۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
افسار رشد نقدینگی‌های بی‌سابقه در کشور کشیده شد
وزیر اقتصاد:

افسار رشد نقدینگی‌های بی‌سابقه در کشور کشیده شد

خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: افسار رشد نقدینگی‌های بی‌سابقه در کشور کشیده شده است.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی روز جمعه در راستای سفر یک روزه به استان مرکزی پس از خطبه‌های عبادی سیاسی جمعه اراک و در بین اقامه ۲ نماز، افزود: نقدینگی‌های بالای ۴۰ درصد به زیر ۳۰ درصد کاهش یافته و امید است با تدوام برنامه‌ها در ماه‌های آینده، فشاری که هنوز بر طبقه ضعیف وجود دارد، کاهش یابد.

وی بیان کرد: دولت درد طبقه متوسط را لمس می‌کند، همراه مردم است، دولت مردم است، و آمده تا طبقه متوسط، مستضعف و حامیان اصلی تحول و پیشرفت انقلاب، سرشان را بالا بگیرند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: در دهه ۱۳۹۰ به تعبیر مقام معظم رهبری، بسیاری از فرصت‌ها از دست رفت و اقتصاد به نحوی در شرایط تعطیلی به سر می برد و به ویژه از سال ۹۷ به بعد افزایش رشد منفی اقتصاد، کم شدن درآمد و افزایش تورم و قیمت‌ها، فشار سنگینی را بر سفره مردم وارد کرد.

خاندوزی تاکید کرد: دولت در شرایطی شروع به کار کرد که کسری بودجه قابل توجهی داشت و هر آنچه برای استفاده از منابع ارزی و واردات کالاهای اساسی تخصیص پیدا کرده بود، در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ مصرف شد و از ابتدای حضور بنده در این وزارتخانه، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بدهی خزانه کشور و استقراض دولت از بانک مرکزی ایران بود.

وی گفت: برخی افراد در دولت قبل تا چند هفته پیش از استقرار کابینه، می‌گفتند به زودی کشور وارد تورم‌های سه رقمی می‌شود و به رئیس جمهوری می‌گفتند بعید است از پس این مشکلات برآید.

وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: از طرفی شرایط خارجی تحریمی نیز ادامه داشت و تا امروز هم وجود دارد، مسایل تحریمی، داخلی و ناآرامی‌های داخلی سال گذشته و جنگ ارزی نیز وجود داشت، به نحوی که با وجود تلاش‌های بانک مرکزی برای اینکه ارزهای کشور از سایر همسایگان برگردد به کشور، سنگ‌اندازی‌هایی صورت می‌گرفت تا مانع تحقق تعاملات با دولت‌های دیگر شوند.

خاندوزی اظهار کرد: دولت سیزدهم آمد تا نشان دهد در کنار اینکه مسئله دیپلماسی را برای رفع تحریم‌ها پیگیری می‌کند، اما اقتصاد را معطل خارج نگه نخواهد داشت و باوجود همه این فشارها، با همت، صبر مردم و تلاش مسئولان، دولت موفق شد در ماه‌های اخیر با وجود مشکلات تورمی در موضوعاتی از جمله مسکن و کالاهای خوراکی بر این موانع غلبه کند.

وی تصریح کرد: در طول سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی افزایش قیمت خوراکی‌ها فراگیر شد، اما موتور خاموش تولید و رشد اقتصادی کشور روشن شد و بعد از چندین سال، نرخ رشد اقتصادی صفر و منفی در سال ۱۴۰۰ به بیش از چهار درصد و سال ۱۴۰۱ بالغ بر چهار درصد رشد کرد، اشتغال بیشتری ایجاد شد و تولید بیشتری انجام گرفت و چهار فصل پیاپی است که نرخ بیکاری کشور به تدریج رو به کاهش است و به هشت و ۲ دهم درصد رسیده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: سال قبل بعد از صفر بودن سرمایه‌گذاری، این مهم در کشور ۶ و هفت دهم درصد رشد کرد و سرمایه‌گذاری خارجی نیز که مبتنی بر همسایگان و سیاست دیپلماسی همسایگی است، افزایش داشت و صادرات غیرنفتی کشور سال گذشته رکورد زد.

خاندوزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رهبر معظم انقلاب از استان مرکزی به عنوان سرزمین رشد فرهنگی، فکری و سیاسی یاد کرده و این استان مهد مفاخر تاریخی کشور است.

وی بیان کرد: امید است با رمز همدلی بین مقامات استانی شاهد مسیر توسعه و پیشرفت استان مرکزی پرشتاب و بهتر از گذشته در این استان باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی اضافه کرد: استان مرکزی در بسیاری از زمینه‌ها الگوی سایر استان‌ها است و عملکرد قابل دفاعی دارد.

خاندوزی اظهار کرد: باید تلاش شود در حوزه فشارهای مردم قدرت خرید خانوارها، با تداوم اتفاقات میمون داخلی و خارجی، ماه‌های آینده با تورم کمتر و رونق بالاتری رقم خورد.

وی گفت: امروز این ملت زمین‌گیر نیست و دست بر زانوی خود ایستاده و نرخ رشد اقتصادی خود را از منفی صفر به مثبت و بالاتر رسانده و این مهم را کشورهای مختلف تایید می‌کنند و پیام عضویت ایران در مهمترین مراجع بین‌المللی اعلام شده است.

کد خبر: ۲۳۹٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha