۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
روند احتمالی بازار آهن در روزهای آتی

روند احتمالی بازار آهن در روزهای آتی

بازار آهن و فولاد روز گذشته در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت روز آهن آلات همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بازار آهن و فولاد روز گذشته در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی با ثبات قیمت روز آهن آلات همراه بود و نوسانات جزئی کاهشی در برخی از مبادی فروش نیز قابل مشاهده بود.

بازار ارز هم با روند کاهشی همراه بود و قیمت دلار با نوسانان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی تا کانال ۴۸ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و در پایان روز هم هر دلار بازار آزاد ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن
روز گذشته قیمت روز میلگرد در اغلب مبادی فروش ثابت اعلام شد؛ اما در برخی مبادی قیمت میلگرد آجدار با کاهش جزئی ۱۰۰ تومانی همراه بود؛ به عنوان نمونه قیمت میلگرد نیشابور با ۱۰۰ تومان کاهش حدود ۲۴ هزار و ۴۱۰ تومان اعلام شد، قیمت میلگرد فولاد زاگرس ۲۳ هزار و ۹۰۰ تومان برآورد شد و قیمت میلگرد امیرکبیر خزر هم ثابت بود و ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد.

کف قیمت میلگرد در محدوده ۲۳۱۰۰ تا ۲۳۳۰۰ تومان برآورد که از قیمت مصوب میلگرد بورسی حدود هزار تومان پایین‌تر است.

قیمت روز تیرآهن نیز در اغلب مبادی فروش بدون تغییر عرضه شد اما قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی سایزها بین ۵۰۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش داشت.

قیمت روز نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری نیز در عمده مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند اما افزایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی هم در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه، ورق آجدار و انواع ورق گرم در چند کارخانه فولاد مبارکه و کاویان با کاهش ۲۰۰ تومانی همراه بودند اما در برخی کارخانه‌ها قیمت ورق آهن ثابت اعلام شد. قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق رنگی، قیمت ورق روغنی و انواع ورق سرد ثابت بودند.

قیمت روز پروفیل، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل صنعتی و انواع پروفیل‌ها در غالب مبادی قروشثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه بود. قیمت لوله مانیسمان، قیمت لوله داربستی، قیمت لوله مبلی و سایر لوله‌ها هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که حدود ۹۵ درصد از عرضه‌های دیروز معامله شدند، به این صورت که حدود ۲۱ هزار و تن محصول فولادی عرضه شده بود که از این میزان حود ۲۰ هزار تن معامله شد.

گفتنی است قیمت آهن اسفنجی ۱۲ هزار و ۵۲۹ تومان برآورد شد که گویا حدود ۰.۴ درصد کاهشی داشته است. همچنین طبق خبر که دیروز منتشر شد خرید آهن اسفنجی مچینگ برای شرکت‌های بازرگانی آزاد شد و خارج از سامانه بهین یاب صورت می‌گیرد.

امروز نیز ۱۳۳ هزار و ۷۴۰ تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت آن در هر کیلو ۱۹ هزار و ۸۹۸ تومان در نظر گرفته شده است. گفتی است حجم شمش در عرضه امروز حدود ۱۷ درصد و قیمت آهن نیز حدود ۲.۲ درصد افزایش داشته است. کمتر از ده درصد عرضه‌های امروز به صورت اعتباری عرضه می‌شود.

با توجه به نحوه عرضه شمش در بورس امروز اگر قیمت‌ها سلیقه‌ای اعمال نشود، ضریب مثبت یک درصد و منفی ۵ درصد اعمال خواهد شد. به این صورت که اگر استقبالی از شمش صورت نگیرد با اعمال ضریب منفی ۵ درصد، باید شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

اما اگر محصول عرضه شده تقاضای خوبی داشته باشد روند افزایشی قیمت‌ها تداوم خواهد شد و قیمت پایه عرضه‌های آتی نیز تقویت خواهد شد. اما با توجه به حجم عرضه‌های اعتباری باید منتظر میزان استقبال از شمش امروز باشیم چرا که همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم معاملات امروز به نوعی قیمت پایه عرضه کلیه مقاطع فولادی زنجیره فولاد در بورس کالا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

از ابتدای ماه مرداد با ورود بازارساز برای کنترل قیمت‌ها و اوضاع بازار، قیمت فولاد را حدود هزار تومان کاهش داد اما این کاهش طی ماه مرداد به تدریج افزایش یافت و به قیمت قبل بازگشت. به طوری که این رفت و برگشت و تعیین قیمت دستوری فعالان این حوزه را دچار سرگردانی کرده است از همین رو معاملات محدودی هم که انجام می‌شود با شک و تردید و به صورت جزئی است.

کد خبر: ۲۳۸٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha