۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۱
ابلاغیه‌ای در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد
مدیرعامل کارگزاری بورسیران اعلام کرد

ابلاغیه‌ای در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد

مدیرعامل کارگزاری بورسیران گفت: با توجه به آنکه زمان الزام برای اجرای این ابلاغیه چهارم شهریور ماه (امروز) است، به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این ابلاغیه، مقداری از فشار فروش کاسته شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، اکبر حامدی میخوش، مدیرعامل کارگزاری بورسیران با اشاره به ابلاغیه اخیر سازمان بورس مبنی بر ایجاد سقف ارزش تعهدات حاصل از موقعیت‌های باز پوشش داده نشده در سطح کارگزار، بیان کرد: با تصمیم اخیر سازمان بورس در راستای مدیریت ریسک بازار اختیار معامله و عدم تسری آثار احتمالی آن به بازار نقد، سقف ارزش تعهدات موقعیت‌های باز پوشش داده نشده هر کارگزار در هر سررسید، معادل ۱۵ درصد حد اعتباری هر کارگزار تعریف شد. در صورت افزایش مجموع ارزش تعهدات موقعیت‌های باز پوشش داده نشده از سقف فوق، امکان اخذ موقعیت فروش فزاینده در کارگزاری و سررسید مربوطه، مسدود می‌شود.

وی ضمن تاکید بر تاثیر مثبت این ابلاغیه در شرایط کنونی، گفت: برخی از فعالان بازار سرمایه معتقدند بخشی از فشار فروش تحمیل شده به روند معاملات این روزهای بازار، در راستای اخذ موقعیت فروش Call Option در برخی از سهم‌های پایه تاثیرگذار در روند بازار همچون خودرویی‌ها، پالایشی‌ها و نمادهای بزرگ بازار است. به عنوان مثال در نمادی همچون شستا، تعداد موقعیت‌های باز معاملاتی به بیش از ۳۴ میلیون قرارداد (هر قرارداد ۱.۰۰۰ سهم) رسیده است.

در واقع در زنجیره قرارداد شستا، ۳۴ میلیارد سهم در انتظار تعیین تکلیف شدن در تاریخ سررسید ۸ شهریور است. ارزش ریالی سهام این تعداد موقعیت باز بیش از ۲ همت یعنی معادل نصف ارزش کل معاملات خرد روزانه است. به طور قطع، کل خریداران به مرحله اعمال وارد نخواهند شد و بسیاری از قراردادها سوخت خواهد شد، اما اگر فرضا، کل خریداران، درخواست اعمال قرارداد کنند، چنین مقدار سهمی در بازار نخواهد بود. (کل شناوری شستا در حدود ۱۶۰ میلیارد سهم است) لذا به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که سبب انتشار این ابلاغیه شد، توضیحات فوق باشد.

حامدی ادامه داد: همچنین در بخشی از این ابلاغیه آورده شده است، جمع تعهد در موقعیت خرید و فروش Option Call نباید به بیش از ۱۵ درصد از کل حد اعتباری کارگزاران برسد. لذا طبیعتا آن کارگزارانی که از حد مجاز اعتباردهی فراتر رفته‌اند، می‌بایست اقدام به بستن موقعیت‌های فروش کنند.

مدیرعامل کارگزاری بورسیران در خاتمه تصریح کرد: با توجه به آنکه زمان الزام برای اجرای این ابلاغیه چهارم شهریور ماه (امروز) است، به نظر می‌رسد با اجرایی شدن این ابلاغیه، مقداری از فشار فروش کاسته شده و بازار به یک تعادل نسبی برسد.

کد خبر: ۲۳۹٬۴۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha