۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
پروانه اشتغال مشمولان شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر تا آخر سال تمدید شود
درخواست برخی مهندسان از وزیر راه و شهرسازی؛

پروانه اشتغال مشمولان شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر تا آخر سال تمدید شود

فعالان صنفی جامعه مهندسی با اشاره به شیوه نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر که توسط دیوان عدالت اداری،بخش های اصلی آن ابطال شده خواستار تمدید پروانه اشتغال به کار خود بصورت موقت تا پایان سال شدند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: جمعی از فعالان صنفی جامعه مهندسی با اشاره به شیوه نامه تشخیص صلاحیت مهندسان طراح و ناظر که از سوی دیوان عدالت اداری، بخش های اصلی آن ابطال شده است، خواستار تمدید پروانه اشتغال به کار مهندسی خود به صورت موقت تا پایان سال جاری شدند.

بر اساس این گزارش، شیوه نامه موسوم به شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر اشخاص حقوقی عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مدت ها است به محل اختلاف نظر بین مهندسان مشمول این شیوه نامه و مسئولان ذیربط در وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است.
بر اساس اظهارات مهندسان، سرانجام پس از کشمکشهای بسیار، موضوع شیوه نامه در سال ۱۴۰۰ در دیوان عدالت اداری مطرح شد و بالاخره در خرداد ماه سال جاری ، هیات عمومی دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرتهای قانونی رای به ابطال بخش های مهمی از شیوه نامه مذکور داد ، به گونه ای که اجرایی کردن این شیوه نامه عملا غیر ممکن است.

فعالان حرفه مهندسی ساختمان از مسئولان ذیربط وزارت راه درخواست دارند، پروانه شرکتهای طراح و ناظر مشمول این شیوه نامه به صورت موقت تا اخر سال تمدید و در نهایت یک شیوه نامه با همفکری اعضای صنفی جامعه مهندسی تهیه شود

فعالان حرفه مهندسی ساختمان مشخصا از مسئولان ذی ربط وزارت راه درخواست دارند، پروانه شرکتهای طراح و ناظر مشمول این شیوه نامه به صورت موقت تا اخر سال تمدید شده و در نهایت یک شیوه نامه با همفکری اعضای صنفی جامعه مهندسی تهیه شود.

پروانه اشتغال مشمولان شیوه نامه تشخیص صلاحیت طراح و ناظر تا آخر سال تمدید شود

این گزارش می افزاید: چرا که از سویی هم مسوولین ذیربط جهت طی بروکراسی اداری به این زمان حداقلی برای تهیه و اجرای شیوه نامه جدید نیازمند هستند و از سوی دیگر نمی‌توان چرخ فعالیت حرفه مندان را به دلیل عدم وجود شیوه نامه بیش از این متوقف نمود.

از قرار معلوم تاکنون علی رغم اینکه جلسات مشترکی بین مسئولان وزارت راه و شهرسازی و منتخبین صنف و انجمن صنفی طراح و ناظر برگزار شده است و قول مساعدت برای تحقق پیشنهادات مذکور داده شده است، ولی تحقق این وعده به اطاله کشیده شده است.

پیگیری های فعالان صنفی برای برگزاری جلسه مجدد با مسئولان ذیربط تاکنون بی نتیجه مانده است و بیش از ۱۱۰۰ شرکت طراح و ناظر تعطیل شده است

پیگیری های فعالان صنفی برای برگزاری جلسه مجدد با مسئولان ذیربط تاکنون بی نتیجه مانده است و بیش از ۱۱۰۰ شرکت طراح و ناظر تعطیل شده است.

از مجموع ۲۰۰۰ شرکت طراح و ناظر در استان تهران با وجود اصلاحیه‌های صورت گرفته در شیوه نامه مذکور تا قبل از ابطال آن، تاکنون تنها حدود ۶۰ شرکت موفق به تطبیق با شیوه نامه مذکور شده اند

بر اساس اظهارات اخیر «علی کریمی آنچه» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از مجموع ۲۰۰۰ شرکت طراح و ناظر در استان تهران با وجود اصلاحیه‌های صورت گرفته در شیوه نامه مذکور تا قبل از ابطال آن، تاکنون تنها حدود ۶۰ شرکت موفق به تطبیق با شیوه نامه مذکور شده اند که فقط کمتر از ۱۰ شرکت دارای صلاحیت پایه یک و مابقی پایه ۲ و پایه ۳ هستند و این خود بیانگر ایرادات وارده به این شیوه‌نامه است.

این شیوه نامه شرکتهای بسیاری را در تنگنا قرار داده است و از رهگذر این شیوه نامه بیش از ۱۱۰۰ شرکت طراح و ناظر پروانه فعالیت آنها ابطال و از چرخه فعالیت خارج شده اند

به گفته گروهی از فعالان صنفی، این شیوه نامه شرکتهای بسیاری را در تنگنا قرار داده است و از رهگذر این شیوه نامه بیش از ۱۱۰۰ شرکت طراح و ناظر پروانه فعالیت آنها ابطال و از چرخه فعالیت خارج شده اند.

با توجه به مشکلات مطرح شده، مهندسان خواستار برگزاری جلسات کارشناسی با مسئولان ذیریط در وزارت راه و شهرسازی برای حل این مشکل هستند.

به نوشته خبرنگار ما، این شیوه نامه سبب شده است، بخش بزرگی از جامعه مهندسی، طی سالهای اخیر ده ها بار اقدام به برگزاری گردهمایی صنفی در مقابل وزارت راه و شهرسازی و استانداری، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شورای مرکزی ساختمان کنند. همچنین گفته می شود که در پی تظلم خواهی مهندسان از نهاد ریاست جمهوری، مکاتباتی در این خصوص با وزارت راه و شهرسازی نیز انجام گرفته است.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha