۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
گسترش بریکس «شکستی» برای آمریکا است
بلومبرگ:

گسترش بریکس «شکستی» برای آمریکا است

تارنمای خبری بلومبرگ گسترش بریکس با پیوستن اعضای جدید از جمله ایران به این گروه را شکستی برای نقش آمریکا برای رهبری اقتصادی جهان ارزیابی کرد.

به گزارش بازار، در مطلب رسانه آمریکایی بلومبرگ آمده است: دولت های پنج کشور عضو بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در اجلاس اخیر خود از ۶ کشور دیگر برای ملحق شدن به این گروه دعوت کردند.

گروه بریکس گفته است، افزوده شدن آرژانتین، مصر، اتیوپی، ایران، عربستان و امارات، پایان توسعه این گروه نیست و اولین مرحله از گسترش بیشتر آن با هدف افزایش قدرت کشورهای در حال توسعه در حاکمیت جهانی است.

بلومبرگ تمایل بیشتر به یافتن گزینه ای جایگزین برای نظم بین المللی حاکم را به خودی خود حائز اهمیت توصیف کرد و آن را شکستی برای رهبری آمریکا دانست.

این رسانه از چین به عنوان معمار اصلی و حامی بلندمدت گسترش بریکس نام برد و نوشت: پکن به دنبال اجرای نقش رهبری خود در مسائل اقتصادی و ژئوپلیتیکی است. روسیه نیز علاقه مند به یافتن شرکای اقتصادی جدید و کاهش هزینه های جنگ اوکراین است و از این رو به گسترش بریکس علاقه مند است.

این گزارش می افزاید: کشورهای اصلی عضو بریکس با اعضای جدید خود توافق دارند که مقررات و نهادهای جهانی به اندازه کافی در خدمت منافع آنها نیستند.

این رسانه، سامانه اعطای وام از سوی بریکس به اعضایش را جایگزینی برای صندوق بین المللی پول عنوان و خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۶ تسهیلات نقدینگی مشترکی توسط اعضای این گروه ایجاد شد که به کشورهای عضو آن اجازه می دهد در شرایط اضطراری به یکدیگر وام دهند. این گروه، همچنین بانک توسعه جدید را با الگو گرفتن از بانک جهانی تاسیس کرد و چین به عنوان بخشی از طرح «کمربند و جاده»، طرح های مربوط به زیرساخت ها را تامین مالی کرد.

گروه بریکس امیدوار است توافقات جاری جدید را در خارج از حوزه فعالیت سازمان جهانی تجارت گسترش دهد. آنها حتی درباره ارز جدیدی صحبت کرده اند که می تواند از آنها در برابر سلطه دلار آمریکا محافظت کند.

بلومبرگ سیاست آمریکا را عامل انحراف این کشور از نقش رهبری اقتصادی خود در جهان توصیف کرد و نوشت که چنین سیاستی در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور تسریع شد و در دولت جو بایدن مورد تایید قرار گرفت. تشکیل بریکس به دنبال این رویگردانی آمریکا از ایفای نقش اقتصادی خود در جهان رخ داد و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی به شکل فزاینده ای سکان دار خود را از دست داده اند.

این گزارش با اشاره به این که سازمان جهانی تجارت کاملا کارایی خود را از دست داده است، اذعان می کند که سیاست آمریکا در خدمت رفاه جهان نیست و کشورهای اقتصادی نوظهور حق دارند که به دنبال جایگزین برای نظم جهانی باشند.

این رسانه، افزایش نرخ بهره را عامل گسترش فشارهای مالی در کشورهای کم درآمد یا دارای درآمد پایین ارزیابی کرد و هشدار داد اگر بحران جهانی جدید بدهی ها در راه باشد آسیب آن محدود نخواهد بود.

بلومبرگ در پایان گزارش خود آورده است: هزینه های تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است و تلاش های بریکس در مهار آنها اهمیت دارد. چنین چالش هایی به طور اجتناب ناپذیری جهانی هستند و به همکاری در سطح جهانی نیاز دارند.

کد خبر: ۲۴۰٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha