۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت است
وزیر راه و شهرسازی:

یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت است

زنجان-وزیر راه و شهرسازی،گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت است و واگذاری زمین در روستاها از دیگر اقدامات این حوزه است.

به گزارش خبرنگار بازار،مهرداد بذرپاش شامگاه پنج شنبه در جلسه پرسش و پاسخ نمایندگان گروه‌های مردمی که به میزبانی استانداری زنجان برگزار شد، گفت: یکی از اقدامات شجاعانه دولت، مداخله در امر ساخت مسکن بوده است.

وی ابراز داشت: بدون شک با قانون مصوب، از این به بعد شاهد کنترل بازار و به دنبال آن رفع بسیاری از مشکلات در این زمینه خواهیم بود؛ چرا که قرار است تولید مسکن در کشور افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش از این، شاهد یک نوع رهاشدگی در حوزه تولید مسکن بودیم که با تصویب قانون در این حوزه و با مداخله دولت در زمینه ساخت مسکن، این دغدغه مرتفع شده است.

بذرپاش تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های حوزه مسکن، مشکلاتی بود که در خصوص قیمت‌گذاری آن وجود داشت؛ این در حالی است که دولت فعلی در گام اول موضوع مالیات بر خانه‌های خالی را به عنوان یک محرک عملیاتی کرد.

وی واگذاری زمین برای ساخت مسکن را از اقدامات دولت برای رونق بخشی به حوزه مسکن یاد کرد و بیان داشت: در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت است و واگذاری زمین در روستاها از دیگر اقدامات این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی ،به مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز مسکن اشاره کرد و گفت: برای مثال یک تعاونی مسکن معرفی کنید که ساخت و تحویل بدون مشکل انجام داده باشد از این رو موضوع مسکن سخت و پیچیده است که نمونه سختی آن همین تعاونی‌ها است که بزرگ‌ترها بیشتر در جریان هستند.

از اول ماه ربیع‌الاول واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت آغاز می‌شود

بذرپاش افزود: بسته و محدود شدن حریم و محدوده روستا و شهرها از دلایل بالا رفتن قیمت‌ها و همچنین بروز مشکل است و عرضه زمین در روستاها و شهرها با هدف باز شدن فضا و تاثیرگذاری بر قیمت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از اول ماه ربیع‌الاول واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت آغاز می‌شود که حداقل ۲۰ هزار قطعه به مشمولین واگذار خواهد شد،یاد آورشد: دولت این مهم را به جد دنبال خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی به محدودیت زمین اشاره کرد، افزود: باید از ظرفیت‌های موجود در این حوزه حداکثر استفاده شود و در این میان تأمین زمینه به عنوان یکی از دغدغه‌های همیشگی حوزه مسکن است.

بذرپاش بیان داشت: زنجان یکی از استان‌هایی است که توانسته است در این زمینه بر مشکلات مذکور فائق آمده و در خصوص تأمین زمین در روستاهای اطراف نیز گام‌های بلندی بردارد و شهر زنجان مشکل تأمین زمین ندارد و در واقع این مشکل در این شهر حل شده است و مصوبه تأمین زمین در روستاهای اطراف می‌تواند مشکل تأمین زمین را حل کند.

یکی از محرک‌های عرضه مسکن و کنترل قیمت مالیات بر خانه‌های خالی است

وی گفت: در زنجان زمین‌هایی را سراغ داریم که حدود یک دهه تعیین کاربری نشده و بلاتکلیف مانده است و این زمین‌ها با وجود اینکه در پهنای شهری قرار دارد اما تعیین تکلیف نشده است، از این رو یکی از اقدامات جدی دولت در این زمینه، تغییر کاربری این زمین‌ها خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: یکی از محرک‌های عرضه مسکن و کنترل قیمت مالیات بر خانه‌های خالی است و دیگر اقدام انجام شده در این حوزه تصویب صدور مجوز تغییر کاربری برای زمین‌هایی که در ۱۰ سال گذشته اقدامی در آن انجام نشده، البته بعد از گذشت ۶ ماه از اخطار بود که در همین زنجان تعداد زمین‌های این مدلی زیاد است که اگر در مدار عرضه قرار گیرد به کنترل قیمت کمک خواهد کرد.

بذرپاش یاد آورشد: مشاوران املاک یکی دیگر از متغیرهای تاثیرگذار در قیمت مسکن است و این حوزه هم رها شده است که بازرسی‌های حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار موردی از این صنف که جزو سخت‌ترین بازرسی‌ها است انجام و حدود ۳ هزار پلمب و ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد هم جریمه اعمال شد، اقدامی که تاکنون انجام نشده است.

وی به عملیاتی شدن وعده دولت در کاهش درصد سود و افزایش مبلغ تسهیلات مسکن ملی اشاره کرد و گفت: این طرح ابلاغ و تسهیلات از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان و درصد سود از ۲۳ به ۱۸ درصد رسیده است، هر چند بانک‌ها در این مورد حرف‌هایی دارند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشور ۲۹۰ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ۷۰ هزار کیلومتر آن روستایی و ۲۲۰ هزار کیلومتر هم اصلی، فرعی و آزادراهی است که برای نگهداری آن مبلغ بسیار زیادی نیاز داریم.

کد خبر: ۲۳۹٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha