۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
جنگ بودجه در اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین

جنگ بودجه در اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین

رسانه اروپایی نوشت جنگ بر سر بودجه اتحادیه اروپا شروع شده است و حمایت مالی از اوکراین نیمی از تقریبا ۱۰۰ میلیارد یورو بودجه مورد مطالبه کمیسیون اروپا برای تقویت بودجه کنونی را تشکیل می‌دهد.

به گزارش بازار، تارنمای یورونیوز نوشت: جنگ اوکراین اتحادیه اروپا را به بازنگری در بودجه خود وادار کرده است. بروکسل به پول بیشتری نیاز دارد و این آغاز نبرد سیاسی برای افزایش بودجه اتحادیه اروپا است؛ جنگی که تازه شروع شده است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا به بودجه بیشتری برای کمک به اوکراین نیاز دارد و با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو در سال های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ از این کشور حمایت خواهد کرد.

این بودجه در راستای طرح مارشال تاریخی اتحادیه اروپا بین وام های عادی و بلاعوض تقسیم خواهد شد و پارلمان اروپا پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای بازنگری در بودجه تصویب کرده است.

مایکل گالر(Michael Gahler) عضو پارلمان اروپا از حزب مردم اروپا (EPP) در این زمینه گفت: ما در موقعیتی قرار داریم که از دولت (اوکراین) در حالی که برنامه ای برای بازسازی و پیش از الحاق خود به اتحادیه اروپا تنظیم می کند، حمایت کنیم. ما همچنین سرمایه گذاری خصوصی را ترویج خواهیم کرد و تداوم تسهیلات خود را برای افرادی که در برنامه اصلاحات فعال هستند، تضمین خواهیم کرد.

بیش از نیمی از بودجه ۱۰۰ میلیارد یورویی درخواستی کمیسیون اروپا برای تقویت بودجه سال ۲۰۲۷-۲۰۲۱ صرف اوکراین و نیم دیگر آن بین موضوعات دیگری همچون مهاجرت، صندوق های حمایت از طرح های صنعتی، سود بدهی های بهبود بیماری همه‌گیر، هزینه های کارکنان و ذخایر طرح های احتمالی تقسیم خواهد شد.

کمیته بودجه پارلمان اروپا افزایش ۱۰ میلیارد یورو دیگر را خواستار است. اتحادیه اروپا در حال برنامه ریزی برای ترکیبی از کمک های دولتی و منابع جدید درآمدی همچون مالیات بر شرکت های جهانی و معاملات مالی برای تامین بودجه مورد نظر است. این در حالیست که پارلمان اروپا با توقف طرح ها و برنامه های کنونی این اتحادیه مخالف است.

هدف جاه طلبانه پارلمان اروپا برای افزایش بودجه احتمالا با مقاومت شورای اروپا روبرو خواهد شد، زیرا چندین کشور عضو حاضر نیستند بیش از این به خزانه بروکسل بپردازند یا بدهی مشترک جدیدی متحمل شوند.

با این حال تحلیلگران بر این باورند که اتحادیه اروپا باید خود را با واقعیت جدید جهان وفق دهد.

هِدِر گرابی (Heather Grabbe) تحلیلگر اندیشکده بروگِل (Bruegel) که در بروکسل مستقر است، در این زمینه گفت: تعیین بودجه هفت ساله بعد از مذاکرات بسیار طولانی و مسائل پیچیده مربوط به آن، در جهانی که هر روز با چالش های فوری مواجه می شود و به واکنش سریع تر نیاز دارد، واقعا کار نمی کند.

وی افزود: در حال حاضر بودجه اتحادیه اروپا نسبتا کوچک و تنها یک درصد از تولید ناخالص اتحادیه را تشکیل می دهد. احتمالا نیازهای مالی بیشتری پیش بینی می شود.

یورو نیوز نوشت: در آغاز کارزارهای انتخاباتی اروپا و در پس بحران تورم، افزایش بودجه اتحادیه اروپا آزمونی برای محک زدن انسجام کشورهای عضو و جاه طلبی ها برای گسترش این اتحادیه محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۸۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha