۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۳
گرانی میوه و تره بار در ایلام؛ مشکلی که بعد از سال‌ها حل نشده است
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی میوه و تره بار در ایلام؛ مشکلی که بعد از سال‌ها حل نشده است

ایلام- مشکل گرانی میوه و تره بار در ایلام سال‌ها باعث مشکلات زیادی برای مردم استان شده است، معضلی که دادستان استان هم برای حل آن ورود کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: معضل گرانی در بازار میوه و تره بار استان ایلام این روزها باعث شده بیشتر مردم استان از خرید میوه صرف نظر کنند چراکه قیمت ها گزاف و چندبرابر نسبت به دیگر مناطق کشور باعث مشکلات زیادی برای خرید مردم شده است.

البته این مشکل گرانی سالهاست در استان محروم ایلام وجود دارد، در حالی که درآمد اکثر مردم استان بسیار پایین است ولی قیمت کالاها و خدمات نسبت به سایر مناطق کشور بسیار بالاست.

روز گذشته بود که دادستان و امام جمعه ایلام نسبت به وضعیت گرانی میوه و تره بار واکنش های تندی داشتند و حتی دادستان ایلام دستور برخورد با متخلفان و پلمب چند صنفی را صادر کرد.

اما گویا بازهم مشکل گرانی میوه و تره بار حل نشده و این بار با دستور دادستان ایلام کمیته قیمت گذاری سه میوه پر فروش تابستان برکنار شده اند.

قیمت میوه در ایلام بسیار گران است

یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: متاسفانه هر ساله در فصل تابستان با گرانی میوه  و تره بار در شهر ایلام مواجه هستیم، به طور مثال گیلاس الان کیلویی ۴۰ هزار تومان، هلو ۱۵ هزار تومان و زردآلو ۳۰ هزار تومان فروخته می شود.

علیرضا ابراهیمی بیان کرد: این قیمت ها برای مردم استان بسیار بالاست و بسیاری از مردم توانایی خرید این میوه ها را با این قیمت را ندارند چراکه درآمد مردم بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه در سایر مناطق کشور بسیار پایین تر از ایلام است، افزود: متاسفانه حتی میوه های تولیدی در خود استان هم به قیمت ها گزاف فروخته می شود.

این شهروند ایلامی گفت: مردم ایلام بر این باور هستند که میوه و تره بار در استان ایلام با نرخ هایی به مراتب گران تر و کیفیتی پایین از محصولات مشابه در استان های همجوار و کشور ارائه می شود.

ابراهمی با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی ها در استان ضعیف است و برای مردم مشهود نیست، افزود: متاسفانه در نبود نظارت همیشه مشکل گرانی وجود دارد چراکه اکثر بازرسی ها منجر به کاهش قیمت ها نمی شود.

وی گفت: بیشتر کاسبی ها و درآمد مردم استان با مشکل مواجه شده و  حداقل انتظار مردم استان تأمین کالاهای اساسی از جمله میوه و صیفی باقیمت پایین است.

وجود شبکه دلالی در بازار میوه و تره بار ایلام

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با بازار اظهار کرد: سال هاست بازار ایلام به خصوص میوه و تره بار تحت پوشش شبکه دلالی قرار دارد و همین عامل باعث افزایش قیمت ها می شود.

علیرضا پور احمد افزود: متاسفانه این شبکه دلالی نرخ های میوه را اعلام می کنند، که امسال دادستان ایلام به خوبی به این قضیه ورود کرده است و امیدواریم یک بار برای همیشه این معضل در استان حل شود.

 متاسفانه این شبکه دلالی نرخ های میوه را اعلام می کنند، که امسال دادستان ایلام به خوبی به این قضیه ورود کرده است و امیدواریم یک بار برای همیشه این معضل در استان حل شود

وی با اشاره به اینکه دلال ها بیشترین منفعت را از بازار کنونی بازار میوه و تره بار ایلام می برند، افزود: طبق بررسی های انجام شده استان ایلام یکی از استان های گران کشور در بحث  اقلام مختلف از جمله میوه است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از بزرگترین مشکلات استان وجود یک میدان فروش عمده میوه و تره بار در کل استان است که همین عامل نیز در گرانی میوه بسیار تاثیر گذار است.

پوراحمد افزود: تمامی شهرستان های استان نیز همین میدان میوه تره بار خرید می کنند و گرانی میوه در تمامی شهرستان های استان وجود دارد.

برخورد جدی با متخلفان حوزه میوه و تره بار در ایلام

معاون بازرسی ونظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: طرح سه مرحله ای قرار است در استان به منظور مقابله با گرانی از جمله بحث میوه و تره بار اجرایی شود.

عزت الله عبدخانی بیان کرد: در طرح های گشت مشترک تعزیرات، سازمان صمت و دادستانی تاکنون بیش از ۵۷ واحد متخلف در حوزه میوه  و تره بار شناسایی و با آنها با برخورد شده است

در طرح های گشت مشترک تعزیرات، سازمان صمت و دادستانی تاکنون بیش از ۵۷ واحد متخلف در حوزه میوه  و تره بار شناسایی و با آنها با برخورد شده است

معاون بازرسی ونظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام تصریح کرد: این واحدها به اتهام گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور خرید برای رسیدگی مشمول جریمه شده اند.

وی با اشاره به پلمب پنج واحد صنفی متخلف در حوزه میوه و تره بار استان، افزود: قیمت ها به طوری از هفته جاری رصد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

عبدخانی بیان کرد: مشکلی در بحث کمبود میوه در بازار استان وجود ندارد و قطعا بازار میوه و تره بار استان در این فصل که خرید مردم بیشتر است، تشدید می شود.

با توجه به اینکه در روزهایی که تمام کشور درگیر ویروس کرونا است و سطح درآمد مردم به شدت کاهش یافته است، افزایش و گرانی مرکبات و صیفی‌جات در فصل تابستان پذیرفتنی نیست.

به نظر می رسد با توجه به اینکه علت اصلی گرانی و نوسان قیمت میوه ضعف در نظارت اتحادیه‌ها و واسطه گری در میادین است، نظارت جدی و قطع شبکه دلالی در بازار میوه و تره بار ایلام ضروری باشد.

کد خبر: ۲۴٬۱۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha