۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان

ایران همچنان در میان ۱۰ فولادساز برتر جهان

انجمن جهانی فولاد در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که تولید فولاد خام ایران در هفت ماه نخست ژوئیه امسال با رشد ۴.۵ درصدی نسبت به همین ماه در سال پیش، به سه میلیون و دویست هزار تُن رسید.

به گزارش بازار، انجمن جهانی فولاد در گزارش میزان تولید جهانی فولاد خام در ماه ژوئیه ۲۰۲۳ میلادی (۱۰ تیر تا ۹ مرداد ۱۴۰۲) اعلام کرد: تولید جهانی فولاد خام در این ماه به ۱۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تُن رسید که ۶.۶ درصد نسبت به تولید "ژوئیه" سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

این سند که بر اساس اطلاعات گزارش شده ۶۳ کشور تولید کننده فولاد به این انجمن گردآوری شده است، نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولید ۶ کشور از ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد جهان، در بازه اول "ژانویه" تا آخر "ژوئیه" سال ۲۰۲۳، نسبت به همین دوره زمانی در سال ۲۰۲۲، میزان تولید فولاد در چهار کشور هند، ایران، روسیه و چین افزایش داشته است.

این گزارش حکایت از رُشد ۴.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی اول "ژانویه" تا آخر "ژوئیه" سال ۲۰۲۳ دارد و تنها هندوستان با رُشد ۹ درصدی در این بازه، توانسته رشد بیشتری نسبت به کشورمان داشته باشد.

روسیه با ۲.۸ درصد و چین با ۲.۵ درصد رُشد تولید، بعد از هند و ایران، ۲ کشوری هستند که رشد مثبتی در تولید فولاد در هفت ماهه ابتدایی سال میلادی جاری نسبت به همین مدت در سال گذشته را به ثبت رسانند.

استان اصفهان سال‌هاست که به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد کشور در این عرصه مطرح است و سال‌هاست که اولین محصول صادراتی اُستان، چُدن، آهن و فولاد می باشد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز در رتبه سوم بین اقلام صادراتی استان قرار دارند.

ایران در هفت ماه نخست سال میلادی جاری موفق شد ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تُن فولاد تولید کند؛ در همین زمان هند ۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن، روسیه ۴۴ میلیون و دویست هزار تُن و چین ۶۲۶ میلیون و پانصد هزار تُن فولاد تولید کردند.

درصد تغییرات میزان تولید فولاد در ماه‌های "ژوئیه" سال ۲۰۲۳ نسبت به همین ماه در سال پیش از آن نشان می‌دهد: بیشترین افزایش مربوط به ۲ کشور هند و چین است که به ترتیب رشد ۱۴.۳ و ۱۱.۵درصدی را در هفت ماه ابتدایی سال میلادی جاری تجربه کردند و در رتبه های بعدی ترکیه با ۶.۴ و روسیه با ۵.۸ درصد افزایش تولید در جایگاه‌های بعدی بیشترین افزایش هفت ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل قرار گرفتند.

بر پایه این گزارش از نظر درصد تغییرات میزان تولید ماه "ژوئیه" امسال نسبت به همین ماه در سال پیش، کشورمان با کاهش ۱.۵ درصدی در میانه لیست کاهش تولید نقطه به نفطه بین کشورهان عمده تولید کننده فولاد قرار گرفت.

شایان ذکر در ۲ ماه گذشته کشورمان رشد بی سابقه ای در تولید فولاد داشت که رُشد زیاد فولاد تولیدی در ۲ ماه "مه" و "ژوئن" در کنار اعمال برخی محدودیت های برق در تابستان امسال می تواند دلیلی بر کاهش ۱.۵ درصدی تولید فولاد خام کشورمان در ماه "ژوئیه" امسال نسبت به همین ماه در سال پیش باشد.

میزان کل تولید فولاد جهان با کاهش ۰.۱ درصدی در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۳ به یک هزار و ۱۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن رسید که برخی کارشناسانان صنعت فولاد علت کاهش تولید این محصول راهبردی در هفت ماه منتهی به ژوئیه امسال را ادامه تاثیر کاهش قیمت جهانی فولاد می‌دانند.

رُشد ۴.۱ درصدی تولید فولاد ایران در بازه زمانی اول "ژانویه" تا آخر ژوئیه سال ۲۰۲۳ نشان می دهد فولادسازان داخلی، با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول در سال رونق تولید، رُشد تولید را سرلوحه کار خویش قرار دادند و این باعث شد قیمت محصولات صادراتی فولاد ایران از ابتدای خردادماه امسال در بازارهای جهانی به ثبات قیمتی برسد.

بر اساس آخرین گزارش انجمن جهانی فولاد، سه کشور برتر تولید کننده فولاد خام در جهان چین، هند و ژاپن هستند و چین ماه "ژوئیه" امسال ۹۰.۸ میلیون تُن فولاد خام تولید کرد که ۱۱.۵درصد نسبت به تولید همین ماه در سال قبل کاهش داشت.

ماه "ژوئیه" امسال هند با تولید ۱۱.۵میلیون تُن فولاد خام، رُشد ۱۴.۳ درصدی نسبت به تولید همین ماه در سال قبل را تجربه کرد و ژاپن با تولید ۷.۴ میلیون تن فولاد خام افزایش ۰.۹ درصدی در این بازه زمانی ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، تولید فولاد خام در ایالات متحده آمریکا برای ماه "ژوئیه" امسال، ۶.۹ میلیون تُن تخمین زده می‌شود که ۰.۵ درصد افزیش نسبت به ماه "ژوئیه" سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و این کشور، کماکان چهارمین فولادساز برتر جهان است.

در گزارش انجمن جهانی فولاد آمده است: در بازه زمانی ماه "ژوئیه" ۲۰۲۳، روسیه ۶.۳ میلیون تُن فولاد خام تولید کرد، که ۳.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد و این کشور با این میزان تولید جایگاه خود به عنوان پنجمین کشور تولید کننده فولاد جهان را مستحکم‌تر کرد.

طبق این گزارش، ماه "ژوئیه" امسال، کره جنوبی با تولید ۵.۷ میلیون تُن تولید فولاد خام و با کاهش ۹.۰ درصد کاهش در رتبه ششم تولید کنندگان فولاد در جهان قرار گرفت.

براساس این گزارش، آلمان با تولید ۳.۰ میلیون تُن و کاهش ۰.۵ درصدی، ترکیه با تولید ۲.۹ میلیون تُنی و افزایش ۶.۴ درصدی و برزیل با تولید ۲.۷ میلیون تُنی و کاهش ۴.۷ درصدی به ترتیب رتبه های هفتم تا دهم تولید کنندگان فولاد جهان را به خود اختصاص دادند.

بر اساس گزارش انجمن جهانی فولاد، در ماه "ژوئیه" امسال، کشورهای تولید کنند فولاد در آفریقا که شامل کشورهای مصر، لیبی، آفریقای جنوبی و تونس هستند، در مجموع ۱.۴ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۲۶.۱ درصد نسبت به همین ماه در سال پیش افزایش داشته است.

در این گزارش آمده، کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه عضو این انجمن که شامل کشورهای استرالیا، چین، هند، ژاپن، مغولستان، نیوزیلند، پاکستان، کره جنوبی، تایوان، تایلند و ویتنام هستند در مجموع ۱۱۹.۹ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۹.۱ درصد نسبت به ماه "ژوئیه" سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

براساس این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه "ژوئیه" امسال تنها موفق به تولید ۱۰.۳میلیون تُن فولاد خام شدند که ۷.۱ درصد کاهش نسبت به ماه "ژوئیه" سال پیش را نشان می‌دهد.

سایر کشورهای اروپایی تولید کننده فولاد که عضو اتحادیه اروپا نیستند و شامل کشورهای مقدونیه، نروژ، صربستان، ترکیه و بریتانیا هستند در این مدت در مجموع ۷.۴ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۱.۸ درصد کاهش نسبت به "ژوئیه" سال قبل را نشان می‌دهد.

کشورهای آمریکای شمالی شامل کشورهای کانادا، کوبا، السالوادور، گواتمالا، مکزیک و ایالات متحده آمریکا در مجموع ۹.۴ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۱.۲ درصد از تولید سال قبل آن ها در ماه "ژوئیه" کمتر است.

روسیه و سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع تولید کننده فولاد شامل بلاروس و قزاقستان به همراه اوکراین در مجموع ۷.۴ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۹.۳ درصد افزایش داشته است که بیشتر این افزایش تولید مربوط به تولید روسیه است.

آمریکای جنوبی شامل کشورهای آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا در مجموع ۳.۴ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که۸.۴ درصد کاهش داشت.

کشورهای تولید کننده فولاد در خاورمیانه که شامل ایران، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی هستند، "ژوئیه" امسال در مجموع ۳.۱ میلیون تُن فولاد خام تولید کردند که ۳.۹ درصد کاهش نسبت به تولید ماه "ژوئیه" ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد و ۷۶ درصد فولادخام تولید شده در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی ایران است.

بیشک سهم استان اصفهان در تولید سه میلیون و دویست هزار تُن فولاد خام تولیدی کشور در ماه "ژوئیه" امسال که موجب شد کشورمان در بین ۱۰ تولیدکننده جهانی فولاد قرار بگیرد، بسیار مهم و اثرگذار است و شرکت‌های فولادسازی اصفهان نقش پررنگی در کسب این موفقیت داشته اند.

کد خبر: ۲۴۱٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha