ظرفیت همه تشکل‌ها در قالب تقسیم کار ملی استفاده می‌شود
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

ظرفیت همه تشکل‌ها در قالب تقسیم کار ملی استفاده می‌شود

رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت تأکید کرد: در قالب تقسیم کار ملی از ظرفیت همه تشکل‌ها در راستای توانمندسازی بخش خصوصی استفاده خواهد شد.

به گزارش بازار، حسین سلاح‌ورزی رئیس و اعضای هیات رئیسه اتاق ایران در نشست با اعضای هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران استفاده از ظرفیت تمام تشکل‌ها از جمله تشکل‌های موضوعی در راستای توانمند کردن بخش خصوصی را با توجه به تقسیم کار ملی که جزو اولویت‌های این دوره از اتاق ایران است، مورد توجه قرار دادند.

سلاح‌ورزی، رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که به زودی نقشه ارتباط کمیسیون‌ها و تشکل‌ها در مسیر اجرای برنامه‌های اتاق ترسیم خواهد شد از برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌هایی در این باره خبر داد.

سلاح‌ورزی درباره اینکه هنوز مفهوم مدیریت کیفیت در ایران درک نشده است، گفت: دست کم سه مفهوم هست که مورد جفا قرار گرفتند؛ کیفیت، کارآفرینی و بهره‌وری. این سه مفهوم وارد ادبیات ایران شدند؛ اما هنوز عمق مفهومی آنها درک نشده است.

او ادامه داد: باید برای احیا و درک واقعی این مفاهیم، اقدامات جدی انجام دهیم چراکه بدون درک این مفاهیم، دست یافتن به آنها میسر نیست.

رئیس اتاق ایران همچنین تصریح کرد: در قانون اتاق ایران نواقص و ایراداتی وجود دارد؛ اما بخشی از مشکلات امروز در اتاق ایران به قانون ربطی ندارد بلکه برگرفته از تفاسیری است که از قانون داریم. بنابراین به عنوان هیات رئیسه دوره دهم هیات نمایندگان، تلاش خواهیم کرد تا این کمبودها را با اصلاح آیین‌نامه‌ها برطرف کنیم.

سلاح‌ورزی به برخی مشکلات فرهنگی و رویکردهای نادرست نسبت به بخش‌های مختلف اقتصادی، اشاره کرد و گفت: باید روی تغییر نگاه‌ها کار کنیم. متأسفانه همچنان واردات، امری مذموم است و صادرات و تولید، آن هم فقط تولید کالاهایی فیزیکی مقدس شمرده می‌شوند. این رویکردها برای توسعه باید تغییر کند. در دوره جدید بازبینی‌ها را شروع کرده و قصد داریم اقدامات ریشه‌ای انجام دهیم، حتی خود را به انجمن‌های اتاق محدود نمی‌کنیم و می‌خواهیم از همه ظرفیت‌های موجود بهره ببریم.

محمدرضا بهرامن، نایب‌رئیس اتاق ایران حرکت برای ایجاد تغییرات فرهنگی را بسیار سخت توصیف کرد و گفت: با وجود همه سختی‌ها باید وارد میدان شویم. اعمال برخی تغییرات در امور فرهنگی و نگرشی بسیار سخت است؛ اما غیرممکن نیست. همین موضوع در پذیرش مباحث کیفیت نیز وجود داشته و دارد، هرچند شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است، کماکان این نیاز وجود دارد و باید خود را به استانداردهایی که در سطح دنیا تعریف شده، نزدیک کنیم.

او تأکید کرد: انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری بین تشکل‌های موضوعی مختلف ضرورت دارد و این اقدام کمک می‌کند تا از نگاه‌های یکدیگر بهره ببریم.

در ادامه این نشست پیام باقری، نایب‌رئیس اتاق ایران پیشنهاد داد: علاوه بر اینکه در سطح بنگاه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی با انجمن مدیریت کیفیت ایران، امضا می‌شود چون همگی به خدمات انجمن نیاز دارند تا کیفیت خود را ارتقا دهند، لازم است برای ارتقای تشکل‌ها با رتبه پایین‌تر نیز این تفاهم‌نامه‌ها امضا شود تا این تشکل‌ها نیز از خدمات انجمن کیفیت استفاده کنند. انجمن باید خوراک موردنیاز برای رشد کیفیت بنگاه‌ها و تشکل‌های دیگر را تهیه کند.

در بخش دیگری از جلسه، فرزین انتصاریان، رئیس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران، اطلاعاتی درباره مجموعه فعالیت‌های انجمن ارائه داد. بر اساس این گزارش، همچنان ابعاد مختلف مشاوره در حوزه مدیریت کیفیت ناشناخته باقی مانده و این نقص تنها محدود به ایران نمی‌شود و در بسیاری از کشورها چنین مشکلی وجود دارد. از طرفی در حال حاضر نظام مدیریتی قالب در بیشتر سازمان‌ها و نهادها از جمله اتاق ایران، ساختاری کلاسیک است و باید با اعمال تغییراتی در این نظام آن را به‌روز کرد.

این ساختار کلاسیک موجب شده تا برخی از ارکانی که در اتاق ایران حضور داشته و فعالیت هم می‌کنند نادیده گرفته شوند و یا در جایگاه واقعی خود قرار نگیرند و در نهایت شاهد موازی‌کاری‌هایی در سطح اتاق ایران باشیم.

به باور اعضای هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران این انجمن موضوعی است و ماهیت اصلی فعالیت آن، کمک به اتاق برای انجام مأموریت‌هایی است که برعهده او گذاشته شده است. برای همین لازم است تا اتاق ایران مأموریت‌هایی را برای این انجمن و هر انجمن دیگری که به صورت موضوعی شکل گرفته است، در نظر بگیرد و به کمک آنها وظایف خود را انجام دهد. در حال حاضر ۱۳ انجمن موضوعی در اتاق فعال هستند که باید دیده شوند.

موضوع دیگری که از سوی اعضای هیات مدیره انجمن مورد توجه قرار گرفت، برگزاری مراسم روز ملی کیفیت با همکاری اتاق ایران بود که با پیگیری‌های انجمن مدیریت کیفیت در تقویم ملی کشور قرار گرفته و با توجه به تهیه و تدوین مدل ارزیابی موفقیت پایدار(سام) براساس استاندارد ۹۰۰۴ توسط متخصصین انجمن موافقت شد که این مراسم با حمایت اتاق ایران برگزار شود.

کد خبر: ۲۳۸٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha