۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به ۱۸ درصد کاهش یافت | واگذاری زمین به افراد نیازمند
وزیر راه و شهرسازی:

نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به ۱۸ درصد کاهش یافت | واگذاری زمین به افراد نیازمند

زنجان- وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رشد قابل توجه در تسهیلات بانکی حوزه مسکن در سراسر کشور، گفت: علاوه بر رشد کمی، نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار بازار، مهرداد بذرپاش، ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در آئین افتتاح طرح های مسکن در زنجان بمناسبت هفته دولت، با بیان اینکه در بخش خانه‌ها روستایی بیش از ۱۶۰ هزار واحد در حال ساخت است، اظهار کرد: هدافگذاری جدید وزارت راه و شهرسازی واگذاری زمین در روستاها است که بتوانیم تا پایان سال ۵۰۰ هزار قطعه با کمک بنیاد مسکن در روستاهای سراسر کشور به مردم واگذار کنیم.

وی با اشاره به اینکه نهضت واگذاری زمین به افراد نیازمند و متقاضی ساخت مسکن سرعت تولید مسکن در روستاها را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: محدودیت‌های طرح هادی نیز برطرف می‌شود و این طرح از همین هفته از خراسان رضوی آغاز می‌شود.

مسکن سخت ترین عرصه های خدمت رسانی

وزیر راه و شهرسازی تولید مسکن را به دلیل گستردگی کار در اموری مثل تأمین زمین، ساخت، عوارض شهرداری، مکانیزم‌های تسهیلات بانکی و تأمین مصالح یکی سخت‌ترین عرصه‌ها خواند و گفت: با این حال دولت به امر مسکن شجاعانه ورود کرده و هر نوع تسهیلاتی که دولت می‌تواند برای تسهیل تأمین مسکن عموم مردم به کار گیرد را فراهم کردیم.

در استان زنجان پروژه‌ها با وجود همه مشکلات از جمله محدودیت منابع با سرعت خوبی در حال پیشرفت است

بذرپاش با اشاره به اینکه طبق قانون جهش تولید مسکن دولت باید زمینه تولید سالانه یک میلیون مسکن فراهم کند، تصریح کرد: وقتی تولید مسکن افزایش یابد می‌توانیم بر قیمت مسکن هم توفیق یابیم و کنترل قیمت اتفاق بیفتد و دولت باید همه ظرفیت‌ها را به کار گیرد که مردم مسکن بسازند.

وی شاخص‌های تولید مسکن در سطح کشور را رشدیانده توصیف کرد و افزود: در بخش تسهیلات بانکی به قدر کافی راضی نیستیم با این حال رشد قابل توجهی در تسهیلات بانکی داشتیم و در همین مدت در حوزه بانکی اتفاقات خوبی افتاد که کافی نیست اما روبه جلو است، به عنوان مثال تسهیلات به ۵۵۰ میلیون افزایش یافت.

کاهش سود وام

عضو کابینه سیزدهم با تأکید بر اینکه وام روستایی هم باید از ۲۰۰میلیون افزایش یابد، ابراز کرد: نرخ سود تسهیلات مسکن ملی به ۲۳ درصد رسیده بود که به ۱۸ درصد برگشت و با روش‌های پلکانی سعی می‌کنیم برای آحاد جامعه قابل پرداخت باشد، همچنین وام ودیعه و خرید مسکن رشد یافته است.

بذرپاش ادامه داد: تهسیلات در حوزه صنعتی سازی ۲۰ درصد بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۳۵ درصد افزایش یافت، یعنی اگر برای ساخت از روش‌های صنعتی استفاده شود، به ازای هر واحد اضافه ۳۵ درصد به مبلغ تسهیلات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد خوبی را در پروژه‌های نهضت ملی شاهد هستیم، یادآور شد: مجموع واحدهایی که امروز افتتاح می‌شود حدود ۳ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی است که شامل نهضت ملی مسکن، منازل روستایی، خودمالکی و واحدهای بافت فرسوده شهری می‌شود.

پیشرفت پروژه ها در زنجان

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در استان زنجان پروژه‌ها با وجود همه مشکلات از جمله محدودیت منابع با سرعت خوبی در حال پیشرفت است، ابراز کرد: در این استان۱۷ هزار پروژه تخصیص یافته و بیش از ۵۰۰ هکتار زمین در سطح استان تدارک دیده شده است. البته در برخی شهرها مشکل تحویل زمین داریم که به زودی مرتفع می‌شود، البته بیشترین متقاضیان در شهر زنجان هستند که موضوع زمین حل شده و هم در شرق و هم در غرب زنجان پروژه‌ها در حال ساخت است و ۷۰۰ واحد شرق و غرب و یک سایت در داخل شهر که توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) ساخته شده، امروز افتتاح شد.

سرمایه‌گذاری در منطقه‌هایی که بافت ناکارآمد و فرسوده دارند یکی از بهترین روش‌های تولید مسکن است

بذرپاش با اشاره به اینکه برخی از واحدهای سایت‌های داخل شهر اواخر سال گذشته به بهره‌برداری رسیده بود، تصریح کرد: مابقی واحدها را هدف‌گذاری کردیم که در شش ماهه ابتدایی سال آینده تقدیم مردم شود. همچنین باید گفت یکی از سیاست های ما مجتمع‌سازی است که در یک سال آینده نهضت واگذاری مسکن را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: بخش دیگر رویکردها خانه‌های تک طبقه یا ویلایی است که هر استانی که پاسخ لازم در خصوص تأمین زمین را بدهد این کار انجام می‌شود که این کار رشد خوبی پیدا کرده و در استان‌های یزد و خراسان جنوبی تعداد مسکن‌های یک طبقه بیش از مسکن‌های انبوه یا مجتمع است.

قانون جوانی و جمعیت

عضو کابینه سیزدهم تکلیف قانون جوانی جمعیت در تأمین مسکن را از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه دانست و افزود: از ابتدای ماه ربیع نهضت دوم واگذاری زمین‌های این طرح را در همه استان‌ها شاهد خواهیم بود وعدد قابل توجهی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در منطقه‌هایی که بافت ناکارآمد و فرسوده دارند یکی از بهترین روش‌های تولید مسکن است، عنوان کرد: این مناطق خدمات زیربنایی و روینایی حداقلی و سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد، ضمن اینکه هویت شهر برقرار است، افرادی سریعتر می‌توانند ساکن شوند و امنیت و سلامت شهروندان تضمین شده‌تر می‌شود همچنین باید تاکید کرد که از ابتدای سال با مکانیزم‌های تشویقی بافت فرسوده بسته ۱۹ بندی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی به همه استان‌ها ابلاغ شد و در ساخت ‌و سازهای این بخش رشد ۴۰ درصدی در سراسر کشور شاهد هستیم.-

کد خبر: ۲۳۹٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • لطیف جهانبانی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
      2 0
      آقای وزیر می آیی در رسانه اعلام میکنی سقف وام ساخت مسکن افزایش پیدا کرده همچنین کاهش در سود وام به ۱۸ درصد پس چرا بانکها عمل نمی کنند خواهش اول مشکل عدم پرداخت وام را با بانکها حل کن سپس بیا در رسانه اعلام کن ذوق زده حرف نزن