تجارت غیرتحریمی ایران و استرالیا با توان بخش خصوصی دو کشور رونق می‌گیرد
در نشست رئیس اتاق ایران و سفیر استرالیا مطرح شد

تجارت غیرتحریمی ایران و استرالیا با توان بخش خصوصی دو کشور رونق می‌گیرد

در نشست رئیس اتاق ایران و سفیر استرالیا در تهران بر افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور، با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور و همکاری در زمینه‌های غیرتحریمی تأکید شد.

به گزارش بازار، حسین سلاح ورزی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: بخش خصوصی و اتاق ایران معتقد است با وجود تحریم‌های بانکی، زمینه‌های متعددی برای کار بین بخش‌های خصوصی ایران و استرالیا وجود دارد.

سلاح ورزی در نشست با لیندال ساکس، سفیر استرالیا در تهران با ابراز تأسف از روند نامطلوب تعاملات تجاری ایران و استرالیا بعد از تحریم‌ها، گفت: علاوه بر حوزه‌های معدن، دارو و تجهیزات پزشکی، گردشگری و آموزش، طیف گسترده‌ای از محصولات و موضوعات غیرتحریمی از جمله گندم، جو، محصولات دامی، گوشت و دام زنده وجود دارند که در بخش خصوصی می‌توان راهی برای رونق مبادله آن‌ها پیدا کرد.

او با تأکید بر اینکه اتاق ایران خود را ملزم به یافتن راه‌هایی برای صادرات محصولات ایرانی و تأمین نیازهای کشور می‌داند، گفت: به همین دلیل در دوره جدید فعالیت اتاق که حوزه تجارت بین‌الملل برای ما اهمیت زیادی دارد باید دو اقدام اساسی را در رابطه با استرالیا انجام دهیم.

سلاح ورزی افزود: تصور ما این است که تجار دو کشور به ویژه تجار استرالیایی اطلاعات کاملی از ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری با یکدیگر ندارند؛ ازاین‌رو اولین اقدام ما ارتباط با اتاق استرالیا است که سفارت استرالیا در این زمینه می‌تواند کمک زیادی کند. شاید اگر زمینه‌ای فراهم کنیم و تعدادی از شرکت‌های استرالیایی بازدید نزدیک از ایران داشته باشند، فرصت‌های همکاری بیشتر فراهم شود.

او ادامه داد: اقدام دوم توجه بیشتر به امکان استفاده از توان بخش خصوصی دو کشور است. بخش خصوصی ایران مشتاق است که در زمینه تأمین نیازهای کشور با بخش خصوصی استرالیا ارتباط برقرار کند یا اگر امکان صادرات کالاهای ما به استرالیا وجود داشته باشد از این مسیر استفاده کنیم.

سلاح ورزی اظهار کرد: باید با استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌های دو کشور و برنامه‌های ما در اتاق برای افزایش و بهبود در تجارت دو کشور هدف‌گذاری کنیم.

لیندال ساکس، سفیر استرالیا در تهران نیز با بیان اینکه ایران و استرالیا روابط دیرپایی با یکدیگر دارند، گفت: ما متعهد به حفظ روابط خود با ایران با وجود اختلاف‌نظرها هستیم و معتقدیم دوستان همیشه راهی برای حل اختلافات خود به صورت مدنی پیدا خواهند کرد.

او ادامه داد: متأسفانه در دو سال گذشته حجم روابط دو کشور کاهش چشمگیری داشته که دلیل عمده آن وضع تحریم‌ها بوده است؛ اما این به معنای توقف تجارت دو کشور نیست. بخشی از این تجارت رسمی و بخشی دیگر غیررسمی ادامه یافته و حوزه‌های مورد علاقه ما بخش‌های کشاورزی، دارویی، معدنی و آموزشی بوده است.

ساکس با بیان اینکه شیوع کرونا نیز در کاهش حجم تجارت ایران و استرالیا مؤثر بوده، افزود: مسئله دیگر آن چیزی است که در اروپا به آن تبعیت بیش‌ازحد از تحریم‌ها می‌گویند. این موضوع به خصوص در بخش بانکی دیده می‌شود.

او گفت: با وجود این موانع، بخش خصوصی استرالیا نیز تمایل بالایی برای تجارت با ایران دارد و تجار ایرانی می‌توانند با مذاکرات با آن‌ها روابط خوب تجاری برقرار کنند.

حمیدرضا مناقبی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و استرالیا نیز در این نشست، گفت: اراده ملت و ظرفیت موجود در جامعه بازرگانی ایران و ظرفیت ایرانیان مقیم استرالیا نویدبخش همکاری‌های دو کشور فارغ از موانعی است که ممکن است دولت‌ها در مسیر ایجاد کنند.

او ادامه داد: اتاق ایران می‌تواند کلیه امکانات و اطلاعات تجاری خود را در اختیار اتاق مشترک و سفارت قرار دهد تا ما به اطلاع تجار استرالیایی برسانیم و تجار را به هم متصل کنیم.

کد خبر: ۲۳۹٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha