۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۹
دستیابی به خودکفایی گندم نان
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

دستیابی به خودکفایی گندم نان

مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از دستیابی کشور به خودکفایی در تولید گندم نان خبر داد.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر با بیان اینکه میزان خرید تضمینی گندم از ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عبور کرده است گفت نیاز کشور به گندم نان حدود ۱۰ میلیون تن است که با این محاسبه در این موضوع به خودکفایی رسیدیم.

مهاجر افزود برای تامین نیاز صنایعی مانند تولید کنندگان ماکارونی به تولید حدود ۱۱ میلیون و نیم تن گندم نیاز است که درصورت تامین کود به این هدف دست خواهیم یافت.

مهاجر خاطرنشان کرد خودکفایی در گندم نان در حالی است که کشور در سال‌های خشکسالی بسر می‌برد و میانگین میزان بارش‌ها نسبت به گذشته ۲۰ درصد کاهش داشته است.

مهاجر در باره مطالبات کشاورزان گندم کار نیز گفت میزان پول خرید تضمینی گندم تا کنون حدود ۱۵۲ هزار میلیارد تومان است که از این میزان ۱۰۹ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و با توجه به قولی که دولت و ریاست سازمان برنامه و بودجه داده اند تا دوهفته آینده کل مطالبات کشاورزان پرداخت خواهد شد.

مهاجر در باره قیمت سال آینده گندم نیز گفت در جلسه‌ای که شورای قیمت گذاری در رابطه با بحث قیمت گندم داشت به این نتیجه رسید هفته آینده قیمت نهایی را اعلام کنند و این قیمت هفته آینده توسط وزیر جهاد کشاورزی اعلام خواهد شد.

مهاجر در باره اینکه آیا اعلام قیمت گندم در سال زراعی جدید دیر نشده است گفت کشت گندم از اوایل مهر شروع و تا ۱۵ دیماه ادامه می‌یابد وطی این مدت کشاورز زمان کافی برای تصمیم گیری برای کشت گندم دارد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی همچنین در باره تامین کود مورد نیار گندمکاران گفت از سه کود اصلی ازت، فسفات و پتاس، در ازت خودکفا هستیم و فسفات و پتاس را وارد می‌کنیم که برنامه داریم در این دو نیز به خودکفایی برسیم.

مهاجر در باره کشت متناوب نیز گفت یکی از راه‌های پایداری درتولید گندم بحث تناوب است اگه هرسال جای گندم، مجددا گندم کشت کنیم سال بعد با افزایش بیماری، علف‌های هرز و کاهش تولید در واحد سطح روبرو می‌شویم در حالیکه اگر به جای گندم کلزا بکاریم این کشت سبب می‌شود سال بعد میزان تولید گندم ۲۵ درصد در واحد سطح افزایش و هزینه‌ها کاهش یابد و از طرف دیگر بخشی از نیاز کشور به روغن تامین شود.

در ارتباط با کشت متناوب، منصوری مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد تولید کلزا و گندم هر دو زراعت پائیزه هستند و اگر تولید کلزا در تناوب با گندم قرارگیرد پایداری زراعت گندم را خواهیم داشت.

منصوری افزود به راحتی می‌توانیم ۵۰۰ هزار هکتار از زراعت گندم را در تناوب کشت به زراعت کلزا اختصاص دهیم که به معنی تولید ۱ میلیون تن دانه روغنی است که حدودا ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار تن روغن همرا خودش خواهد داشت و از این طریق یک سوم نیاز کشور را فقط می‌توان از کلزا تامین کنیم.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه ۴ میلیارد دلار ارز برای تامین روغن مورد نیاز از کشور خارج می‌شود در حالیکه با اجرای کشت متناوب می‌توان طی یک دوره ۵ ساله تا ۵۰ درصد از ارزبری این محصول استراتژیک صرفه جویی کرد.

مهاجر در باره میزان خرید کلزا تصریح کرد دولت تا کنون ۱۱۰ هزار تن از کشاروزان کلزا خریداری کرده و ۷۴ درصد پولش پرداخت شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در مورد خودکفایی در دانه‌های روغنی خاطرنشان کرد در دانه‌های روغنی با چند مشکل مواجه هستیم که یکی میزان مصرف بالا در کشور است.

مهاجر افزود در حالیکه در دنیا سرانه متوسط مصرف روغن ۱۲ کیلوگرم است در ایران این میزان به ۲۰ تا ۲۱ کیلوگرم می‌رسد که باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و مردم به سمت غذاهایی بروند که روغن کمتری نیازدارد. دوم اینکه نیاز است عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم و در آخر اینکه با تناوب کشت جای گندم دانه‌های روغنی بکاریم و در برنامه ۵ ساله ۵۰ درصد نیاز کشور را تامین کنیم.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha