۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
تلاش بایدن برای توافق گسترده غیررسمی با ایران پیش از انتخابات آمریکا
روزنامه تلگراف مدعی شد

تلاش بایدن برای توافق گسترده غیررسمی با ایران پیش از انتخابات آمریکا

روزنامه انگلیسی تلگراف مدعی شده که جو بایدن در تلاش است تا پیش از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا تنش با ایران را کاهش دهد.

به گزارش بازار، روزنامه انگلیسی تلگراف در گزارشی مدعی شده است که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در حالی که به دنبال پیروزی در سیاست خارجی خاورمیانه‌ای خود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده است، کمپینی را برای تنش زدایی با ایران آغاز کرده است.

گزارش شده است که ایالات متحده در حال لابی کردن با ایران برای توقف ارسال هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه به عنوان بخشی از یک توافق غیررسمی گسترده‌تر است. براساس این گزارش، بایدن همچنین به دنبال کاهش اصطکاک در خاورمیانه بین اسرائیل و ایران در منطقه است.

تلگراف گفته است که به عنوان بخشی از مذاکرات اولیه در مورد توافق، واشنگتن قرارداد مبادله زندانیان با تهران را امضا کرده است و در ازای آن انتظار می‌رود ۶ میلیارد دلار (۴.۷ میلیارد پوند) از دارایی‌های مسدود شده تهران را آزاد کند.

بر اساس مفاد قرارداد زندانیان، پنج شهروند ایرانی-آمریکایی در ازای بازگرداندن گروهی از شهروندان ایرانی در بازداشت آمریکا آزاد می‌شوند.

همچنین گفته شده بایدن به دنبال امتیازاتی از ایران در مورد غنی‌سازی هسته‌ای است و ممکن است اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران متوقف شود و این بخشی از همان «توافق موقت» درباره بحران هسته‌ای است که قبلاً برخی مقامات در واشنگتن به آن اشاره کرده بودند. این وضعیت می‌تواند زمینه را برای گفتگوهای فشرده‌تر در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای دوران اوباما فراهم کند، توافقی که تحریم‌ها علیه تهران را در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش کاهش داد.

در ادامه این گزارش گفته شده که تشدید فعالیت‌های دولت بایدن درباره ایران به دلیل تمایل رئیس جمهور آمریکا برای نشان دادن این است که او می‌تواند با ایران وارد بده بستان شود.

تلگراف همچنین نتیجه گیری کرده است که گرم شدن قابل توجه روابط ایران و آمریکا می‌تواند اوضاع را در مرز شمالی اسرائیل با لبنان آرام کند. برخی کارشناسان همچنین گمان می‌کنند که ۶ میلیارد دلار دارایی بلوکه شده در کره جنوبی، می‌تواند توسط ایران به عنوان «راه نجات» اقتصادی برای متحدان خود در منطقه مانند سوریه مورد استفاده قرار گیرد. چارلز لیستر، مدیر مؤسسه خاورمیانه در توییتی مدعی شد: «اسد به یک راه نجات اقتصادی نیاز دارد و تنها ایران ممکن است که به سوریه کمک کند.»

«دنی سیترینوویچ»، تحلیلگر ایران در اندیشکده امنیتی اسرائیل INSS، گفت که قراردادهای اخیر سیگنال‌های مثبتی را ارسال می‌کند و نشان می‌دهد که هم آمریکا و هم ایران در مورد اجتناب از هرگونه تشدید تنش در آینده نزدیک جدی هستند. او گفت: «مبادله زندانیان تمایل هر دو طرف برای دستیابی به نوعی راه‌حل کوتاه مدت را نشان می‌دهد، فقط مشکل این است که راه حل بلندمدت نیست.»

این در حالی است که دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با انتقاد از دولت جو بایدن در توافق مبادله زندانیان با تهران، کرنش بایدن در برابر تهران را «ننگ‌آور» و تحقیر آمریکا در عرصه جهانی دانست.

پایگاه خبری «واشنگتن اگزماینر» گزارش داد که ترامپ در ویدئویی که روز پنجشنبه به وقت محلی منتشر شد، با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌های ضد ایرانی گفت: «این یک تسلیم دیگر بایدن و تحقیر بیشتر ایالات متحده آمریکا در صحنه جهانی است. اما بدتر از آن، این تصمیم بسیار مرگبار خواهد بود. بایدن شش میلیارد دلار به دولت اصلی حامی تروریسم در جهان می‌دهد».

دونالد ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران مدعی شد: «همچنین تضمین شده است که ایران از این پول برای پیشبرد برنامه تسلیحات هسته‌ای خود استفاده خواهد کرد و اسرائیل، ایالات متحده و کل جهان را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. چیزی که در دولت ترامپ هرگز اتفاق نمی افتاد».

کد خبر: ۲۳۸٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha