۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰
خراسان رضوی پیشتاز در کشت گلخانه‌ای؛ کشت‌های نوین گامی در راستای اقتصاد مقاومتی
بازار گزارش می‌دهد؛

خراسان رضوی پیشتاز در کشت گلخانه‌ای؛ کشت‌های نوین گامی در راستای اقتصاد مقاومتی

مشهد- توسعه کشت گلخانه‌ای از سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی است و لذا در همین راستا مشهد مقدس توانسته با ترویج این نوع کشت که نیاز آبی کمتری نسبت به سایر کشت‌ها دارد بالغ‌بر یک‌چهارم سطح گلخانه‌های خود را به روش نوین اداره و به بهره‌برداری برساند.

بازار؛ گروه استان ها: در شرایطی که اقتصاد مقاومتی از یکی، دو سال گذشته موردتوجه و برای برنامه‌های پیشرفت در بخش‌های مختلف قرارگرفته است، امسال با تأکید مقام معظم رهبری بر ضرورت تحقق جهش در تولید، برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف به‌سوی راه‌های مؤثرتری گرایش پیدا کرد که بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور در کنار بخش صنعت و خدمات از این مسیر مستثنا نیست.

صرفه‌جویی مصرف آب درکشت گلخانه‌ای جادویی است به‌طوری‌که درکشت گلخانه‌ای مصرف آب نسبت به کشت سنتی ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و تولید محصول خارج از فصل، مقاومت محصول و مصون بودن باغ‌ها از تنش‌های محیطی ازجمله گرما، سرما و تگرگ از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است.

اجرای سیاست‌های هوشمندانه و نوین در حوزه کشت و زرع بخش کشاورزی ازجمله گرایش به شیوه‌های نوین کشت و مدیریت شیوه‌های سنتی موجب می‌شود در بحرانی‌ترین شرایط تولید در این بخش دغدغه‌ای از این نظر وجود نداشته باشد

هم‌اکنون بیش از ۱۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان رضوی زیر کشت گلخانه است و سالانه سه میلیون تن محصول از این سطوح برداشت می‌شود و این استان با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال جایگاه تأثیرگذار در اقتصاد ایران دارد.

رتبه دوم کشت گلخانه‌ای
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این رابطه به بازار گفت: خراسان رضوی رتبه دوم سطح زیر کشت گلخانه‌ای را در کشور به خود اختصاص داده است.

سید هاشم نقیبی بابیان اینکه این استان ازنظر سطح زیر کشت گلخانه در سال ۹۲ رتبه دهم کشور را داشت افزود: با برنامه‌ریزی مطلوب خوشبختانه با توجه به این بخش و افزایش سطح زیر کشت هم‌اکنون این استان به رتبه دوم دست‌یافته‌ است.

وی افزود: صرفه‌جویی مصرف آب درکشت گلخانه‌ای جادویی است به‌طوری‌که درکشت گلخانه‌ای مصرف آب نسبت به کشت سنتی ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و تولید محصول خارج از فصل، مقاومت محصول و مصون بودن باغ‌ها از تنش‌های محیطی ازجمله گرما، سرما و تگرگ از دیگر مزیت‌های کشت گلخانه‌ای است.

افزایش ۲۶ درصدی سطح زیر کشت گلخانه‌های خراسان رضوی
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گلخانه‌های استان ارسال ۹۸ به ۴۹۰ هکتار رسیده است، ادامه داد: سطح زیر کشت گلخانه‌ها در استان در سال ۹۸ نسبت به سال قبل، حدود ۲۶ درصد افزایش داشته است.

۱۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان رضوی زیر کشت گلخانه است و سالانه سه میلیون تن محصول از این سطوح برداشت می‌شود و این استان با تولید هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی ۹۵ هزار و ۷۳۰ میلیارد و ۴۲۳ میلیون ریال جایگاه تأثیرگذار در اقتصاد ایران دارد

نقیبی بابیان اینکه از این سطح ۲۱  و دودهم درصد به گل و گیاهان زینتی اعم از شاخه بریده و گلدانی و هم‌چنین ۴۳  و دودهم درصد نیز مربوط به محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد، افزود: مابقی به محصولاتی نظیر توت‌فرنگی، گیاهان دارویی، آلوئه ورا و محصولات باغی اختصاص دارد.

وی گفت: تعداد گلخانه‌های سبزی وصفی در خراسان رضوی ۱۳۱۸ واحد، گل و گیاه ۳۸۳ واحد و سایبان‌های محصولات باغی ۲۴۳ واحد است.

ساخت دو هزار و ۳۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای تا افق ۱۴۰۵ 
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۵ طبق برنامه شش‌ساله ساخت دو هزار و ۳۰۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در این استان در دستور کار قرارگرفته است، افزود: هم‌اکنون یک هزار و ۲۰۰  بهره‌بردار گلخانه در این استان فعالیت دارند.

نقیبی با اشاره به تحقق و اجرای ساخت ۴۳۵ هکتار کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی در حوزه احداث گلخانه در کشور پیشتاز است.

حرمت به سمت کشت مدرن
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد نیز بابیان اینکه به‌منظور افزایش بهره‌برداری و هم‌چنین صرفه اقتصادی کشت‌های نوین به شکل «هیدرو پونیک» در دستور کار قرار دارد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: در سال ۹۸ مساحت گلخانه‌های شهرستان مشهد ۱۲۵ هکتار بوده است که مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک ۳۰ هکتار است.

امید طهماسبی زاده با اشاره به این‌که هیدروپونیک یا «آب‌کشت» یکی از روش‌های نوین است که می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک تولید کرد ادامه داد: از ۳۰ هکتار مساحت گلخانه‌های مجهز به سیستم کشت هیدروپونیک  ۱۵ هکتار مربوط به کشت سبزی و صیفی ، ۱۳ هکتار مربوط به تولید گل‌های شاخه بریده و دو هکتار نیز به سایر کشت‌ها است.

ضرورت حمایت
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به  مزایای بهره‌گیری از این سیستم به دلیل راندمان بالای آبیاری اظهار کرد: در همین راستا امیدواریم با حمایت ویژه شامل اختصاص تسهیلات بانکی، اختصاص ارز دولتی جهت واردات کودهای موردنیاز و ترجیحاً حمایت جهت سرمایه‌گذاری تولید داخلی شاهد افزایش و توسعه این نوع کشت در گلخانه‌ها باشیم.

وی لزوم توسعه این نوع کشت در گلخانه‌های استان را نظارت بر تهیه و پخش کودهای مورد مصرفی و جلوگیری از ورود و توزیع کودهای تقلبی به بازار و همچنین آموزش نیروی متخصص در این زمینه عنوان کرد و افزود: با حمایت از این نوع کشت درنتیجه شاهد افزایش تولید و کاهش هزینه برای تولیدکننده و به عبارتی اقتصادی کردن محصولات گلخانه‌ای خواهیم بود.

صرفه اقتصادی
طهماسبی زاده در خصوص فواید کشت هیدروپونیک گفت: در این نوع کشت نیاز به خاک و اقداماتی ازجمله شخم و آبیاری نداریم لذا استفاده از آفت کش‌ها و سموم که هزینه تمام‌شده تولید را افزایش می‌دهد و خاک را آلوده می‌کند در این نوع کشت دیگر جایگاهی ندارد.

حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به‌خصوص در مناطقی که کم‌آبی مواجه هستند، افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی ازجمله فواید دیگر این نوع کشت مدرن است

وی عنوان کرد: حذف علف هرز، کاهش مصرف آب به‌خصوص در مناطقی که کم‌آبی مواجه هستند، افزایش ارزش غذایی محصولات هیدروپونیک نسبت به روش سنتی ازجمله فواید دیگر این نوع کشت مدرن است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد یادآور شد: البته این نوع کشت مشکلاتی را هم دارد که البته مزایای آن بر مشکلات پیش رو برتری دارد.

وی افزود: این نوع کشت سرمایه‌گذاری اولیه بالایی نیاز دارد از طرفی نیازمند استفاده از افراد متخصص جهت ارائه فرمول مناسب کودی است.

طهماسبی زاده بیان کرد: از طرفی به دلیل اینکه این نوع کشت وارداتی است و وابستگی‌های آن به کودهای وارداتی با نوسان نرخ ارز در ارتباط است لذا هزینه‌های تولید آن نیز با نوسان روبروست اما بااین‌حال انگیزه برای روی آوردن به این نوع کشت در میان بهره‌برداران این استان بسیاری بالاست.

کد خبر: ۲۴٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha