۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳
بریکس؛ ایجاد نظام جهانی چندقطبی و شکست هژمونی غرب| «جنوبی» که دامن «شمال» را گرفته است
گلوبال تایمز نوشت

بریکس؛ ایجاد نظام جهانی چندقطبی و شکست هژمونی غرب| «جنوبی» که دامن «شمال» را گرفته است

از آنجایی که تعداد فزاینده ای از قدرت های منطقه ای علاقه مند به پیوستن به گروه بریکس هستند، نظم بین المللی کنونی به رهبری ایالات متحده آمریکا با چالش های فزاینده ای مواجه خواهد شد.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی گلوبال تایمز اخیرا مقاله ای با عنوان «بریکس؛ ایجاد نظام جهانی چندقطبی و شکست هژمونی غرب» با قلم «جیانکارلو الیا والوری» استاد دانشگاه پکن منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

فرانسه به دنبال حضور در گردهمایی اقتصادهای نوظهور بود که این مهم نشان می دهد نفوذ کشورهای جنوب جهانی در حال افزایش است و اقتصادهای نوظهور بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرند

اجلاس سران بریکس روز سه شنبه در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد. جالب است بدانید که فرانسه به دنبال حضور در گردهمایی اقتصادهای نوظهور بود که این مهم نشان می دهد نفوذ کشورهای جنوب جهانی در حال افزایش است و اقتصادهای نوظهور بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرند.

وضعیت اقتصادی کشورهای توسعه یافته در حال حاضر رو به کاهش بوده و از قدرت نفوذ آنها کاسته می شود این در حالی است که ارتباط دولت ها در قسمت جنوب جهان در حال افزایش است. به عنوان مهمترین نهاد کشورهای نوظهور، گروه بریکس طبیعتاً توجه روزافزونی را به خود جلب می کند و تأثیرگذارتر است.

گروه بریکس به عنوان بستری برای همکاری بین کشورهای نوظهور و در حال توسعه متعهد به حفظ چندجانبه گرایی، ترویج فعال اصلاحات نظام اقتصادی جهانی و تقویت نمایندگی و صدای این کشورها با نیروهای باثبات و سازنده است

گروه بریکس به عنوان بستری برای همکاری بین کشورهای نوظهور و در حال توسعه متعهد به حفظ چندجانبه گرایی، ترویج فعال اصلاحات نظام اقتصادی جهانی و تقویت نمایندگی و صدای این کشورها با نیروهای باثبات و سازنده است.

بسیاری از کشورها از این واقعیت خسته شده اند که ایالات متحده و غرب تقریباً از نظر اقتصادی برای دهه ها بر کل جهان تسلط داشته اند و معاملات را به دلار تحمیل می کنند، با ترس از اینکه عدم پیروی از دستورالعمل های ایالات متحده منجر به مشکلات اقتصادی و مالی شود. اما گروه بریکس برای کمک به توسعه کشورها و همچنین ترویج سرمایه گذاری و تجارت باز است و هرگز پیش شرطی را تحمیل نمی کند.

مهمتر از آن، گروه بریکس از چندقطبی شدن و چندجانبه گرایی دفاع می کند. کشورهای بریکس با دفاع از چندجانبه گرایی، علیه مفهوم جنگ سرد می جنگند و امکان ایجاد یک نظم اقتصادی بین المللی عادلانه تر و منصفانه تر را باز می کنند که جهان می تواند از آن بهره مند شود.

از آنجایی که تعداد فزاینده ای از قدرت های منطقه ای علاقه مند به پیوستن به گروه بریکس هستند - که نشان دهنده نفوذ روزافزون این سازمان به عنوان یک نیروی جدید ژئوپلیتیکی است - نظم بین المللی کنونی به رهبری ایالات متحده آمریکا - به ویژه نظم اقتصادی و سیستم مالی - با چالش های فزاینده ای مواجه خواهد شد.

کشورهای بریکس متعهد به دستیابی به چند هدف اقتصادی، سیاسی و امنیتی از طریق تقویت ثبات جهانی، صلح و همکاری اقتصادی میان پنج کشور هستند. این مهم به شکستن هژمونی غرب کمک می کند و در نتیجه یک سیستم اقتصادی جهانی چند قطبی ایجاد می کند.

یکی دیگر از اهداف مهم این گروه این است که پنج قدرت نوظهور امیدوارند موقعیت خود را در جهان از طریق همکاری فعال بین خود به ویژه از طریق ریشه کنی فقر، حل بیکاری و ارتقای یکپارچگی اقتصادی و اجتماعی تقویت کنند. آنها متعهد به دستیابی به رشد اقتصادی جهانی و همکاری با یکدیگر برای تضمین رشد با کیفیت بالاتر با تشویق توسعه اقتصادی نوآورانه مبتنی بر فناوری پیشرفته هستند.

علاوه بر این آنها به دنبال افزایش مشارکت و همکاری با کشورهای غیر بریکس، ارتقای امنیت و صلح برای رشد اقتصادی و ثبات سیاسی و متعهد به اصلاح نهادهای مالی بین‌المللی هستند تا به اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه سهم بیشتری در تصمیم‌گیری بدهند.

آنها همچنین با جامعه بین المللی برای حفظ ثبات سیستم تجاری چندجانبه و بهبود تجارت بین المللی و محیط سرمایه گذاری همکاری می کنند. علاوه بر این آنها برای دستیابی به اهداف اولیه توسعه پایدار از طریق توافقنامه های زیست محیطی چندجانبه، هماهنگی و همکاری با کشورها در زمینه استفاده منطقی از انرژی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی و ارائه کمک های بشردوستانه و کاهش خطر بلایای طبیعی و پرداختن به مسائلی مانند امنیت غذایی جهانی تلاش می کنند.

با توجه به وضعیت کنونی جهان، گروه های بریکس و هفت به پایگاه و محفلی برای تبادل نظر بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه تبدیل شده اند. انتظار می رود که تأثیر آتی گروه بریکس بیشتر از تأثیر گروه هفت باشد.

اقتصادهای نوظهور به ویژه کشورهای بریکس رشد اقتصادی شدیدی را تجربه کرده اند و به محرک های مهم توسعه اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. با این حال در مواجهه با این تغییرات، کشورهای اروپایی واکنش فعالی نشان نداده اند.

جدای از آرزوهای فرانسه برای دستیابی به خودمختاری استراتژیک اروپا، ایتالیا و سایر کشورها نیز به این گروه جهت احیای فرصت های از دست رفته برای توسعه، رفع تروریسم، جهل و ناتوانی سیاسی توجه کرده اند.

کد خبر: ۲۳۹٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha