۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
گشودن درهای خاورمیانه به روی جهان با عضویت ایران، امارات، عربستان و مصر در بریکس
مدیا آنلاین بررسی کرد

گشودن درهای خاورمیانه به روی جهان با عضویت ایران، امارات، عربستان و مصر در بریکس

در حالی که برنامه های اقتصادی کشورهای عضو بریکس کم و بیش همسو است، منافع ژئوپلیتیک آنها متنوع تر است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی مدیا آنلاین اخیرا مقاله ای با عنوان « گشودن درهای خاورمیانه به روی جهان با عضویت ایران، امارات، عربستان و مصر در بریکس » با قلم «دبی مونبلات» منتشر کرده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی و مصر قرار است به اعضای کامل بریکس تبدیل شوند که پیامدهای بالقوه ای برای اقتصاد جهانی خواهد داشت. «سیریل رامافوزا»، رئیس جمهور آفریقای جنوبی هفته گذشته اعلام کرد که شش کشور جدید به بلوک اقتصادی بریکس خواهند پیوست.

این اعلامیه در آخرین روز اجلاس سران بریکس - نشست سالانه رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - اعلام شد. چهار کشور از شش کشوری که برای پیوستن دعوت شده‌اند در خاورمیانه هستند - عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی و مصر - که نشان دهنده تمایل شدید کشورهای خاورمیانه به این اتحاد است. آرژانتین و اتیوپی دو دعوت شده دیگر هستند.

اتحاد اقتصادی بریکس در ابتدا در سال ۲۰۰۱ به عنوان بریک ایجاد شد، زمانی که «جیم اونیل» اقتصاددان گلدمن ساکس پیشنهاد کرد که برزیل، روسیه، هند و چین تا سال ۲۰۵۰ اقتصاد جهانی را کنترل کنند.

اولین نشست رسمی بریک در سال ۲۰۰۹ برگزار شد. در سال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به این بلوک پیوست. پس از ورود آفریقای جنوبی، تا هفته گذشته هیچ کشور دیگری برای پیوستن دعوت نشده بود.

شش کشور جدید تا ژانویه سال آینده به عضویت کامل در خواهند آمد. «محمد بهارون»، مدیر کل مرکز تحقیقات سیاست عمومی دبی به مدیا لاین گفت این روند نشان‌دهنده تغییری در ماهیت گروه است که نشان‌دهنده پویایی اقتصاد جهانی است.

افزودن تولیدکنندگان نفت به بریکس مفید و بسیار منطقی است

هند، چین و آفریقای جنوبی نفت وارد می کنند در حالی که ایران، عربستان سعودی و امارات آن را تولید می کنند. «ماگدالنا کارولاک»، استاد علوم انسانی و اجتماعی در امارات متحده عربی به مدیا لاین گفت: معرفی کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه به این بلوک به نفع اعضای موجود و همچنین مدعوین خواهد بود. مشارکت در یک بلوک اقتصادی مشترک، تبادل کالا بین آنها را به طور کلی تسهیل می‌کند و در صورت عملی شدن این اطلاعیه‌ها در نهایت آن را از سیستم مبادلات مبتنی بر دلار مستقل می‌کند.

کارولاک خاطرنشان کرد: تجارت نفت به دلار امکان تحریم‌های موثر بر کشورهایی مانند ایران و روسیه را فراهم می‌کند. دور شدن از سیستم مبتنی بر دلار در ابتدا بیشتر به نفع کشورهای تحت تحریم خواهد بود، اما اگر اعضای بریکس تجارت خود را به طور کامل با ارزهای محلی خود آغاز کنند، پیامدهای جهانی خواهد داشت.

این کنسرسیوم بزرگ اکنون کشورهای پیشرو صادرکننده نفت در جهان را در بر می گیرد که مجموعاً حدود ۴۲ درصد از تولید نفت جهان را تشکیل می دهند. «ندیم احمد موناکال»، محقق پژوهشی در موسسه بین المللی گفت: اتحاد جدید پویایی را در تولید و صادرات جهانی نفت تغییر خواهد داد. این کنسرسیوم بزرگ اکنون کشورهای پیشرو صادرکننده نفت در جهان را در بر می گیرد که مجموعاً ۴۲ درصد از تولید نفت جهان را تشکیل می دهند.

او توضیح داد که بازار نفت همچنان تحت نظارت اوپک پلاس است، بلوکی که شامل ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و ۱۰ کشور دیگر است. با توجه به اینکه بریکس در حال حاضر کشورهای عمده صادرکننده نفت و همچنین هند و چین دو کشور بزرگ واردکننده انرژی را در بر می گیرد، در آینده مجمع گسترده بریکس می تواند تأثیر قابل توجهی در بازارهای انرژی داشته باشد.

اتحاد جدید به کشورهای خاورمیانه کمک می کند تا زمینه های اقتصادی خود را متنوع کرده و وارد بازارهای غیرسنتی شوند. این مهم ابزارهای مالی جدیدی را برای کشورهایی مانند مصر، اتیوپی و ایران برای برنامه های توسعه آنها باز می کند. اکثر اعضای بریکس، جدید و قدیم، یک چشم انداز اقتصادی مشترک بر اساس یک رویکرد عمل گرایانه دارند. این رویکرد در عدم محکومیت این گروه برای تهاجم روسیه به اوکراین آشکار بود.

در حالی که برنامه های اقتصادی کشورهای عضو بریکس کم و بیش همسو هستند، منافع ژئوپلیتیک آنها متنوع تر است

کارولاک در این ارتباط گفت: هر یک از شرکت‌کنندگان و مدعوین بلوک بریکس اهداف خاص خود را دارند که در ابتدا به دنبال تحقق آن هستند، نه پیشبرد بلوک در کل.

«باراک سینر»، مدیر عامل گروه ارزیابی ریسک ژئوپلیتیکی گفت: باید بین کشورهای بریکس با دستور کار ایجاد اتحاد ضد غربی مانند ایران، چین و روسیه و کشورهایی که فاقد چنین دستور کار هستند مانند امارات، عربستان سعودی، هند و مصر تمایز قائل شد.

وی گفت: عربستان سعودی صرفاً از لحاظ راهبردی وارد این بلوک شده است. این کشور نه می‌خواهد جایگزینی برای دلار ایجاد کند و نه تلاش می‌کند نظم بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم را تضعیف کند.

باید گفت تنوع منافع ژئوپلیتیکی دستور کار بریکس را پیچیده می کند. این بلوک در ابتدا صرفاً اقتصادی بود، اما اکنون با داشتن برنامه‌های مختلف و اعضای مختلف پیچیده شده است.

حضور روسیه و ایران به عنوان بخشی از بریکس سوال جدی در مورد اثربخشی تحریم های اقتصادی به عنوان ابزار سلطه غرب ایجاد خواهد کرد

بهارون در این ارتباط می گوید: ایالات متحده آمریکا می تواند الحاقات جدید به بریکس را به عنوان یک موهبت یا تهدید تعبیر کند. با توجه به اینکه ایالات متحده روابط قوی با کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی دارد که به تازگی به آن ملحق شده اند، می تواند این توسعه را پلی به سوی جنوب جهانی ببیند.

از سوی دیگر آمریکا ممکن است بلوک در حال گسترش را به عنوان منبع رقابت برای نفوذ جهانی خود ببیند. روسیه و ایران به عنوان بخشی از بریکس با تعداد اقتصادهای رو به رشد، سوالی جدی در مورد اثربخشی تحریم‌های اقتصادی به عنوان ابزار سلطه غرب ایجاد خواهد کرد.

پیوستن به بریکس به عربستان سعودی و امارات امکان می‌دهد تا اتکای خود را به آمریکا کاهش دهند و اتحادهای خود را متنوع کنند و در عین حال جایگاه‌های مهم‌تری را در رهبری منطقه‌ای و جهانی به عهده بگیرند.

مهم است اذعان کنیم که انتقال فناوری و مشارکت های نظامی بین عربستان سعودی، امارات و مصر با ایالات متحده اهمیت خود را حفظ می کند و چشم انداز پیوستن به بریکس نباید به عنوان کاهش اهمیت این روابط تلقی شود.

کد خبر: ۲۴۱٬۴۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha