۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸
مراوده تجاری ۳۰ میلیارد یورویی با عراق قابل دستیابی است
معاون اول رئیس‌جمهور:

مراوده تجاری ۳۰ میلیارد یورویی با عراق قابل دستیابی است

مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اتصال حرمین با دسترسی خطوط ریلی دو کشور کامل می‌شود، گفت: حجم تبادلات تجاری ایران و عراق با تکمیل راه‌آهن شلمچه - بصره تا ۳۰ میلیارد یورو قابل افزایش است.

به گزارش بازار، عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه - بصره صبح امروز در مراسمی با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز شد.

معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان پس از استقبال رسمی از سوی نخست‌وزیر عراق، در این مراسم ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی و ابلاغ سلام آیت‌الله رئیسی به عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق، اظهار داشت: افتخار ما این است که مراسم پیاده‌روی اربعین، بزرگترین رویداد جهانی است که در آن بیش از ۲۰ میلیون نفر از سراسر جهان با عشق و اخلاص، همدلی و همراهی، همگام و هم هدف، به سوی حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) راهپیمایی می‌کنند؛ این یک رویداد تمدن‌ساز است و ان‌شاءالله مقدمه ظهور امام زمان (عج) را فراهم کند.

وی از دولت و ملت عراق، برای میزبانی بی‌نظیر، سخاوتمندانه و گسترده این مراسم که بهترین خدمات را به زائران ارائه می‌کنند، قدردانی کرد و افزود: شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نماد وحدت، دوستی و برادری دو ملت ایران و عراق بوده و امنیت را به مردم دو کشور هدیه کردند.

مخبر با اشاره به پروژه راهبردی راه‌آهن شلمچه - بصره تأکید کرد: امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا شاهد آغاز به کار یکی از مهمترین پروژه‌های مشترک و تحول‌ساز بین ایران و عراق باشیم که تمام منطقه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ از اینکه امروز توفیق یافتم به همراه نخست‌وزیر عراق، اتصال راه‌آهن دو کشور را در این نقطه آغاز کنیم و زیرساخت ریلی را برای گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی توسعه دهیم ابراز خرسندی می‌کنم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ملت‌های ایران و عراق از روابط بسیار مناسب تاریخی، تمدنی و دینی برخوردارند اما حجم تجارت کنونی دو کشور در حال حاضر در سطح مورد انتظار طرفین نیست؛ در حال حاضر، حجم تجارت بین دو کشور حدود ۱۱۱ میلیارد یورو در سال است که در صورت رفع موانع، رسیدن به حجم ۳۰ میلیارد یورو در سال کاملاً قابل دستیابی است. از سوی دیگر، فعال شدن این روند، دسترسی یکسره عراق را به کشورهای همسایه ایران، اعم از قفقاز و آسیای میانه تضمین می‌کند.

وی افزود: تکمیل راه‌آهن شلمچه به بصره در حقیقت طرح اتصال حرمین است که خط مستقیم انتقال زائران اهل بیت (علیهم السلام) از عتبات عالیات و نجف اشرف تا آستان قدس رضوی و بالعکس را فراهم می‌سازد.

معاول اول رئیس‌جمهور با اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک در حوزه‌های نفت، گاز، پالایشگاه، پتروشیمی و همچنین احداث نیروگاه و شبکه‌های انتقال و توزیع به‌منظور کاهش تلفات برق و همچنین حوزه‌های زیست‌محیطی، کشاورزی و حمل و نقل برون‌شهری، جاده‌ای و ریلی اظهار داشت: ایران و عراق، نقش منحصر به فردی در راهبردهای بین المللی حوزه ترانزیت و انرژی دارند و توسعه این همکاری‌ها در منطقه می‌تواند برای هر دو کشور مزایای گسترده‌ای داشته باشد.

مخبر اظهار امیدواری کرد با پیگیری و تلاش مسئولین دو کشور، تفاهمات فیمابین، هرچه‌سریع‌تر به قراردادهای اجرایی و عملیاتی تبدیل شود و این مسیر ارتباطی نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

کد خبر: ۲۴۱٬۰۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha