۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیونی مسکن روستایی به دولت رفت| هزینه ساخت در روستاها بالاتر از شهر
رئیس بنیاد مسکن در گفتگو با «بازار»:

پیشنهاد وام ۴۰۰ میلیونی مسکن روستایی به دولت رفت| هزینه ساخت در روستاها بالاتر از شهر

صالحی رئیس بنیاد مسکن از ارائه پیشنهاد به دولت برای افزایش سقف وام مسکن روستایی تا ۴۰۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: هزینه ساخت مسکن در روستا بالاتر از شهر است و این موضوع به اطلاع رئیس جمهور رسیده است.

اکبر محمودی؛ بازار: وام مسکن روستایی تسهیلاتی است که برای بهسازی و نوسازی مناطق روستایی با نرخ سود ۵ درصد در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد و تا حدودی از هزینه‌های ساخت مسکن در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

وام ساخت مسکن روستایی نخستین‌بار آبان ۱۴۰۱ به تصویب هیئت وزیران رسید و در ابتدا سقف آن ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد. اما با گذشت زمان ابلاغ آن به دلیل اختلاف بانک ها بر سر مابه التفاوت نرخ سود آن (۱۳ درصد) به تاخیر افتاد. سرانجام بعد از ماهها تلاش و در دوره ریاست اکبر نیکزاد رئیس سابق بنیاد مسکن این مصوبه به ۹ بانک عامل ابلاغ شد.

حال با گذشت ماه ها از این مصوبه اگر چه هنوز سهمیه ۱۴۰۲ به بانک ها الاغ نشده و از سهمیه ۲۰۰ هزار فقره ای آن ۵۰ هزار فقره باقی مانده است خبرها حاکی از پیشنهاد بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام مسکن روستایی است.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که گفته می شود پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی به دولت ارائه شده است میزان پیشنهاد چقدر است؟ گفت: در جلساتی که داشتیم به خوبی موارد و موانع ساخت مسکن در روستاها را تشریح کردیم.

موضوع هزینه ساخت و بالا بودن آن در روستاها نسبت به شهرها و حمل و نقل مصالح ساختمانی اشاره شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی را به دولت ارائه کنیم

وی ادامه داد: در جلسات فوق به موضوع هزینه ساخت و بالا بودن آن در روستاها نسبت به شهرها و حمل و نقل مصالح ساختمانی اشاره شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که پیشنهاد افزایش ۱۰۰ درصدی را به دولت ارائه کنیم.

در پیشنهاد ارائه شده تلاش ما این است که سقف وام مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان کنونی به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه قطعا با همکاری دولت و بانک ها می توانیم مبلغ و سقف وام مسکن را افزایش دهیم تا تاثیرگذاری وام مسکن در زمان مقرر برای تکمیل و بهره برداری واحدهای مسکونی تاثیرگذار باشد تاکید کرد: در پیشنهاد ارائه شده تلاش ما این است که سقف وام مسکن روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان کنونی به ۴۰۰ میلیون تومان افزایش یابد. قطعا این میزان افزایش می تواند روند ساخت و ساز در روستاها را بهبود و سرعت آن را افزایش دهد.

سقف وام مسکن در شهرها به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده و باز هم تاکید می کنم که بعضا هزینه ساخت در روستاها بالاتر از شهر هست و امیدواریم که با این پیشنهاد موافقت شود

صالحی با اشاره به اینکه تسهیلات مسکن روستایی و افزایش آن از جمله دستور کارهایی است که در شورای عالی مسکن نیز برای آن تاکید شده است خاطر نشان کرد: سقف وام مسکن در شهرها به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده و باز هم تاکید می کنم که بعضا هزینه ساخت در روستاها بالاتر از شهر هست و امیدواریم که با این پیشنهاد موافقت شود.

وی ادامه داد: کارمزد و نرخ سود وام مسکن روستایی ۵ درصد است و دوره بازگشت وام هم ۲۰ ساله است و دوره تنفس آن ۳ ساله است. با توجه به تورمی که ما سالانه در کشور داریم معمولا بعد از گذشت یک یا دو سال ، اقساط این وام رقم ناچیزی خواهد بود. دوره بازگشت طولانی آن باعث می شود که در ۹۰ درصد متقاضیان مشکلی در بازپرداخت اقساط نداشته باشیم.

وام مسکن روستایی نیز مانند تمام وام‌های دیگر شرایطی دارد که متقاضیان باید از آن برخوردار باشند. اولین شرط در این مورد این است که افراد باید در روستاها یا شهرهایی سکونت داشته باشند که دارای جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر باشد.

البته این وام به افرادی که در سال‌های قبل از وام‌های بنیاد مسکن استفاده کرده‌اند تعلق نمی‌گیرد، ولی متقاضیانی که مالک یک زمین هستند یا می‌خواهند منزل مسکونی خود را تعمیر و بازسازی کنند مشمول این طرح می‌شوند.

ثبت‌نام وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ با دو روش حضوری و با مراجعه به شعب بانک‌ها یا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه درخواست تسهیلات سایت بانک های عامل انجام می‌شود. همچنین شناسنامه، کارت ملی و فرم درخواست وام از مدارکی اصلی است که متقاضی برای دریافت این تسهیلات همراه داشته باشد.

نرخ سود این وام ۵ درصد است که ۱۳ درصد مابه التفاوت آن را دولت یارانه می دهد.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 10
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      0 0
      سلام وقت بخیر متمم این وام پرداخت میشود؟
    • ناشناس IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      3 0
      روستاهایی که مشکل کمبود زمین دارند.روستاهایی که مثل روستای خودمون زمینهاش‌ کشاورزیه‌.چطوری میخایین جوونای‌ این روستاهارو‌ صاحب خونه کنین یا بقول خودتون جلوی مهاجرت رو بگیرین..طرح هادی هم که گذاشتین شده هفت خان رستم زمینهای داخل طرح رو هم که مجوز نمیدین‌...هیچ پیشرفتی حاصل نشده تو روستای ما از 20سال پیش تا الان که من یادمه..در سال 4تا خونه نوساز ساخته نمیشه..همون چهارتا شم تحت پوشش جایی هستن خونه قدیمی دارن باز سازی می‌کنند..آدم وقتی بخاطر گرفتن مجوز وارد اداره جات استان میشه بجای چهارستون چهل ستون بدن آدم میلرزه‌ ..تهشم‌ چندین ماه یا چندین سال طولش میدن آخرش آدم ناامیدو بیخیال همه چی میشه..وضعیت روستاهامون خیلی خرابتر از اینحرفاست‌..چطور منه‌ جوون 34ساله مجرد فاقد مسکن به زمین خودمم مجوز نمیدن .چهار پنج ماهه که سرگردونمون‌ کردن..از خدا میخام اینقدر که اینا. اینطوری اذیتمون کردن خدا سرشون بیاره
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      2 1
      سلام وقت بخیر متمم هم پرداخت میشود؟
    • مدرس دانشگاه IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      0 0
      از دادن وام روستایی جهت مسک به انواع مختلف خوداری می گردد .‌ با بهانه عدم ضامن و یا نداشتن سند اداره ثبت و غیره ...
    • محمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      0 0
      حالا که هزینه ساخت رو محاسبه کردی.! بی زحمت هزینه زمین رو هم محاسبه کن.!
    • امید BG ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      0 0
      برادر من خواهشا مصوبه شورای عالی پول و اعتبار در خصوص کاهش درصد سود بانکی مسکن ملی رو ابلاغ بکنید مردم گرفتارن بخدا گرفتارن به پیر و پیغمبر چیکار کنیم ما حداقل تکلیف و روشن بکنید
    • امید IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
      0 0
      جناب اقای صالحی شما اول مصوبه ۱۳۶۲ شورای عالی پول و اعتبار و که سه ماه بیشتره کاهش سود وام مسکن ملی به ۱۸ درصد تصویب شده رو ابلاغ بفرمایید بعد انشاالله پیامتونم اجرایی بشه والا بلا به پیر و پیغمبر مردم گرفتارن
    • حجت IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      سلام چه فایده الان واسه من از 200 تومن 60 تومن رو واریز کرده ولی حق برداشت ندارم میگن اولشو باید خودت بسازی بعد ما آزاد میکنیم خب من اگه پول داشتم وام بر نمیداشتم توی روستا
    • محمد IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 0
      بله افزایش بدین مقدار وام رو ۲۰۰ میلیون پاسخگوی این همه مصالح گرون نیس
    • مهدی US ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۸
      0 0
      سلام من وام مسکن روستای ماه قبل یعنی برج ۵ ۶۰ملیون مرحله اول گرفتم الان میخام ستون هارو بزنم اگه افزایش پیداکنه من هم میتونم بگیرم؟