۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
ایران تولید نفت اوپک را بالا برد
طبق نظرسنجی رویترز؛

ایران تولید نفت اوپک را بالا برد

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه اوت، با افزایش قابل توجه تولید ایران و به رغم کاهش اضافی تولید از سوی عربستان، صعود کرد.

به گزارش بازار، نظرسنجی رویترز نشان داد که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در اوت، ۲۷.۵۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که ۲۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژوئیه افزایش داشته و نخستین افزایش ماهانه تولید این گروه از فوریه بوده است.

ایران از مشارکت در کاهش تولید اوپک معاف است و صادرات نفتش در سال ۲۰۲۳، با وجود تحریم های آمریکا، افزایش پیدا کرده است، اما دیدگاه های مختلفی درباره میزان دقیق آن وجود دارد. برخی از تحلیلگران می گویند که رشد صادرات ایران، به چالش اوپک پلاس در مدیریت بازار اضافه می کند.

تولید ۱۰ عضو اوپک که در توافق کاهش عرضه اوپک پلاس مشارکت دارند، ۱۰ هزار بشکه در روز در اوت کاهش یافت. عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان خلیج فارس، پایبندی بالا به محدودیت عرضه را حفظ کرده و کاهش تولید اضافی را اعمال کردند. طبق نظرسنجی رویترز، تولید نفت عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده اوپک است، حدود ۹ میلیون بشکه در روز در اوت، ماند. ریاض کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز را در اوت برای دومین ماه متوالی تمدید کرد تا حمایت بیشتری از بازار فراهم کند.

بنا بر یافته های این نظرسنجی، تولید نفت ایران در اوت، به ۳.۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۸ است که واشنگتن، تحریم‌ها علیه ایران را مجددا وضع کرد. به گفته تحلیلگران، صادرات بالاتر، نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا است.

این نظرسنجی نشان داد که دومین افزایش بزرگ تولید در میان اعضای اوپک، مربوط به نیجریه بود که شاهد ازسرگیری صادرات نفت از پایانه فورکادوس بود.

تولید اوپک همچنان تقریبا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح هدف گذاری شده است، زیرا نیجریه و آنگولا، از ظرفیت کافی برای تولید مطابق سهمیه توافق شده، برخوردار نیستند.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه به بازار نفت انجام می شود و بر اساس داده‌های فراهم شده توسط منابع خارجی، داده‌های رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده صادرات نفت شامل کپلر و پترولجستیک و اطلاعات ارائه شده توسط منابع شرکت‌های نفت، اوپک و مشاوران تهیه شده است.

کد خبر: ۲۴۰٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha