۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
تکنولوژی بلاکچین در پشت بیت کوین: کارکرد و امکانات

تکنولوژی بلاکچین در پشت بیت کوین: کارکرد و امکانات

بیت کوین درواقع نوعی ارز دیجیتال است که پروتکل آن در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو طراحی شد.

به گزارش بازار، بیت کوین درواقع نوعی ارز دیجیتال است که پروتکل آن در سال ۲۰۰۸ توسط شخص یا گروهی به نام ساتوشی ناکاموتو طراحی شد. درست زمانی که بحران بزرگ اقتصادی در جهان ایجاد شد و نشان داد که نهادهای مالی متمرکز دنیا توانایی لازم برای ادارهٔ امور را ندارند. ساتوشی برای آگاهی هرچه بیشتر علاقه‌مندان، وایت پیپری را منتشر کرد که اطلاعاتی درمورد قوانین محاسباتی و چگونگی کارکرد پایگاه دادهٔ این رمزارز را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد. در این مقاله قصد داریم درمورد این اطلاعات و بلاکچین BTC، اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

بلاکچین بیت کوین

شبکهٔ بلاکچین بیت کوین به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین ارز رمزنگاری‌شده در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد. هدف از طراحی چنین سیستمی، ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز مالی برای انجام تبادلات مدنظر کاربران بود. در این روش داده‌های پردازش شده در بلوک‌های مجزایی ذخیره می‌شوند که به‌صورت زنجیر به یکدگیر متصل هستند. با اضافه شدن هر Block، دیگر نمی‌توان قبلی‌ها را تغییر داد یا اصلاح کرد. درواقع توسعه‌دهندگان با بهره‌گیری از این روش، امنیت تراکنش‌های انجام‌شده را تضمین می‌کنند.

به‌جرئت می‌توان گفت بلاکچین BTC یکی از منحصربه‌فردترین فناوری‌های ساخته‌شده توسط بشر است و به کاربر این اطمینان را می‌دهد که تمام تبادلات انجام‌شده به شکل دقیق ثبت می‌شود. به همین دلیل از آن در ساخت بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر نیز استفاده شده‌است. اصلی‌ترین ویژگی Blockchain Bitcoin غیرمتمرکز بودن آن به حساب می‌آید، یعنی اطلاعات در یک کامپیوتر اصلی ذخیره نمی‌شود که امکان کنترل و تغییر آن توسط شرکت یا نهاد خاصی وجود داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که بلاک‌ها از بخش‌های کوچک‌تری به نام هش تشکیل شده‌اند که منحصربه‌فرد هستند. به همین دلیل کاربران می‌توانند به‌راحتی آن‌ها را شناسایی کرده و هدایت کنند.

مزایای بلاکچین بیت کوین

اگر قصد خرید بیت کوین را دارید، قبل از هر چیز باید با مزایای شبکه آن آشنا شوید در این بخش قصد داریم به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • امنیت

شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این شبکه که موجب شده‌است قیمت بیت کوین رشدی شگفت‌انگیزی را تجربه کند، امنیت آن است. اطلاعات قبل از ذخیره‌شدن روی بلاک‌های مختلف رمزنگاری می‌شوند تا امکان تغییر آن‌ها وجود نداشته باشد. جالب است بدانید که BTC برای جابه‌جایی داده بین دو گره مختلف و تأیید تراکنش‌های انجام‌شده، از سیستم هشینگ استفاده می‌کند که احتمال حملات هکری را به حداقل می‌رساند.

  • شفافیت

کمتر سیستم تبادلات مالی این امکان را در اختیار کابران قرار می‌دهد تا به اطلاعات تمام تراکنش‌ها دسترسی داشته باشند و بتوانند به‌راحتی آن‌ها را مشاهده کنند. شما می‌توانید آدرس مبدا و مقصد تبادلات انجام‌شده را مشاهد کنید. اما به هیچ عنوان به اطلاعات دیگری نظیر مشخصات هویتی افراد دسترسی ندارید و همین امر موجب می‌شود تا ویژگی‌های محرمانگی بلاکچین به خطر نیفتد.

  • غیرمتمرکز

اصلی‌ترین هدف ایجاد BTC، ایجاد شبکهٔ مالی غیرمتمرکزی بود که هیچ دولت یا نهاد نظارتی کنترلی بر آن نداشته باشد. به همین دلیل است که اطلاعات در یک سیستم مرکزی ذخیره‌سازی نمی‌شود. شبکه به شکلی طراحی شده‌است که تمام اطلاعات در اختیار گره‌های فعال قرار می‌گیرد تا کسی امکان تغییر آن را نداشته باشد. شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلیلی که بسیاری از سرمایه‌گذاران اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند و بخشی از سبد دارایی خود را به آن اختصاص می‌دهند، همین موضوع است.

تکنولوژی بلاکچین در پشت بیت کوین: کارکرد و امکانات

  • تغییرناپذیری

تمام اطلاعات به شکل رشته‌های مرتبط اطلاعاتی در بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. به همین دلیل اگر در یکی از آن‌ها تغییری ایجاد شود، به‌سرعت می‌توان آن را تشخیص داد. از آنجایی که گره‌های فعال یک نسخه از تمام فعالیت‌های انجام‌شده را در اختیار دارند، شبکه به سرعت بخش دستکاری‌شده را به حالت اول باز می‌گرداند. درنتیجه اگر هکری بخواهد اطلاعات را دستکاری کند، باید تغییر مدنظر خود را در تمام بلاک‌ها اعمال کند. به این نکته توجه داشته باشد که هرچه تعداد بلاک‌های ایجادشده در یک شبکه بیشتر باشد، امکان دستکاری آن کمتر است، زیرا در هنگام ساخت بلاک جدید، یک رشته از اطلاعات آن در Block قبلی ذخیره می‌شود.

  • امکان ایجاد قرار داد هوشمند

یکی دیگر از ویژگی‌های بلاکچین که موجب افزایش قیمت بیت کوین شده‎‌است، امکان ایجاد قرار دادهای هوشمند و رسمیت بخشیدن به روابط دیجیتال است. شما می‌توانید شرایطی را در نظر بگیرید که در صورت محقق شدن آن، پرداخت‌های مدنظرتان به‌صورت خودکار و بدون نیاز به تأیید دستی انجام شود. به‌کارگیری این روش می‌تواند موجب ایجاد اعتماد بین طرفین و صرفه‌جویی در زمان شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که در کنار تمام مزایای گفته‌شده، این شبکه‌ها در حال حاضر معایبی نیز دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینهٔ بالای فناوری و سرعت پایین اشاره کرد.

نقش ماینرها در شبکه

اگر قصد دارید تحلیل بیت کوین را انجام دهید، یکی از مواردی که باید به آن توجهٔ ویژه‌ای داشته باشید، نقش ماینرها در شبکه است. آن‌ها وظیفهٔ حل مسائل پیچیدهٔ ریاضی شبکه را برعهده دارند. درواقع با انجام این کار، معاملاتی که انجام شده‌است را تأیید کرده و بلاک جدید ایجاد می‌کنند. در ابتدا تعداد ماینرها بسیار کم بود، اما رفته‌رفته با افزایش قیمت BTC، افراد بیشتری تصمیم گرفتند که استخراج بیت کوین را انجام دهند و از شبکه پاداش دریافت کنند. به همین دلیل رفته‌رفته سختی شبکه بیشتر شد و کاربران مجبور شدند تا سخت‌افزارهای قوی‌تری تهیه کنند. به شما توصیه می‌کنیم در هنگام تحلیل بیت کوین، به این پارامتر توجهٔ ویژه‌ای داشته باشید، زیرا بر میزان عرضه و تقاضا تأثیر مستقیمی دارد.

تکنولوژی بلاکچین در پشت بیت کوین: کارکرد و امکانات

جمع‌بندی

بیت کوین یکی از دارایی‌های محبوب در بازار کریپرتوکارنسی‌هاست که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود، اقدام به خریدوفروش آن می‌کنند. این توکن برای تأیید تراکنش‌های انجام‌شده از سیستم بلاکچین استفاده می‌کند. به همین دلیل در این مقاله، درمورد چگونگی کارکرد و ویژگی‌های آن، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم.

کد خبر: ۲۳۹٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha