۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
توافق اولیه عراق و ترکمنستان درباره گاز طبیعی

توافق اولیه عراق و ترکمنستان درباره گاز طبیعی

وب‌سایت المانیتور جزئیاتی از توافق اولیه بغداد ـ عشق‌آباد برای دستیابی کشور عراق به گاز طبیعی ترکمنستان با هدف راه‌اندازی نیروگاه‌های داخلی خود منتشر کرد.

به گزارش بازار، وب سایت خبری تحلیلی المانیتور به نقل از منابعی مدعی شد که عراق و ترکمنستان به صورت اولیه بر سر خرید گاز به توافق اولیه رسیده‌اند و این توافق در چارچوب تلاش‌های دولت عراق برای کاهش وابستگی به گاز وارداتی ایران صورت گرفته است.

براساس این گزارش، دو طرف روز پنجشنبه گذشته به توافقی اولیه دست یافتند که براساس آن ترکمنستان متعهد می‌شود که به‌عنوان جایگزین ایران، گاز طبیعی عراق را در دوره ای که این کشور بر روی ذخایر گاز طبیعی عظیم خود سرمایه‌گذاری می‌کند، تأمین کند.

المانیتور تأکید کرد که عراق دوازدهمین ذخیره بزرگ گاز جهان را دارد، اما هنوز زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارد.

این تارنمای رسانه‌ای خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش قبلی رویترز، عراق در حال حاضر برای تامین حدود ۴۰ درصد انرژی سالانه مورد نیاز خود به ایران وابسته است.

شبکه اقتصادی بلومبرگ نیز در گزارشی که ماه گذشته میلادی منتشر کرده، تأکید کرد که مقامات ترکمنستان در زمینه صادرات گاز با مشکلات و دشواری‌هایی مواجه هستند، این در حالی است که توافق عراق با ترکمنستان نیز جزئیاتی درباره فرآیند صادرات یا مقادیری که مقامات عراقی می‌خواهند وارد کنند، ذکر نشده است.

دولتمردان عراقی همچنان در تلاش برای سرمایه‌گذاری در ذخایر گازی محلی هستن؛ چرا که بغداد تلاش می‌کند به دلیل فشارهای مستمر آمریکا، وابستگی خود به گاز ایران را کم کند.

کشور عراق بخشی از گاز طبیعی برای تأمین برق خود را از ایران وارد می‌کند، این در حالی است که کارشکنی آمریکا و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران باعث شده که کشورمان نتواند به منابع مالی حاصل از فروش گاز به عراق دسترسی داشته باشد.

رسانه‌های عراقی اواخر تیرماه امسال به نقل از وزیر برق عراق خبر داده بودند که دو هیئت برای سفر به ترکمنستان و قطر و مذاکره در رابطه با خرید گاز از این دو کشور جهت تامین سوخت مایحتاج نیروگاه‌های های این کشور تشکیل شده است.

اداره اطلاع رسانی مجلس عراق آن موقع اعلام کرد، کمیسیون برق و انرژی مجلس در نشستی که با «زیاد علی»، وزیر برق عراق داشت، از برنامه‌های این وزارت برای تامین مایحتاج برق این کشور در فصل تابستان و دلایل کاهش تولید آن مطلع شد.

در این بیانیه تاکید شده بود، با توجه به قطع گاز از ایران، ۶ هزار مگاوات برق عراق از مدار خارج شده است و تلاش می‌شود تا با تامین مالی و حواله بدهی‌های ایران از طریق بانک TBI خللی در توافقنامه همکاری فیما بین به وجود نیاید.

کد خبر: ۲۳۹٬۸۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha