۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
تسری نژادپرستی عصر روشنگری به الگوریتم‌های هوش مصنوعی
آرشین ادیب مقدم بررسی می کند؛

تسری نژادپرستی عصر روشنگری به الگوریتم‌های هوش مصنوعی

کتاب «آیا هوش مصنوعی نژادپرستانه است؟ اخلاق هوش مصنوعی و آینده بشریت» به عنوان یک زنگ خطر حیاتی عمل کرده و از ما می خواهد که فناوری را به گونه ای شکل دهیم که به نفع همه بشریت باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: کتاب اخیر پروفسور «آرشین ادیب مقدم»، استاد اندیشه جهانی و فلسفه های تطبیقی در دانشگاه لندن تحت عنوان «آیا هوش مصنوعی نژادپرستانه است؟ اخلاق هوش مصنوعی و آینده بشریت» به عنوان یک زنگ بیداری حیاتی عمل می کند و ما را ترغیب می کند که به نگرانی های اخلاقی و فناوری طراحی به نفع تمام بشریت بپردازیم.

رئیس مرکز مطالعات ایران در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن در کتاب خود نوشته است: در سال های اخیر، پیشرفت سریع هوش مصنوعی هم هیجان و هم نگرانی را در مورد تأثیر بالقوه آن بر زندگی روزمره ما و آینده بشریت برانگیخته است.

همانطور که هوش مصنوعی به طور فزاینده ای در جنبه های مختلف جامعه، از بانکداری و خرید گرفته تا درخواست های شغلی ادغام می شود، نگرانی ها در مورد تعصبات ذاتی و تمایلات تبعیض آمیز آن برجسته شده است. شاید یکی از نگران کننده ترین مسائل پیرامون هوش مصنوعی وجود نژادپرستی باشد.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری بر حجم وسیعی از داده‌ها تکیه می‌کنند و این داده‌ها اغلب از سوابق تاریخی و تعاملات انسانی به دست می‌آیند. متأسفانه میراث نژادپرستی عمیقاً در داده های تاریخی ما ریشه دوانده است و منجر به کدگذاری ناخواسته سوگیری ها در سیستم های هوش مصنوعی می شود. این سوگیری‌ها می‌تواند به اشکال مختلف، از جمله مسائل نژادی، شیوه‌های استخدام تعصب‌آمیز، و رفتار ناعادلانه در زمینه‌هایی مانند بانکداری و وام‌دهی ظاهر شود.

در کتاب «آیا هوش مصنوعی نژادپرست است؟: اخلاق هوش مصنوعی و آینده بشریت»، آرشین ادیب مقدم حضور نگران کننده نژادپرستی را در بافت الگوریتم هایی که اکنون بر زندگی روزمره ما حاکم است، بررسی می کند

در کتاب «آیا هوش مصنوعی نژادپرست است؟: اخلاق هوش مصنوعی و آینده بشریت»، آرشین ادیب مقدم حضور نگران کننده نژادپرستی را در بافت الگوریتم هایی که اکنون بر زندگی روزمره ما حاکم است، بررسی می کند. این کتاب تامل برانگیز خوانندگان را به سفری در تاریخ نژادپرستی روشنگری و ارتباط آن با شیوه های تبعیض آمیز تعبیه شده در سیستم های هوش مصنوعی مدرن می برد.

ادیب مقدم با ارائه بررسی داده هایی که از فناوری هوش مصنوعی تغذیه می کند و اینکه چگونه آینده بشریت را به طور اجتناب ناپذیری شکل می دهد، پیامدهای عمیق چنین فناوری داده محور بر امنیت بین المللی و حقوق بشر را آشکار می کند و از خوانندگان می خواهد تا با پیامدهای بالقوه توسعه لجام گسیخته هوش مصنوعی مقابله کنند.

این کتاب همچنین به بررسی روایات پیرامون تولد و پیشرفت سیستم‌های هوش مصنوعی می‌پردازد و تاکید خاصی بر تأثیر غول‌های فناوری مانند مارک زاکربرگ، ایلان ماسک و بیل گیتس دارد. از طریق این کاوش، نویسنده روشن می کند که چگونه فناوری به طور ناخواسته به اشکال مختلف افراط گرایی کمک می کند و آنها را قادر می سازد، سلسله مراتب اجتماعی را تداوم می بخشد، و مرزهای تبعیض آمیز را در جوامع ما تقویت می کند.

کتاب «آیا هوش مصنوعی نژادپرست است؟: اخلاق هوش مصنوعی و آینده بشریت» رشته‌های تاریخی نژادپرستی را به الگوریتم‌هایی متصل می‌کند که زیربنای چشم‌انداز تکنولوژیک کنونی ما هستند

این کتاب رشته‌های تاریخی نژادپرستی را به الگوریتم‌هایی متصل می‌کند که زیربنای چشم‌انداز تکنولوژیک کنونی ما هستند. ادیب مقدم با ردیابی ریشه‌های این سوگیری‌ها به تعصبات دوران روشنگری، خوانندگان را به چالش می‌کشد تا با واقعیت ناراحت‌کننده مواجه شوند که چگونه باورهای تبعیض‌آمیز عمیق در ابزارهایی که ما روزانه به آنها تکیه می‌کنیم نفوذ کرده است.

رئیس مرکز مطالعات ایران در مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن از نمونه های فراوانی از موذیانه بودن نژادپرستی و تبعیض در سیستم های هوش مصنوعی استفاده می کند. در حالی که این کتاب با موفقیت، جنبه‌های منفی هوش مصنوعی را روشن می‌کند، با تشویق خوانندگان به پرسش‌گری فعالانه و به چالش کشیدن وضعیت موجود، بارقه‌ای از امید را نیز ارائه می نماید. بر همین اساس، با آگاهی از تله‌ها و سوگیری‌های احتمالی در هوش مصنوعی، ما می‌توانیم به‌طور جمعی به سوی آینده‌ای که فراگیری، برابری و عدالت را در اولویت قرار می‌دهد، حرکت کنیم.

در حقیقت، آیا هوش مصنوعی نژادپرستانه است؟: اخلاق هوش مصنوعی و آینده بشریت ، یک کاوش به موقع و قابل تامل درباره نژادپرستی و افراط گرایی در کمین سیستم های هوش مصنوعی است.

همانطور که ما در پرتگاه آینده مبتنی بر هوش مصنوعی ایستاده ایم، کتاب اخیر آرشین ادیب مقدم به عنوان یک زنگ خطر حیاتی عمل می کند و از ما می خواهد که به این نگرانی ها رسیدگی کنیم و فناوری را به گونه ای شکل دهیم که به نفع همه بشریت باشد

تحلیل علمی آرشین ادیب مقدم، همراه با سبک نوشتاری جذاب او، خواندن این کتاب را برای هر کسی که علاقه مند به درک مفاهیم هوش مصنوعی بر جامعه، امنیت بین المللی و حقوق بشر ما است، ضروری می کند. همانطور که ما در پرتگاه آینده مبتنی بر هوش مصنوعی ایستاده ایم، این کتاب به عنوان یک زنگ خطر حیاتی عمل می کند و از ما می خواهد که به این نگرانی ها رسیدگی کنیم و فناوری را به گونه ای شکل دهیم که به نفع همه بشریت باشد.

کد خبر: ۲۴۰٬۹۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha