۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
وقتی تحریم ها حریف پارس جنوبی نمی شود
بازار گزارش می دهد

وقتی تحریم ها حریف پارس جنوبی نمی شود

بوشهر - عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای پارس جنوبی همچنان ادامه دارد و تحریم‌ها مانعی در تکمیل طرح‌ها و توقف پروژه‌ها نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارس جنوبی از صنایع جوان کشور است که طی سال‌های نه‌چندان طولانی به پیشرفتی عظیم رسید و حالا به عنوان قطب اقتصادی و انرژی کشور شناخته می‌شود.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی جهان است که به تنهایی معادل ۸ درصد کل ذخایر گاز جهان و ۴۷ درصد ذخائر گاز شناخته شده کشور را در خود جای داده است.

میدان گازی پارس جنوبی بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. مساحت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی، با دارا بودن ۱۴.۲ هزار میلیارد متر مکعب گاز درجا، ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی، ۷.۵ میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی و وجود بزرگترین منبع هلیوم، از نظر  ارزش اقتصادی دارای جایگاه بی‌نظیر و منحصر به فردی در اقتصاد ملی کشور است.

علی‌رغم تحریم‌های شدیدی که دشمنان علیه ایران اسلامی داشته‌اند، کار توسعه پارس جنوبی متوقف نشده است و همچنان شاهد توسعه فعالیت‌ها در این منطقه مهم و استراتژیک هستیم

توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی با هدف تامین گاز مورد نیاز کشور در بخش‌های تزریق به میادین نفتی، عرضه به واحدهای صنعتی و نیروگاه‌ها، گازرسانی به واحدهای خانگی- تجاری، تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات گاز، میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد در برنامه های وزارت نفت قرار گرفته است.

توسعه پارس جنوبی از سال ۱۳۷۶ آغاز شد و حالا بیش از ۲۰ سال از زمان آغاز عملیات اجرایی طرح‌های پارس جنوبی می‌گذرد و طی این مدت اتفاقات بسیار زیاد و متنوعی در این منطقه رخ داده است که برآیند کلی این اتفاقات توسعه صنایع مستقر در این منطقه بوده است.

تحریم باعث توقف پروژه ها در پارس جنوبی نشد
علی‌رغم تحریم‌های شدیدی که دشمنان علیه ایران اسلامی داشته‌اند، کار توسعه پارس جنوبی متوقف نشده است و همچنان شاهد توسعه فعالیت‌ها در این منطقه مهم و استراتژیک هستیم.

هر چند در زمانی تحریم‌ها باعث کند شدن سرعت توسعه پارس جنوبی شد ولی متخصصان داخلی اجازه توقف به توسعه این منطقه را ندادند و هم در فازهای افتتاح شده و هم در فازهای نیمه‌تمام شاهد تجرکاتی برای تکمیل و توسعه هستیم.

وزیر نفت چندی پیش در مراسم آغاز عملیات یک پروژه در پارس جنوبی از افزایش ظرفیت برداشت گاز از پارس جنوبی در سال جاری به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز  خبر داد و اظهار داشت: تولید فعلی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.

در سال جاری ۵۰ میلیون مترمکعب، معادل دو فاز استاندارد به تولیدات میدان پارس جنوبی افزوده شده و این رقم به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد

بیژن زنگنه اظهار کرد: بر اساس تلاش‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۵۰ میلیون مترمکعب، معادل دو فاز استاندارد به تولیدات این میدان افزوده شده و این رقم به ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز برسد.

وی عدم توقف صنعت نفت در زمان تحریم‌ها را پیام توسعه این طرح برشمرد و گفت: به خواست ملت که برداشت متناسب با سهم‌ خود از میدان مشترک گازی پارس جنوبی بود، رسیدیم و برداشت از پارس جنوبی به اندازه‌ای رسید که استحقاق طبیعی‌ ما بود.

افزایش تولید در سال جاری
مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در سال جهش تولید تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه تولید در پارس جنوبی صورت گرفته است و طرح‌های مهمی را در دست اجرا داریم.

هادی هاشم‌زاده فرهنگ اظهار کرد:‌ تنوع سبد محصولاتی مجتمع گاز پارس جنوبی نشان دهنده اهمیت فراوان نقش این شرکت در بخش‌های صنعتی است.

در حال حاضر مجتمع‌های پتروشیمی جم، کاویان، مروارید، برزویه، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، امور بین‌الملل شرکت ملی گاز و دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران دریافت‌کننده تولیدات مجتمع هستند

وی افزود: در حال حاضر مجتمع‌های پتروشیمی جم، کاویان، مروارید، برزویه، پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، امور بین‌الملل شرکت ملی گاز و دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران دریافت‌کننده تولیدات مجتمع هستند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: میزان اتان تحویلی به مجتمع‌های پتروشیمی جم، کاویان و مروارید در دو ماهه اول سال ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.

اجرای آخرین طرح در حال توسعه پارس جنوبی
یکی از اقدامات مهمی که در پارس جنوبی در جریان است، توسعه و تکمیل فازهای این میدان مشترک است که با جدیت دنبال می شود و حالا طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فاز ۱۱ آخرین طرح گازی در حال توسعه پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس است که با هدف تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز غنی و فراورش در پالایشگاه خشکی به منظور تولید گاز متان، میعانات گازی، اتان، پروپان و بوتان و گوگرد توسط شرکت پتروپارس در حال اجرا است.

طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در دو موقعیت B و A هر کدام با ۱۲ حلقه چاه تولیدی و دو سکوی تولید گاز هر یک با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب در دست اجرا قرار دارد.

در گام نخست توسعه بلوک مخزنی فاز ۱۱ پارس جنوبی، پس از تکمیل عملیات نصب پایه سکوی ۱۱B در روزهای آینده، دکل حفاری بر روی جکت مستقر و حفر چاه‌های این موقعیت آغاز می‌شود.

مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، ابتدا برنامه حفاری پنج حلقه چاه در موقعیت سکوی ۱۱B برای تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز در دستور کار اجرا قرار دارد و انتظار می‌رود تولید اولیه از این سکو تا ابتدای سال آینده محقق شود.

همچنین به منظور تسریع در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، فعالیت‌های اجرایی نخستین موقعیت تولید گاز این طرح بر مبنای استفاده حداکثری از تاسیسات موجود، صرف کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز شده است. بدین ترتیب با توجه به تخلیه طبیعی مخزن و میزان گاز قابل‌ تولید از بلوک C فاز ۱۲، سکوی یک میلیارد فوت مکعبی این موقعیت به محل بلوک ۱۱B و بر روی جکت انتقال داده خواهد شد تا بلافاصله تولید اولیه از فاز ۱۱ شروع و به‌سرعت به ظرفیت کامل برسد.

کار توسعه پارس جنوبی به همین جا ختم نمی‌شود و در فازهای به بهره‌برداری رسیده نیز شاهد توفیقات بسیار خوبی هستیم و میزان تولیدات در این فازها رو به گسترش است.

کد خبر: ۲۳٬۸۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha