۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
بازار میلگرد زیر بار رکود

بازار میلگرد زیر بار رکود

نخستین روز هفته قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت همراه بودند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، نخستین روز هفته قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت همراه بودند ولی در برخی حوزه‌ها افزایش و کاهش قیمت جزئی هم مشهود بود.

دیروز بازار ارز نیز با روند نسبتا ثابتی همراه بود و قیمت دلار نوسان چندانی نداشت، به این صورت که هر دلار بازار آزاد در ابتدای روز ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام می‌شد و در پایان روز با کمی کاهش به ۴۹ هزار تومان رسید.

بررسی نوسانات بازار آهن
قیمت روز میلگرد تقریبا در کلیه مبادی فروش ثبات داشت اما تعداد کمی از کارخانه‌ها ه بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان قیمت میلگرد را کاهش دادند. به عنوان نمونه قیمت میلگرد میانه با کاهش ۱۰۰ تومانی، ۲۴ هزار تومان معامله شد، نرخ میلگرد آجدار استاندارد در ‌کف قیمتهای بازار طبق شنیده‌ها عمدتا حول و حوش ۲۳، ۵۰۰ تا حدود ۲۴، ۰۰۰ تومان گزارش شد.

قیمت میلگرد فولاد زاگرس هم در هر کیلو حدود ۲۴ هزار تومان اعلام شد. قیمت میلگرد نیشابور نیز همچنان ۲۴ هزار و ۱۱۰ تومان بود و قیمت میلگرد آناهیتا هم ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن هم در بخش شاخه فروشی در عمده مبادی فروش ثابت اعلام شد اما قیمت تیرآهن فولاد یزد در برخی سایزها بین ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان کاهش داشت. قیمت آهن ۱۴ اصفهان در هر شاخه حدود ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام شد.

قیمت روز ورق سیاه کاویان و اکسین در برخی ضخامت‌ها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشت اما قیمت ورق آهن فولاد مبارکه با کاهش ۵۰ تا ۲۰۰ تومانی در برخی ضخامت‌ها همراه بود و سایر مبادی فروش هم ثابت اعلام شدند. قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق استیل و سایر ورق‌های سرد در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری نیز در عمده مبادی فروش ثبات داشتند اما قیمت نبشی جاوید بناب بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش داشت. قیمت نبشی ناب تبریز ۴ میل در هر کیلو ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد.

قیمت پروفیل آهن، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها در اغلب شرکت‌ها با ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان و قیمت پروفیل صابری در برخی ضخامت‌ها بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشتند. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شدند.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که از یک میلیون و ۹۴۸ هزار و ۸۲۲ تن محصول فولادی حدود ۶۶۷ هزار و ۹۵۵ تن به فروش رسیدند که رقمی معادل ۳۴ درصد برآورد شد.

از این میان ۱۹ هزار و ۶۵۰ تن شمش بلوم عرضه شد که تنها ۳ هزار و ۵۰۰ تن از آن معامله شد. قیمت میانگین شمش بلوم در هر کیلو ۲۲ هزار و ۶۱۷ تومان در نظر گرفته شد. همچنین حدود ۹۷ درصد از تیرآهن عرضه شده معامله شد که حدود ۴ هزار و ۳۷۰ تن برآرود شد؛ ورق گالوانیزه و ورق سرد خودرو هم به طور کامل به فروش رسیدند.

در حال حاضر، انبارهای تجار پر از مقاطع طویل فولادی هستند و این درحالی است که بازار میلگرد بدون تقاضاست. از همین رو برخی معتقدند به منظور کاهش رکود اقتصادی در این بخش، تسهیلات برای صادرات می‌تواند مفید باشد.

طبق آمار در روز اول شهریور، ۲۰ هزار تن میلگرد بورسی معامله شد، این در حالی بود که نوردکاران بیش از ۲۴۵ هزار تن میلگرد را عرضه کرده بودند که این نسبت عرضه به حجم معامله به ۸ درصد رسید.

قیمت میلگرد بورسی در ابتدای شهریور حدود ۲۱ هزار و ۵۷۰ تا ۲۲ هزار و ۵۷۰ تومان اعلام شد که طبق آمار قیمت میلگرد بورسی در بازار فیزیکی کمتر از قیمت فروش شمش فولاد در همان بازار بود و این نشان می‌دهد که میلگرد بورسی ارزشمندتر است.

اما کمبود تقاضا از خریداران و مشکلات سرمایه‌گذاری موجب کاهش تقاضای میلگرد شده است. تسهیلات در صادرات می‌تواند به ارتقای بازار کمک کرده و بهبود صادرات را تسهیل کند. بازار همچنان به دلیل کمبود تقاضا، در محدوده قیمت پایه معامله می‌شود.

در روز ابتدایی شهریور، تنها ۲۰ هزار تن میلگرد با میانگین قیمت ۲۲ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. با افزودن مالیات و کارمزد، قیمت نهایی به ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان می‌رسد. در عین حال، میلگرد بازار آزاد که با قیمت ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود و با وجوداینکه مقدار زیادی میلگرد در انبارها انباشته شده است، تقاضای چندانی برای میلگردهای موجود در انبار مشاهده نمی‌شود.

کد خبر: ۲۳۹٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha