۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۷
تاخیر در ابلاغ سهمیه سال ۱۴۰۲ وام مسکن روستایی| رئیس بنیاد مسکن: هنوز در دولت تصویب نشده است
«بازار» گزارش می دهد

تاخیر در ابلاغ سهمیه سال ۱۴۰۲ وام مسکن روستایی| رئیس بنیاد مسکن: هنوز در دولت تصویب نشده است

در حالی از تصویب وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی و مشخص شدن سهمیه سال ۱۴۰۲ ماهها می گذرد که هنوز این سهمیه به بانک های عامل ابلاغ نشده است.

اکبر محمودی؛ بازار: بر اساس مصوبه هیات وزیران هفتم شهریور ۱۴۰۱ سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شد.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی در هیات دولت در حالی به تصویب رسید که از شروطی برخوردار بود و مقداری شرایط دریافت را برای متقاضیان سخت می‌کرد. از جمله این شرایط سابقه سکونت پنج ساله و معرفی ضامن بود؛ بنابراین برخی از شروط تسهیل و در روز ۸ آبان ۱۴۰۱ در هیات دولت مصوب شد.

در مصوبه جدید شرط سکونت پنج ساله حذف و هم‌چنین متقاضیان با ضمانت زنجیره‌ای می توانستند وام را دریافت کنند. اگر چه پرداخت تسهیلات به ساکنان شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر نیز تایید شد و مقرر شد تا نرخ سود ۵ درصد باشد اما ظاهرا این قصه وام مسکن روستایی تمام شدنی نیست.

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شد

تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود. پیش از این اعلام شده بود که نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی ۱۸ درصد باشد که با رایزنی‌های صورت گرفته ۱۳ درصد از این تسهیلات به صورت یارانه‌ای از طریق دولت پرداخت شده و مابقی توسط متقاضیان پرداخت خواهد شد.

با گذشت ماهها از این مصوبه و مشخص شدن سهمیه بانک های عامل( ۹ بانک عامل) بانک مرکزی هنوز سهمیه سال ۱۴۰۲ را به بانک های عامل ابلاغ نکرده است.

حکایت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی به داستان هزار و یک شب تبدیل شد. هر هفته گفتند هفته‌ی دیگر، هفته‌ی بعد. دست آخر هم اعلام کردند یارانه این وام ۴۰ هزار میلیارد تومان می‌شود و پرداخت آن پایه پولی را بالا می‌برد.

به قول اکبر نیکزاد رییس سابق بنیاد مسکن، وام را ندادید پایه پولی هم بالا رفت. بالاخره ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ بانک مرکزی اعلام کرد که ضوابط پرداخت وام مسکن روستایی را به بانک‌ها فرستاده و ۹ بانک شامل صادرات، ملت، مسکن، تجارت، ملی، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی و پست بانک مکلف به پرداخت این وام هستند.

تاخیر در ابلاغ سهمیه سال ۱۴۰۲ وام مسکن روستایی| رئیس بنیاد مسکن: هنوز در دولت تصویب نشده است

اگر چه طبق گفته های صالحی رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۵۰ هزار پرونده در نوبت دریافت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی هستند اما هنوز سهمیه سال ۱۴۰۲ به بانک ها ابلاغ نشده است.

غلامرضا صالحی رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که چرا سهمیه وام مسکن روستایی مربوط به سال ۱۴۰۲ هنوز ابلاغ نشده است؟ گفت: ابلاغ وام مسکن روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان هنوز در دولت تصویب نشده است و برای همین است که سهمیه ها ابلاغ نمی شود.

تمامی اقدامات در کمیسیون عمران و مسکن دولت و با حضور تمام دستگاه ها از جمله سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و به دولت ارسال شده است

وی ادامه داد: تمامی اقدامات در کمیسیون عمران و مسکن دولت و با حضور تمام دستگاه ها از جمله سازمان برنامه و بودجه نهایی شده و به دولت ارسال شده است.

به نظر می رسد در دو جلسه آینده یعنی احتمالا تا پایان شهریور ماه جاری سهمیه وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ ابلاغ شود

صالحی با اشاره به اینکه به نظر می رسد در دو جلسه آینده یعنی احتمالا تا پایان شهریور ماه جاری سهمیه وام مسکن روستایی ۱۴۰۲ ابلاغ شود تاکید کرد: در جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور موضوعات را مطرح و بحث کردیم که اگر وام ۲۰۰ میلیون تومانی را مصوب و ابلاغ کنید افزایش سقف وام را می توان در قالب متمم ارائه کرد چرا که در حال حاضر ۵۰ هزار پرونده در نوبت دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی قرار دارند و امیدواریم هر چه سریعتر سهمیه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شود.

ذکر این نکته ضروری است که در اجرای مصوبه مربوطه، سهم بانکهای مرتبط بابت اعطای تسهیلات مذکور در سال ۱۴۰۱ (در قالب بخشی از سهمیه بانکی آن بانک بابت قانون جهش تولید مسکن)، به روال زیر تعیین می شود.

  • بانک صادرات ایران (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک ملت (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک مسکن (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک تجارت (۳۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک ملی ایران (۲۷،۰۰۰ واحد)
  • بانک سپه (۲۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک رفاه کارگران (۲۰،۰۰۰ واحد)
  • بانک کشاورزی(۱۰،۰۰۰ واحد)
  • پست‌بانک (۳،۰۰۰ واحد)

گفتنی است بر اساس مصوبه اخیر هیات وزیران مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۷، سقف فردی تسهیلات طرح ویژه نوسازی و بهسازی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ با رعایت مقررات ملی ساختمان برای ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی، مبلغ ۲ میلیارد ریال برای دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی (در مجموع به مدت ۲۰ سال) تعیین شده است.

کد خبر: ۲۴۱٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      2 0
      هفت شهر عشق را گرانی گشت ، مسئولین هنوز اندرخم یک کوچه اند زمانی که وام ۲۰۰ میلیونی روستایی در دولت تصویب شد سربندی یک ویلا را میشد با ۱۰۰ میلیون تومان انجام داد الان با ۲۰۰ میلیون وام مسکن روستایی همان سربندی را نمیشه انجام داد
    • زری US ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      1 0
      مگه کسی تو روستا میتونه خونه بسازه، مجوز ساخت تو حیاط خونه جدو آبادمون بهمون نمیدن
    • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      3 0
      خسته نباشیدالان خانه۱۰۰متری توروستابالای۵۰۰میلیون خرجشه ۲۰۰تومن چه میکند