۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷
پیامدهای جهانی جنگ تراشه بین چین و آمریکا
رقابت نابسامان در نیمه هادی تدام می یابد

پیامدهای جهانی جنگ تراشه بین چین و آمریکا

تغییر شکل‌دهی دینامیک قدرت تراشه و نگرانی‌ها از به دست آوردن مزیت چین در رقابت فناوری از طریق ابزارهای غیرمنصفانه، بر ارزیابی‌های تهدید ایالات متحده آمریکا تأثیر زیادی دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی deccan herald اخیرا مقاله ای با قلم «ویوک میشرا» در مورد رقابت فناوری میان ایالات متحده آمریکا و چین منتشر نموده است. نویسنده مقاله معتقد است که تغییر شکل‌دهی دینامیک قدرت تراشه و نگرانی‌ها از به دست آوردن مزیت چین در رقابت فناوری از طریق ابزارهای غیرمنصفانه، بر ارزیابی‌های تهدید ایالات متحده آمریکا تأثیر زیادی دارد. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

جنگ فناوری ایالات متحده آمریکا و چین، نماینده پویایی رقابت بین دو کشور است. این پویایی در حال تغییر چشم‌انداز جنگ‌های قدرت جهانی و ایجاد چارچوبی برای نظم جهانی در دهه‌های آینده است.

رقابت نابسامان در نیمه هادی ها بین ایالات متحده آمریکا و چین احتمالاً به دو دلیل کلیدی بر جهان تأثیر می گذارد. اولاً تراشه‌ها به جنبه‌های مختلف زندگی انسان و روابط بین‌الملل از جمله تولید، نوآوری، اتصال، تجارت، ارتباطات و شراکت تبدیل شده‌اند.

دوم در خط مقدم این رقابت دو اقتصاد بزرگ جهان و متحدان و شرکای آن‌ها قرار دارند که با توجه به وابستگی‌های متقابل فناوری و تجاری، احتمالاً همگی تأثیر آن را احساس خواهند کرد.

قابل ذکر است که اکوسیستم های صنعت نیمه هادی در هر دو کشور تأثیرات فوری را تجربه خواهند کرد. در ۹ آگوست، رئیس جمهور بایدن فرمان اجرایی را امضا کرد که به سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا در برخی فناوری ها و محصولات امنیت ملی در کشورهای مورد توجه می پردازد. این فرمان نمادی از تلاش‌های شدید دولت بایدن برای جلوگیری از نشت مهارت و فناوری به چین در بخش فناوری پیشرفته، علی‌رغم اقدامات قبلی است.

نگرانی از دستیابی چین به مزیت در رقابت فناوری از طریق ابزارهای ناعادلانه بر ارزیابی تهدیدات ایالات متحده تأثیر بسزایی دارد. تحقیقی توسط نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) در سال ۲۰۱۷ نشان داد که استراتژی های فن آوری قاطعانه چین میلیون ها شغل در صنعت فناوری ایالات متحده آمریکا را از طریق اقدامات ناعادلانه خود از جمله انتقال اجباری فناوری در معرض خطر قرار می دهد.

معرفی قانون تراشه و علم توسط دولت بایدن در سال ۲۰۲۲ به سرعت به بررسی توانایی چین برای دسترسی و کنترل فناوری می پردازد

معرفی قانون تراشه و علم توسط دولت بایدن در سال ۲۰۲۲ به سرعت به بررسی توانایی چین برای دسترسی و کنترل فناوری می پردازد. این قانون ۵۳ میلیارد دلار برای بازسازی صنعت نیمه هادی، تحقیق و توسعه و نیروی کار مرتبط آمریکایی متعهد شد. در حالی که طیف کاملی از مزایا و چالش های ناشی از این تجدید ساختار هنوز برای ایالات متحده نامشخص است، برخی دستاوردها محقق شده است.

در داخل کشور طی یک سال پس از تصویب قانون تراشه، دولت بایدن به نتایج قابل توجهی دست یافته است. شرکت های مختلف آمریکایی بیش از ۱۶۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در رابطه با تولید نیمه هادی و الکترونیک را رونمایی کرده اند.

برای ایجاد شغل در بخش نیمه هادی، مشارکت ۵۰ کالج اجتماعی مستقر در ۱۹ ایالت برای معرفی طرح های جدید یا گسترش طرح های موجود، گام مثبتی به نظر می رسد. علاوه بر این از زمانی که دولت بایدن مسئولیت را بر عهده گرفت، تعهدات کسب و کارها برای سرمایه گذاری های نیمه هادی و الکترونیک در ایالات متحده از ۲۳۱ میلیارد دلار فراتر رفت.

پیامدهای جهانی جنگ تراشه بین چین و ایالات متحده بسیار پیچیده تر است. پس از نشانه‌های قوی اولیه مبنی بر «انفصال» از چین، دولت ایالات متحده آمریکا موضع خود را به «سرزنش کردن» تعدیل کرد و اشاره کرد که ممکن است جدایی کامل ممکن نباشد.

ضمناً در این واکنش اذعان می شود که صنعت جهانی نیمه هادی ها همچنان تحت سلطه وابستگی ها و مشارکت هاست. با این حال، چند کشور مانند تایوان، هلند، ژاپن، چین و ایالات متحده هنوز بر جنبه‌های حیاتی مانند منابع، تولید، بسته‌بندی و توزیع تسلط دارند.

پیش‌بینی می‌شود که یک سیاست سخت‌گیرانه‌تر علیه چین در این بخش می‌تواند سیاست‌های تلافی‌جویانه چین را آغاز کند و به طور بالقوه بر ایالات متحده تأثیر بگذارد.

در سال ۲۰۱۵، پکن ابتکار خود را با هدف افزایش تولید داخلی تراشه های نیمه هادی به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ و سپس جهش به ۷۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد

چین اقداماتی را برای کاهش اتکای خود به غرب به ویژه ایالات متحده آمریکا در صنعت نیمه هادی انجام داده است. در سال ۲۰۱۵، پکن ابتکار خود را با هدف افزایش تولید داخلی تراشه های نیمه هادی به ۴۰ درصد تا سال ۲۰۲۰ و سپس جهش به ۷۰ درصد تا سال ۲۰۲۵ اعلام کرد.

چین اقداماتی را برای محدود کردن صادرات تراشه های ضروری انجام داده است از جمله صادرات فلزات کمیاب مانند گالیوم و ژرمانیوم که برای تولید نیمه هادی ها و نوآوری های مختلف تکنولوژیکی بسیار مهم هستند. چین همچنین شرکت های خود را از تامین محصولات خود از شرکت نیمه هادی آمریکایی میکرون منع کرده است.

اگرچه هر دو طرف بر روی پاسخ‌های خود به تصمیم طرف مقابل در جنگ تراشه ها تمرکز نموده و محاسبه سود و زیان را در نظر گرفته اند، اختلافات تدریجی در حال ظهور هستند که احتمالاً اساسا اتصال زنجیره تأمین جهانی و مکان‌های زنجیره ارزش را تغییر می‌دهند.

در همین حال اگر هند ظرفیت‌های خود را در این زمینه آماده کند، می‌تواند دستاوردهای قابل‌توجهی برای آن به دلیل جنگ تراشه‌ها بین ایالات متحده آمریکا و چین داشته باشد.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha