آن اجازه دهد، باید حرکت کرده و اصلا اینگونه نیست که آنها سرنوشت اقتصاد جمهوری اسلامی را به دست بگیرند

رقابتهای دنیای صنعتی

کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: مسئله دیگر مرتبط با رقابتهای دنیای صنعتی است. در دنیای صنعتی، در حالی که سود، سرمایه داری و رقابتها حرف اول را می زند، این مسئله می تواند مشکل ساز باشد. به عنوان مثال روسیه و چین دارای رابطه دوستانه ای با یکدیگر هستند، اما در عرصه هایی مانند فروش سلاح، صنعت هوایی، کشتیرانی و غیره با یکدیگر رقابت دارند.

کما اینکه در دنیای غرب نیز اینگونه مسائل مطرح است. به عنوان مثال، همین امریکاییها و فرانسوی ها در رابطه با فروش زیردریایی به استرالیا یکدیگر را دور زده و وارد جنگ اقتصادی شده اند. این موضوع هم مانع دیگری است.

در تصمیم گیری ها مستقلیم ....

سفیر اسبق ایران در لیبی گفت: در عرصه اقتصاد رقابتهایی وجود دارد و نمی توان از تفاهم کامل سخن گفت. ما در تصمیم گیری ها مستقل عمل می کنیم، اما به عنوان عضو مجموعه بریکس، به اندازه ای که منافع ملی ما اجازه می دهد، باید حرکت کنیم. اصلا اینگونه نیست که آنها سرنوشت اقتصاد ما را به دست بگیرند؛ درست برعکس تبلیغاتی که از سوی دشمنان صورت می گیرد.

مشکلی به نام امریکا!

وی افزود: لذا، این موانع پیش روی ما وجود دارد، اما مشکل بزرگتری به نام امریکا قابل مشاهده است که در زمان ما تا پشت دریای خزر پیش روی کرده است. جنگ اوکراین هم بر اساس آمدن به سمت جلوی امرکاییها مطرح است. در سوریه نیز به گونه ای دیگر نیروی های نظامی امریکا حضور دارند.

این دیپلمات سیاست خارجی گفت: در زمان شاه، ما عضو سنتو بودیم که زیر مجموعه ناتو بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیمان سنتو از هم گسسته شد و بلافاصله ما از این گروه خارج شدیم. در همین راستا امریکاییها به دنبال زنده کردن و احیای این گونه مسائل هستند. اینکه ما به عضویت بریکس در آمدیم، نشان می دهد که فاصله ما از پیمانهایی مانند سنتو و ناتو و غیره بیشتر شده است.

کد خبر: ۲۴۲٬۰۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha