۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
بانویی کارآفرین در روستایی کوچک| «پاپایا» میوه ای لوکس که به «دهنو سراب» رسید
گزارش بازار؛

بانویی کارآفرین در روستایی کوچک| «پاپایا» میوه ای لوکس که به «دهنو سراب» رسید

بندرعباس- با همت یک بانویی روستایی کارآفرین میوه استوایی و لوکس «پاپایا» به روستای «دهنو سراب» راه باز کرده و به یکی از ظرفیت های اقتصادی آن تبدیل شده است.

حسین روحی، بازار؛ رودان در زمره شهرستان‌ هایی است که اقتصاد و معیشت ۸۰ درصد مردمانش مبتنی بر کشاورزی و دامداری است که متاسفانه خشکسالی‌ های دو دهه اخیر اقتصاد و معیشت ساکنانش را تهدید می‌ کند. اگر این وضعیت ادامه یابد تا چند سال آینده معیشت مردم به شدت بحرانی خواهد شد. در این بین کشاورزان با تغییر الگوی کشت یا تغییر در شیوه‌ های آبیاری تلاش می‌ کنند در حفظ منابع آبی اثرگذار باشند.

راهی روستایی در ۱۳۰ کیلومتری بندرعباس شدم تا با بانویی کارآفرین دیدار کنم و از راز و رمز موفقیتش برایتان بنویسم. روستایی که به لحاظ آب و هوایی بین پنج تا هفت درجه خنک‌ تر از رودان است. «دهنو سراب»، روستایی در دهستان رهدار بخش مرکزی شهرستان رودان است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۰۹ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌ است. ساکنانش عمدتاً به دامداری یا کشاورزی مشغول هستند. در این میان بانوان نیز همپای مردان به کار و تلاش مشغول هستند. به سراغ فرشته مریدی، بانوی کارآفرینی رفتم که کاری متفاوت با سایر اهالی را آغاز کرده بود. او با هدف اصلاح کشت گلخانه، به کاشت درخت «پاپایا» همت گماشت کاری که در این منطقه بدیل ندارد و شاید در استان هرمزگان اندک اراضی یا گلخانه‌ هایی باشند که به کشت پاپایا اختصاص یافته باشد. او متولد همین روستاست و سختی‌ های زندگی روستایی را با همه وجود لمس کرده است. هرچند نامش سختی باشد اما به گفته او زندگی در روستا جذابیت دارد، آرامش و الهامی که از طبیعت بکر روستا می‌ گیریم با هیچ جای دیگری قابل مقایسه نیست.

پاپایا چیست؟

پاپایا درختی است نسبتاً کوچک، دارای یک تنه به ارتفاع چهار تا ۱۰ متر و برگ‌ هایی بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌ متر است. اندازه میوه آن ۱۵ تا ۴۵ سانتی‌متر و قطر آن ۱۰ الی ۳۰ سانتی‌متر است.

پاپایا میوه‌ ای است که در تمام فصول سال یافت می‌ شود و طعمی شیرین و بافتی کره مانند دارد و گلابی‌ شکل است. رنگ میوه در ابتدا سبز و موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی یا نارنجی است. درون گوشت پاپایا دانه‌ های سیاه کوچک زیادی وجود دارد که تلخ مزه هستند. این میوه در نقاط مختلف جهان به خصوص در جنوب شرقی آسیا و در قاره آمریکا استفاده فراوانی در آشپزی و تهیه شیرینی‌ ها و دسرها دارد.

در طب سنتی از برگ‌ های پاپایا برای درمان مالاریا و از دود کردن آن برای بیماران مبتلا به آسم استفاده می‌ شود. کاروتنوئیدهای موجود در این میوه مانع از چسبیدن و رسوب کلسترول در دیواره رگ‌ های خونی می‌ شود و می‌ تواند از سکته‌ های قلبی جلوگیری کند. فیبر موجود در این میوه هم کلسترول بد خون را کاهش می‌ دهد.

این میوه فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد و نه‌ تنها خود میوه که سایر قسمت‌های آن نیز سرشار از خاصیت است، آنزیم پاپایا که papain نام دارد برای هضم پروتئین بسیار مفید است. پاپایا برای کاهش فشار خون هم مفید است.

رنگ نارنجی این میوه، به دلیل وجود ماده‌ ای به نام بتاکاروتن است. بتاکاروتن بینایی را تقویت و از بیماری‌ های چشمی جلوگیری می‌ کند. از آنجایی که این میوه حاوی فیبر است، می‌ تواند قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کاهش دهد. ولی به دلیل آن که میزان قند فروکتوز در آن بالاست، حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این، پاپایا حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. این ماده تولید کلاژن را افزایش می‌ دهد و باعث جوان‌ سازی پوست می‌ شود.

درخت پاپایا رشد سریعی داشته و پس از سه سال از زمان کاشت تولید میوه می‌ کند

پاپایا گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک و مناطق شمالی آمریکای جنوبی است و در نقاط مختلفی از دنیا کاشته شده و تطبیق پیدا کرده‌ است. این مناطق شامل جزائر کارائیب، فلوریدا، تگزاس، کالیفرنیا، هند، استرالیا، مالزی، اندونزی، فیلیپین، هاوایی و همچنین جنوب و جنوب شرقی ایران و بسیاری مناطق گرمسیری و نیمه‌ گرمسیری دیگر می‌ باشند. درخت پاپایا رشد سریعی داشته و پس از سه سال از زمان کاشت تولید میوه می‌ کند. هر گل بعد از ۱۴۵ تا ۱۶۵ روز بعد از گرده‌ افشانی به میوه کال و سپس رسیده تبدیل می‌ شود.

این درخت متعلق به مناطق معتدل و گرمسیر است و در دمای پایین‌ تر از منفی دو درجه دچار مشکل شده یا به کلی از بین می‌ رود. این گیاه نیاز به خاک های ماسه‌ ای مناسب دارد و در صورت انباشته شدن آب پای درخت طی ۲۴ ساعت از بین خواهد رفت. پاپایا مورد حمله‌ آفاتی همچون شته سبز، تریپس پیاز، مگس میوه‌ مدیترانه‌ ای، زنجرک استیونس، مگس خربزه، مگس میوه شرقی، شپشک سفید هلو، مورچه‌ ها، مگس سفید و کنه‌ ها قرار می‌ گیرد.

چرا پاپایا؟

فرشته مریدی این بانوی کارآفرین روستای دهنو سراب با اشاره به علاقه‌ مندیش به کشاورزی ادامه داد: قبل از ازدواج هم به کشت گل، گیاه، زراعت و باغبانی علاقه داشتم. بعد از ازدواج، همسرم حمایت لازم را به منظور احداث گلخانه انجام داد و در ابتدا صیفی جات کاشت می‌ کردیم. تا اینکه در ادامه با یک کارشناس حوزه گل و گیاه در نیریز استان فارس آشنا شدم. وی دارای دکترای گیاه پزشکی و استاد دانشگاه است. با راهنمایی‌های او الگوی کشت را تغییر دادم و به کاشت پاپایا علاقه‌ مند شدم.

تقریباً هر درخت ۷۰ کیلو میوه می‌ دهد که می‌ توان گفت از این مجموعه حدود ۵۰ تا ۶۵ تن میوه در سال تولید و روانه بازار می‌ شود

این بانوی کارآفرین دلیل تمایل به کاشت این درخت را بیان کرد و افزود: اول از همه کاهش آب مصرفی این گونه گیاهی نسبت به سایر صیفی جات است. حتی آب زیاد برایش زیان آور است. واقعیت این است که هرمزگان یک استان گرمسیری است و بیش از ۲۳ سال است خشکسالی امان مردم را بریده است. آب برخی روستاها شور شده یا در منطقه رودخانه زمین فرو نشست دارد. لذا باید از کاشت درختان آب بر خودداری کرد. این درخت به لحاظ نگهداری شیوه بسیار آسانی دارد و درخت آن سه ساله است. تقریبا ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ اصله درخت را در گلخانه‌ ای به مساحت شش هزار مترمربع کاشت کردم که الان ۷۵۰ درخت مثمر است. تقریباً هر درخت ۷۰ کیلو میوه می‌ دهد که می‌ توان گفت از این مجموعه حدود ۵۰ تا ۶۵ تن میوه در سال تولید و روانه بازار می‌ شود. تا آنجایی که اطلاع دارم غیر از هرمزگان در استان‌ های فارس، یزد و سیستان و بلوچستان هم کشت می‌ شود.

ظرفیت بازار بیش از تولید است

فرشته مریدی به آینده بسیار امیدوار است و تاکید دارد که به نتیجه کارش ایمان دارد. او گفت: خوشبختانه بازار کشور کشش این میوه‌ را دارد چرا که پاپایا هم به صورت تازه‌ خوری مصرف می‌ شود و هم در صنایع فرآوری در بعضی کشورها که تولیدشان خیلی زیاد بوده صنایع فرآوری برای تولید آب‌ میوه و کمپوت و میوه خشک مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

وی قیمت محصول را در بازار متفاوت دانست و بیان کرد: طبیعتا وقتی تولید افزایش یابد قیمت این محصول کاهش پیدا می‌ کند ولی در فصول پاییز و زمستان به دلیل نیاز بازار قیمت هم افزایش می‌ یابد. در واقع کشت این درخت صرفه اقتصادی دارد. الان محصولات تولیدی گلخانه علاوه بر توزیع در هرمزگان در تهران و استان فارس هم توزیع می‌ شود.

انتظار حمایت داریم

مریدی ضمن تاکید بر حمایت متولیان بخش کشاورزی از فعالان این حوزه اظهار کرد: طبیعتا کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی نیازمند حمایت به لحاظ مشاوره، آموزش و بازاریابی هستند. هر چه تولیدکنندگان داخلی بیشتر حمایت شوند، کشور در عرصه‌ های مختلف به خودکفایی می‌ رسد و از خروج ارز به منظور تامین نیاز جلوگیری خواهد شد.

کم کم هوا تاریک می‌ شد و با غروب آفتاب باید روستا را ترک می‌ کردم. در این فکر بودم که دولت چه وظیفه‌ ای در قبال تولید کننده دارد. حمایت از این بخش یعنی حمایت از تولید و این کمترین کاری است که متولیان باید انجام دهند. به خود می‌ بالیدم که بانویی در یک روستای دور افتاده به قول خودش بزرگترین گلخانه تولید پاپایا در هرمزگان را راه اندازی کرده و همچنان می‌ کوشد سهمی در شکوفایی اقتصاد کشور داشته باشد. خرسندم که او هم به حفظ منابع آب حساسیت دارد. هرچه به آینده این منطقه بیشتر فکر می‌ کنم بیشتر نگران می‌ شوم. اگر خشکسالی‌ ها ادامه یابد زندگی مردم نابود خواهد شد، فردای سختی در انتظار ساکنان اینجاست. منطقه‌ ای که به بهشت جنوب مشهور است اما باید برای حفظ سفره‌ های زیرزمینی اش تلاش کرد.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      6 0
      دوست عزیز ممنون از زحمتی ک برای تهیه این مقاله کشیدی ولی یک اشتباه بزرک تو زمان میوه دهی داشتید واینکه پاپایا از نه ماهگی میوه میده وطول عمر درخت پاپایا سه یال هست بعد از سه یال نابود میشه چون طول درخت زیاد میشه و ریشه تحمل وزن بالاتنه رو نداره وپوسیدگی ریشه باعث نابودی میشه و مزه میوه بد میشه از انتقاد من ناراحت نشید حقیقت بود ک عرض کردم شاید درست متوجه نشدید و چاپ کردید
    • علی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      5 1
      درخت پاپایا تو نه ماهگی میوه میده کل عمر اقتصادی درخت سه سال هست نه اینکه شما نوشتید از سه سال به بعد میوه میده این اشتباه هس سال چهرم درخت و قطع میکنند برادر
    • جودی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      9 4
      خدا به این خانواده توانایی بده احسن وخدایا کمک کن ان شاالله امسال باران رحمتت همه جا بباره وکشاورزان زحمت کش کشورمون خوشحال بشن
    • حکیمه ایمانی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
      1 2
      عالی چه طور ماهم بذر پاپایارو پیدا کنیم
    • عباس IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      0 2
      درود براین خانم روستایی
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۰
      1 1
      دمش گرم خدا قوت بهترین کار انجامیده
    • فاطمه GB ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      3 0
      زنده باد بانوی سخت کوش و همه جوانان عزیزی که با خواندن این مطلب به فکر انجام کارهای این چنینی می افتند خودم هم تجربه کارآفرینی و اشتغالزایی دارم و به همه ی عزیزان توصیه میکنم سخت کوش باشند
    • اسلامی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
      7 0
      با سلام. من نمیدونم علت توسعه و کشت میوه های مثل پاپایا که اصلا طعم و مزه خوبی ندارند چیست وچرا اینقدر تبلیغ میشه. در صورتی که میوه های خودمان از هر لحاظ قابل قیاس با انواع میوه های استوایی نیست
      • بانو IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
        0 0
        خاصیت دارویی زیادی داره
    • زهراهاشملو IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      خب ممنون از گزارش خوبتون اما کاش عکس این بانوی کار آفرین رو هم میذاشتین !
    • علی IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      2 0
      سلام دوستان ایشون نگفتند میوه های ایرانی بد مزه اند ایشون موقعیت مکانی بی آبی رو مطرح کردن وبرای نجات خودش وهم روستایی خودش گفتند ومیخواهندبه هر نحوی که شده از بحران بی آبی شغلی ایجاد کنند تا مردم راهی شهرنشینی که امروزه معزل جامعه ما شده بگیرن احسن بر این بانوی خوب خسته نباشید
    • سلمان مصلح IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
      0 0
      باسلام و احترام درود بر بانوی گرامی ،هموطن خوبم بنده نیز از استان کهگیلویه و بویراحمد امسال با حمایت دولت برا اولین بار شروع به کاشت رو باز پاپایا کردم،متاسفانه کسی که کار کارشناسی بلد باشه پیدا نکردم،خیلی تلفات دادم ولی در مجموع خوبن،بعضیاشون طی شش ماه شروع ب بار دهی کردن،،اگه کسی بتونه تو این زمینه کمک و راهنمایی بکنه ممنون میشم