۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷
مشکل تامین ماده اولیه در صنعت بسته بندی گوشت و مرغ| روند افزایشی تقاضا برای مواد پروتئینی بسته بندی
بازار گزارش می دهد؛

مشکل تامین ماده اولیه در صنعت بسته بندی گوشت و مرغ| روند افزایشی تقاضا برای مواد پروتئینی بسته بندی

در حالی که دولت خود وظیفه تامین مواد اولیه صنعت بسته بندی گوشت قرمز و مواد پروتئینی را بر عهده گرفته، اما به گفته فعالان این بخش روند تامین مرغ و گوشت مطابق با تقاضای بازار نیست.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که بازار مرغ و گوشت کشور از ابتدای سال در تلاطم است و بازار با کمبود و افزایش قیمت ها به دلیل کاهش تولید مواجه بوده است، اصلی ترین عامل موثر بر این وضعیت، از سوی کارشناسان گرانی و کمبود نهاده های تولید عنوان می شود. به طوری که پیش از این ناصر نبی پور رئیس اتحادیه مرغ تخم گذار تهران به بازار گفت: مشکل نهاده به خصوص کنجاله سویا بسیار جدی است به طوری که در بازار آزاد حتی با قیمتی دو برابر قیمت مصوب هم یافت نمی شود. وی همچنین اذعان داشت که اگرچه تا حدودی کنجاله تزریق شده اما مساله مهم اینجا است که تزریق قطره چکانی دردی دوا نمی کند.

در واقع اگرچه مرغداران و دامداران کشور با مشکل تامین ماده اولیه و نهاده به خصوص کنجاله سویا مواجه هستند اما تولیدات این بخش خود به عنوان ماده اولیه برخی صنایع دیگر از جمله صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی محسوب می شود. بنابراین ایجاد مشکل در تولید مرغ و گوشت به نحوی دیگر بر فرایند تولید این صنف نیز اثر گذار است.

رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور: علیرغم توافقات صورت گرفته، دولت ماده اولیه صنعت بسته بندی گوشت قرمز و محصولات پروتئینی را ۱۰۰ درصد تامین نمی کند

مسعود رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور در خصوص تاثیر این کاهش تولید بر روند کاری صنف خود به بازار گفت: دولت چشم خود را روی واقعیت ها بسته است و صنعتی مثل دام و طیور را در یک مقطع نگه می دارد و حمایت می کند و در مقطعی دیگر رها می شود و این روند بر کار ما اثر می گذارد و تامین را دچار اختلال می سازد.

رسولی در خصوص وضعیت صنف بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی خاطر نشان کرد: به اصطلاح دولت گردن کسی که یقه دارد را می گیرد و چون در شرکت های بسته بندی هر کالایی که وارد کارخانه و یا از آنجا خارج می شود قابل پیگیری است؛ یعنی حتما باید برای آن گواهی حمل بهداشتی صادر شود، زیر نظر دامپزشکی و دارایی است و همه ارگان های می توانند روی آن تسلط داشته باشند بنابراین یقه اش را می گیرند.

تامین ماده اولیه ۱۰۰ درصدی صورت نمی گیرد

وی ادامه داد: دولت در ابتدا به ما گفت باید به این قیمت و این شرایط محصول بفروشید و ما هم قبول کردیم اما مساله اینجا است که قرار بود ماده اولیه ما را تامین کنند، اما تامین نشد.

رسولی ادامه داد: در ادامه دولت گفت بسته بندی فقط برای تهران و البرز انجام شود و استان ها با نرخ آزاد شد. البته قرار است استان ها هم تامین شود و ما منتظر هستیم دولت ماده اولیه ما را به حد نیاز تامین کند که ما هم به حد نیاز فروشگاه های زنجیره ای را تامین کنیم. اما در حال حاضر کمتر از نیاز فروشگاه های زنجیره ای بار تحویل می دهیم.

دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور خاطر نشان کرد: اوایل سال دولت با دامداران قرارداد داشت که دامداران ماده اولیه (لاشه گوساله و گوسفند) را با قیمتی که دولت می خرید در اختیار دولت بگذارد و دولت به ما بفروشد که فقط در دو سه ماه اول محقق شد. اما بعد قیمت داخلی بالا رفت و دیگر دام ندادند و دولت هم اقدام به واردات کرد تا از این طریق بتواند تامین کند. با این وجود واردات گوشت هم تا حدی می آید که ۱۰۰ درصد نیاز را تامین نمی کند.

وی در پاسخ به این سوال که الان چند در صد نیاز صنف شما تامین می شود، گفت: در مورد گوشت گوساله ۵ تا ۱۰ نیاز تامین می شود اما در مورد گوشت گوسفندی وضعیت نسبتا خوب است و ۶۰ تا ۷۰ درصد تامین می شود.

بلاتکلیفی صنف بست بندی گوشت قرمز و محصولات پروتئینی

رسولی ادامه داد: در مورد مرغ هم دولت از وارداتی ها و تولید داخلی تامین می کند ولی برنامه مشخصی ندارد و مشکلاتی هم دارد. در واقع حجم مورد نیاز مرغ به عنوان ماده اولیه این صنف بستگی به قیمت دارد و با توجه به قیمتی که دولت الان تامین می کند مناسب است و تقاضا بالاتر رفته است.

وی افزود: به عبارت دیگر روزانه حداقل ۴۰۰ تن مرغ نیاز داریم اما یکسری مسائل داریم مثلا یک روز قانون می گذارند که اجازه نداریم خارج از استان تهران محصول بدهیم، روز دیگر مجوز می دهند. یک روز می گویند نمی توانید بسته بندی به هتل ها و رستوران ها بدهید و یا می گویند فقط باید بار وارداتی خرید کنید و حق خرید بار داخلی ندارید و غیره. این ها بلاتکلیفی برای ما درست کرده است.

رسولی همچنین در خصوص شرایط فروش محصولات پروتئینی بسته بندی شده، گفت: تقاضا بالا رفته چون آنالیز و قیمت محصولات بسته بندی کاملا تحت کنترل دولت است لذا مردم بیشتر به محصولات بسته بندی رو آورده اند. چون قیمت مناسب تر است و تقاضا هم تا حدودی بالا رفته اما دولت نتوانسته ماده اولیه تامین کند.

رسولی، دبیر انجمن صنعت بسته بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور: دولت در بحث تامین ماده اولیه برای ما یک وابستگی ایجاد کرده که خود تامین کننده خواهد بود بنابراین نمی توان پیش بینی کرد بازار طی هفته های آتی به کدام سمت پیش می رود

وی ادامه داد: در واقع دولت شناسایی کرده که واحدهای بسته بندی و فروشگاه های زنجیره ای تنها بازاری است که قابل رصد و قابل کنترل است و انحراف ندارد و می تواند گوشت و مرغی را که تحت کنترل اش است را از این طریق توزیع کند. نتیجه خوبی هم گرفته ما هم همکاری می کنیم در راستای خدمت به مردم ولی متاسفانه به میزان نیاز تامین نمی شود.

این مقام صنفی همچنین در خصوص آنچه می توان برای بازار محصولات پروتئینی بسته بندی پیش بینی کرد، گفت: همانطور که گفته شد دولت یک وابستگی برای صنف ما ایجاد کرده که گفته ماده اولیه را خودش تامین می کند و ما هم هیچ پیش بینی نداریم که دولت برای ما در آینده چکار می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یک بخشی هم که بازار آزاد است و یک روند مشخصی دارد و صعودی است. البته مداخلات دولت هم در بازار تا حدی کمک کرد اما حقیقت این است که قیمت دستوری به مرغدار می دهند با این استدلال که به مرغدار نهاده با ارز دولتی ۲۸۵۰۰ می دهد! اما زندگی مرغدار با ارز ۵۰ هزار تومانی است و می خواهد زندگی کند و در این میان معادلات با هم نمی خواند.

کد خبر: ۲۳۹٬۰۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      فقط به خاطر این که مردم از گوشت های بسته بندی دولت خرید کنند و گوشت تازه و از قصابی خرید نکنند تب کنگو را راه انداختن وشایعه ای بیش نیست