۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
واسطه گری در بازار خرما کام کشاورزان را تلخ کرد؛ دلال در سود، باغدار اما نیاسود
گزارش بازار؛

واسطه گری در بازار خرما کام کشاورزان را تلخ کرد؛ دلال در سود، باغدار اما نیاسود

کرمان- برداشت خرما در استان کرمان آغاز شده اما پس از گذر از هفت خوان شیوع آفتها و تغییرات اقلیمی و خسارت شدید حالا کشاورزان در چنگان دلالان گرفتار شده اند.

بازار؛ گروه استان ها: استان کرمان قطب تولید خرما در کشور است و محصول خرمای کرمان به عنوان نخستین تولید کننده خرمای کشور در کنار صادر شدن به استانهای مختلف سهم قابل توجهی از بازار خارجی را نیز به خود اختصاص داده است، هر چند سالها شعارهایی نسبت به بهبود وضعیت خرمای کرمان داده شد اما نه خوشه صنعتی خرما و شرکتهای تعاونی و نه ادارات مربوطه نتوانستند کاری برای درمان دردهای این محصول انجام دهند.

در حال حاضر حتی در بازارهای خارجی اکثرا خرمای کرمان به امارات صادر و از این کشور به مناطق دیگر با نام امارات صادر می شود زیرا نه بسته بندی مناسبی برای خرمای کرمان انجام می شود و نه برند سازی در این زمینه انجام شده است.

پای بازاریابی خرما در داخل و خارج از کشور لنگ می زند و این محصول اکثرا به صورت فله ای از شهرستانهای جنوبی و شهرستانهای شرقی کرمان خارج می شود

پای بازاریابی خرما در داخل و خارج از کشور لنگ می زند و این محصول اکثرا به صورت فله ای از شهرستانهای جنوبی و شهرستانهای شرقی کرمان خارج می شود.

اما درد این روزهای خرما داران همزمان با فصل برداشت محصول عدم مشخص شدن قیمت این محصول است و از همین خلاء هر سال دلالان استفاده می کنند.

این روزها در حالیکه خرماداران کرمان با پدیده ریزش شدید خوشه های خرما و خشکیدگی محصول مواجه شده اند و آفت سوسک حنایی هم در نخلستانهای جولان می دهد و خسارتهای زیادی را متحمل شده اند حالا گرفتار واسطه ها و دلالان شده اند.

دلال بازی در بازار خرما کام کشاورزان کرمان را تلخ کرد| بازار مکاره و سودی که به جیب دلال می رود

خسارت سنگین به کشاورزان

محمد باغ چمکی یکی از خرماداران بمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: خسارت ریزش خرما بسیار زیاد است و پدیده خشکیدگی خوشه های خرما بی داد می کند، می توانم بگویم اکثر کشاورزان متحمل خسارت قابل توجه شده اند و بیشترین خسارتها نیز در شرق استان روی داده است.

وی گفت: شرایط اقتصادی کنونی و کمبود نقدینگی در بین کشاورزان موجب شده است نتوانند هزینه نگهداری خرما در سردخانه ها را تامین کنند و البته بسیاری در خرج زندگی خود هم مانده اند.

باغچمکی گفت: به همین دلیل کشاورز خرما را روی درخت به دلال با قیمت بسیار پایین می فروشد زیرا گرفتار تورم شده اند و باید بتوانند هزینه های خود را جبران کنند، برخی از کشاورزان حتی قبل از رسیدن به فصل برداشت محصول را پیش فروش کرده اند.

افت قیمت خرما در نخلستانها

وی گفت: دلالان چون قیمتی برای خرما مشخص نشده است با نرخ های بسیار اندک و زیر هر کیلو ۱۰ هزار تومان خرما را خریداری و در سردخانه ها نگهداری می کنند و در نهایت در ماه رمضان با ۱۰۰ هزار تومان هم به مردم می فروشند.

وی گفت: این مشکل را همه می دانند و هر سال تکرار می شود و مشخص نیست این پول به جیب چه کسی می رود اما این چرخه هر سال ادامه دارد.

امام جمعه ریگان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: مردم این شهرستان محروم یک سال در گرمای طاقت فرسای کویر زحمت کشیده اند و با وجود خشکسالی و مشکلات مختلف محصول را به بار نشانده اند اما هم اکنون با افت جدی قیمت محصول مواجه شده اند.

امام جمعه یگان: خشکیدگی خوشه های خرما و گرمای زیادی و طوفان شن بخش زیادی از محصول کشاورزان را از بین برده است و فقط بخشی اندک از محصول باقیمانده است

حجت الاسلام حبیب رضا زاده افزود: خشکیدگی خوشه های خرما و گرمای زیادی و طوفان شن بخش زیادی از محصول کشاورزان را از بین برده است و فقط بخشی اندک از محصول باقیمانده است.

وی افزود: در این شرایط نیز دلالان می خواهند همین میزان محصول را با قیمت بسیار اندک از کشاورزان خریداری کنند و باید برای حل این مشکل چاره ای کرد.

رضا زاده از مسئولان خواست برای رفع مشکلات کشاورزان ورود کنند و اجازه ندهند واسطه ها محصول کشاورزان را خریداری کنند.

وی گفت: مردم ریگان به جز خرما هیچ چیز دیگر ندارند و دلالان محصول را با قیمت بسیار اندک خریداری می کنند که حتی کفاف هزینه های کشت و برداشت محصول هم نمی شود.

وی گفت: ۵۰ درصد از باغهای خرمای ریگان بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده اند و محصول باقیمانده تنها ممر امرار معاش مردم می باشد.

یکی دیگر از مناطق محروم کرمان که این روزها مردم در حال برداشت محصول هستند رودبار جنوب است، رودبار جنوب در واقع جنوبی ترین شهرستان کرمان است که مردم آن با محرومیت ریشه ای مواجه هستند.

این روزها کار برداشت خرما در این شهرستان نیز آغاز شده و تا یک ماه آینده ادامه می یابد.

یک کشاورز: به دلیل عدم نظارت و دلال بازی در بازار محصول با قیمت بسیار اندک از کشاورزان خریداری می شود و چون ما سردخانه در رودبار نداریم مجبوریم محصول را به دلالان بفروشیم

محمد قریشی از کشاورزان این شهرستان است که به خبرنگار بازار گفت: از ۱۰۰ اصله درخت کار برداشت را آغاز کرده ام و چون در جنوب کرمان کمتر مشکل ریزش خرما وجود داشت امسال محصول خوبی برداشت شد اما مشکل جدی ما نبود یک قیمت مشخص است.

این کشاورز افزود: به دلیل عدم نظارت و دلال بازی در بازار، محصول با قیمت بسیار اندک از کشاورزان خریداری می شود و چون ما سردخانه در رودبار نداریم مجبوریم محصول را به دلالان بفروشیم.

وی گفت: همچنین کارخانه بسته بندی نیز در شهرستان وجود ندارد به همین دلیل بعد از برداشت چاره ای جز فروش محصول به دلالان نداریم.

دلالها بازار را تحت تاثیر قرار داده اند

نماینده مردم کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: متاسفانه خرمای جنوب کرمان اکثرا به اسم دیگر مناطق وارد بازار مصرف می شود و این مساله به دلیل عدم برند سازی است.

منصور شکرالهی بیان کرد: دلال بازی و واسطه گری در بازار خرما نیز هر سال به مشکل کشاورزان تبدیل می شود و خرما با قیمت بسیار اندک از کشاورز خریداری می شود و چند برابر قیمت خرید به مصرف کننده در دیگر استانها به فروش می رسد.

وی افزود: این در حالی است که می توان خرمای جنوب کرمان را به عنوان یکی از با کیفیت ترین خرماهای بازار به کشورهای دیگر صادر کرد.

شکرالهی عنوان کرد: خرما مزیت اقتصادی استان کرمان است اما روی این مزیت اقتصادی که امکان ارزآوری نیز دارد هیچ برنامه ریزی مدونی انجام نشده است.

وی نبود بسته بندی، فروش فله ای و عدم وجود برند مشخص را مشکل بزرگ کشاورزان جنوب کرمان دانست و افزود: عدم وجود سردخانه نیز مشکل جدی است به نحوی که برای ۴۰۰ هزار تن خرمای کرمان، تنها به میزان ۱۰۰ هزار تن سردخانه وجود دارد و خرما کار مجبور به فروش باقیمانده محصولات به هر قیمتی است.

با وجود پیگیریهای مستمر کشاورزان و رسانه ها در فصل برداشت خرما اما مشخص نیست چرا تا کنون اقدامی برای حل مشکل کشاورزان نخل دار کرمان انجام نمی شود.

کد خبر: ۲۴۰٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha