۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
تغییر نرخ نهاده‌های ساخت و ساز؛ برق گرفتگی قیمت ها در صنعت ساختمان| سازندگان: کلافه ایم
«بازار» گزارش می دهد

تغییر نرخ نهاده‌های ساخت و ساز؛ برق گرفتگی قیمت ها در صنعت ساختمان| سازندگان: کلافه ایم

تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمان‌ در فصل بهار١٤٠٢ سازندگان را کلافه کرده و آمارها نشان داد که بیشترین درصد رشد مربوط به تاسیسات برقی و کمترین رشد مربوط به سیمان بود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: همه ساله با آغاز فصل تابستان و اوج ساخت و ساز قیمت نهاده های ساختمانی نیز دچار تغییر و تحولات اساسی می شوند. فعالان بازار مسکن و اکثر انبوه سازان معتقد هستند که اغلب سازندگان برای فرار از رشد قیمت نهاده های ساختمان تلاش می کنند اغلب کالاها و مصالح ساختمانی را قبل از تورم خریداری و دپو کنند.

برخی از سازندگان مسکن نیز معتقد هستند که معمولا به تناسب رشد قیمت نهاده های ساختمانی، قیمت مسکن را برای مصرف کننده بالا می برند و به نوعی این موضوع را جبران می کنند.

همه ساله قیمت سیمان و محصولات منتج به آن مثل بتن رشد قابل توجهی پیدا می کند اما امسال بر خلاف سال های گذشته بنا به دلایلی مثل بالا بودن تولید و کمبود تقاضا رشد کمتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشته است.

تغییرات قیمت نهاده‌های ساختمان‌؛ تاسیسات برقی بیشترین و سیمان کمترین رشد قیمت| سازندگان: کلافه ایم

ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص اینکه چرا امسال سیمان کمترین رشد قیمت را نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشته است می گوید: آنطور که میزان تولید سیمان حتی با وجود کمبودها و مشکلاتی مثل قطعی برق نشان می دهد این است که تولید سیمان امسال به نسبت تقاضا بیشتر است. به هر حال ما هر سال با رشد قیمت مصالح ساختمانی مواجه هستیم و مربوط به امسال و پارسال نیست.

شاید قیمت سیمان و در نتیجه بتن افزایش کمتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشت. مطمئنا رشد قیمت برخی اقلام مثل کاشی و سرامیک ، نقاشی ساختمان و چوب آن چنان به چشم نیاید اما قطعا در قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود

او ادامه داد: شاید قیمت سیمان و در نتیجه بتن افزایش کمتری نسبت به سایر مصالح ساختمانی داشت اما مطمئنا رشد قیمت برخی اقلام مثل کاشی و سرامیک و نقاشی ساختمان و چوب شاید آن چنان به چشم نیاید اما قطعا در قیمت تمام شده مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

نوسانات شدید در برخی اقلام به خصوص در بخش یراق آلات و شیرآلات به خوبی خود را نشان می داد و سازندگان مسکن را کلافه کرده بود

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران خاطر نشان کرد: در اوایل تابستان قیمت برخی اقلام در ابتدای هفته با یک قیمت شروع می شد و در ادامه و در انتهای هفته قیمت جدید با رشد قیمت آن چنانی به کار خود پایان می داد. دوباره هفته آینده قیمت جدید و در نهایت در پایان هفته با رشد چند درصدی کار خود را به پایان می رساند. این نوسانات شدید در برخی اقلام به خصوص در بخش یراق آلات و شیرآلات به خوبی خود را نشان می داد و سازندگان مسکن را کلافه کرده بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده در فصل بهار١٤٠٢ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران ۲۱۵۶.۷ است که نسبت به فصل قبل ١٣.٦ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩.٧ درصد و در ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ٣٩.٢ درصد افزایش داشته است.

در فصل بهار١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ١۱۳.۶ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢١.٦درصد) ٨.٠ واحد درصد کاهش داشته است.

در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی با ۲۹.۵ درصد مربوط به گروه اجرایی «شیرآلات بهداشتی» است و این در حالی است که گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ٣.٠ درصد کاهش نسبت به دوره قبل مواجه شده است

در این فصل، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی با ۲۹.۵ درصد مربوط به گروه اجرایی «شیرآلات بهداشتی» است و این در حالی است که گروه اجرایی «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده» با ٣.٠ درصد کاهش نسبت به دوره قبل مواجه شده است.

در فصل بهار ١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۹.۷ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٥٥.٢ درصد) ١٥.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم نقطه به نقطه با ۷۵.۱ درصد مربوط به گروه اجرایی «یراق آلات درب و پنجره» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ١٩.٤ درصد مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن و ماسه» است.

در فصل بهار ١٤٠٢ درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۹.۲ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٤٠.٠ درصد) ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم سالانه با ۷۱ درصد مربوط به گروه اجرایی «شیشه» و کمترین تورم با ٢٧.٩ درصد مربوط به گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» بوده است.

گروه سیمان، بتن، شن و ماسه: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۳۶۸.۹ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٢٤.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٩.٤ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٢٧.٩ درصد افزایش داشته است.

گروه گچ و گچ کاری: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۱۷۶۰.۵ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٦.٦ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٥.٥ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣٣.٢ درصد افزایش داشته است.

گروه انواع بلوک، سفال و آجر: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۱۷۵۱.۹ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٩.٣ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧.٧ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣٧.٣ درصد افزایش داشته است.

گروه موزائیک، کاشی و سرامیک: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۱۸۸۲.۹ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٥.٨ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٣.٤ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣٤.٩ درصد افزایش داشته است.

گروه سنگ: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۰۸۰.۲ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٠.٣ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٧.٨ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣٣.٥ درصد افزایش داشته است.

گروه آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره و نرده: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۳۷۱.۳ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٣.٠ درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٨.٩ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣٤.٣ درصد افزایش داشته است.

گروه چوب: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۶۰۷.۲ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٠.١ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٩.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣٦.٧ درصد افزایش داشته است.

گروه ایزو گام، قیرگونی و آسفالت: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۶۱۲.۹ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٧.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٦.٥ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٤.٥ درصد افزایش داشته است.

گروه شیر آلات بهداشتی: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۸۱۹.۲ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٢٩.٥ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٥٩.٢ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٠.١ درصد افزایش داشته است.

گروه تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۳۲۲۱.۸ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٠.٦ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥١.٣ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٢.٨ درصد افزایش داشته است.

گروه یراق آلات درب و پنجره: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۳۰۱۶.۲ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٢٥.٧ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٥.١ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٥٠.٠ درصد افزایش داشته است.

گروه نقاشی ساختمان: در این فصل عدد شاخص قیمت به ۲۸۴۴.۱ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٧.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٨.٩ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٤٥.٥ درصد افزایش داشته است.

گروه تأسیسات برقی: در این فصل عدد شاخص به ۳۵۲۵.۲ رسیده است که نسبت به فصل قبل ٩.٩ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٦٠.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٥٦.٢ درصد افزایش داشته است.

گروه شیشه: در این فصل عدد شاخص به ۲۶۷۳.۹ رسیده است که نسبت به فصل قبل ١٣.٣ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٦.٦ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٧١.٠ درصد افزایش داشته است.

گروه خدمات: در این فصل عدد شاخص به ۱۳۷۴.۵ رسیده است که نسبت به فصل ٢٨.٧ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل٣٨.١ درصد افزایش داشته است. همچنین، متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٥٣.٧ درصد افزایش داشته است.

کد خبر: ۲۴۱٬۱۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha