۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
حجم معاملات بورس هنوز روند صعودی نگرفته است
بازار گزارش می دهد؛

حجم معاملات بورس هنوز روند صعودی نگرفته است

جریان نقدینگی در بورس هنوز فعال نشده، زیرا حجم معاملات بورس هنوز روند صعودی نگرفته است و تا زمانی که پول های جدید وارد بازار نشود رشد قطعی نیست.

بازار؛ گروه بورس: معاملات روز پایانی هفته حکایت از این داشت که گروه بانکی بیشتر از بقیه صنایع مورد توجه قرار گرفت و این مسأله نشان می دهد که چشم‌انداز نسبتا خوب و روشنی پیش روی گروه های ریالی است.

بازار این روزها در نقاطی قرار گرفته که باید تعیین تکلیف کرد و وضعیت خود را تا حدودی روشن سازد که در این محدوده تثبیت می کند با بعد از یک نوسان مثبت به کانال پایین تر می رود.

به گفته رضا روحی بورس نیازمند یک ثبات است تا سرمایه های بزرگ را جذب کند اما برخی خبرها حول توافقات و دلار مقطعی هستند و تا زمانی که این مسأله وجود دارد ریسک ها هم هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در هفته اخیر خبرهای مثبت به بازار تزریق شد اما هنوز ریسک های وجود دارد، گفت: بورس نیازمند یک ثبات است تا سرمایه های بزرگ را جذب کند اما برخی خبرها حول توافقات و دلار مقطعی هستند و تا زمانی که این مسأله وجود دارد ریسک ها هم هستند.

رضا روحی با بیان اینکه در هفته گذشته گروه خودرو و بانک بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند، تصریح کرد: این موضوع نشان می دهد که بعد از نوسان نزولی ارز گروه های ریالی در بازار تقاضای بیشتری پیدا کرده اند.

او با تاکید بر اینکه اصلاح عمیقی که در چند ماه اخیر بعد از شوک خوراک رخ داده نمادها به قیمت های ارزنده ای رسیده اند، تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین مسئله برای تغییر روند بازار جذب سرمایه گذاران جدید است و این موضوع بدون افزایش اعتماد به بورس ممکن نیست.

او با تاکید بر اینکه هرچند بازارهای موازی بورس راکد هستند اما دولت به افزایش نرخ سپرده بانکی و انتشار اوراق به دنبال جذب نقدینگی های جامعه است، تصریح کرد: به همین دلیل می توان ادعا کرد که فعلا سیاست گذاران خیلی موافق رشد شاخص کل بورس نیستند زیرا می خواهند تورم را سرکوب کنند در حالی که شاخص کل بورس تاثیری بر تورم ندارد.

افزایش دست به دست شدن سهام

بر همگان روشن است که دست به دست شدن سهام نیاز است تا انرژی لازم برای فتح شاخص های بالاتر محقق شود پس ایستادن در جا زدن و دست به دست شدن در این نقاط هم از بعد تکنیکالی هم شاخصی و هم بنیادی اتفاق لزوماً خطرناکی نیست و می‌تواند انرژی بازار را برای حرکات قوی‌تر جمع کند.

علیرضا سادات معتقد است که در نخستین فاز باید اعتمادی را به وجود آوریم که همین پول‌ها به گردش درآیند و نشانه‌های فعال شدن این جریان حجم معاملات به طور مداوم بین ۶ تا ۸ هزار میلیارد تومان است

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار ضمن اشاره به اینکه بورس اگر بتواند دو مولفه مهم را در روزهای آتی پیش بگیرد به سمت قیمت‌های بالاتر میسر خواهد شد. مولفه نخستین حفظ و افزایش حجم معاملات است که نباید روند خطرناک نزولی و حرکت به سمت اعداد پایین‌تر را در پیش بگیرد.

علیرضا سادات با بیان اینکه ارزش معاملات خرد روز آخر هفته حدود ۶۶۰۰ میلیارد تومان آن بود، افزود: جریان پول باید همچنان سالم و سرزنده باید در بازار حضور داشته باشد و انرژی لازم را برای روزهای بهتر نهفته کند البته ما هنوز در پروسه آشتی جریان پول با بازار قرار داریم و هنوز موفق به به دست آوردن دل این جریان نشده‌ایم.

او با تاکید بر اینکه پول فعالان خود بازار اگر در بازار فعالیت کنند روند مثبت می سود، گفت: گاهی به وضع بازار نگاه می‌کنند و دور می‌ایستند و ما در نخستین فاز اعتمادی را به وجود آوریم که همین پول‌ها به گردش درآیند و نشانه‌های فعال شدن این جریان حجم معاملات به طور مداوم بین ۶ تا ۸ هزار میلیارد تومان است.

سادات با بیان اینکه دوم گام جریان پول بیرونی است که باید وارد بازار می‌شود، افزود: جذب پول های سرگردان سایر بازارها و سایر حوزه‌ها به واسطه اتفاقات و تحولات مثبت راهی بازار سرمایه می‌شوند. این موضوع در نتیجه افزایش اعتماد به بورس محقق می شود و معمولاً این جریان پول بعد از یک رشد موقت در بازار هوشیار و بیدار می شوند.

چه عاملی باعث رشد پایدار خواهد شد؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رسیدن اخبار خوب است عامل رشد پایدار خواهد بود، گفت: از زمان برگشت بازار تا به امروز شایعات و شنیده‌ هایی نظیر کاهش نرخ خوراک، افزایش نرخ تسعیر، کاهش عوارض و موارد این چنینی مواجه بودیم و به نظر این جریان یعنی اخبار مهم و موثر و تاثیرگذار می‌تواند سوخت موتور حرکت بازار تا شاخص ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خواهد بود.

به نظر چند نرخی بودن نرخ ارز تبعات دیگری را نیز به همراه آورده که امروز بخشی از آن را در آمار منفی تراز تجاری شاهد بودیم و تغییرات تسعیر ارز یک گام دیگر به سمت واقعی شدن بازار و اقتصاد خواهد بود که با انجام آن نوسانات اقتصاد هم کاهش می یابد

او با تاکید بر اینکه موضوع قیمت گذاری خودرو و نرخ ارز در رشد شاخص بورس موثر هستند گفت: در حال حاضر نه تنها خودرویی ها بلکه بخش بزرگی از صنایع درگیر قیمت گذاری دستوری هستند و موضوع برنامه هفتم هم که در آن به بحث تجدید ارزیابی دارایی اشاراتی شده می تواند در چشم انداز این صنایع موثر باشد.

سادات با بیان اینکه به طور کلی خبر تجدید ارزیابی همواره خبر موثری در بازار بوده است گفت: همچنین موضوع تسعیر ارز مهم است و این روزها شایعات و شنیده‌ هایی مبنی بر تغییرات سیستم ارزی کشور به گوش می‌رسد.

او با اشاره به اینکه باز شدن دست کشور در فروش نفت باعث ثبات دلار در این نقاط شده است، گفت: اما به نظر همین موضوع چند نرخی بودن نرخ ارز تبعات دیگری را نیز به همراه آورده که امروز بخشی از آن را در آمار منفی تراز تجاری شاهد بودیم و تغییرات تسعیر ارز یک گام دیگر به سمت واقعی شدن بازار و اقتصاد خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه تسعیر ارز مزیت‌هایی را برای بازار سرمایه بیش از شرایط فعلی دارد، گفت: از این رو دو جریان تجدید ارزیابی و شوک‌ های ارزی و تغییرات آن می‌تواند محرک‌های بعدی بازار بوده که او را از این محدوده به سمت اعداد بالاتر هدایت می کند.

سادات با تاکید بر اینکه بازار به مؤلفه‌ های بنیادی نظیر گزارش‌ها نگاه می‌کند، اظهار کرد: به طور قطع در همین پنج ماه اخیر بسیاری از نمادها سودسازی قابل توجهی داشته اند و انتشار گزارش های فصلی تکلیف سرمایه گذاران را هم روشن می کند.

کد خبر: ۲۴۰٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha