۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۹
هزینه تحصیل در کانادا، مهم‌ترین فاکتور که باید پیش از مهاجرت بدانید

هزینه تحصیل در کانادا، مهم‌ترین فاکتور که باید پیش از مهاجرت بدانید

نمی‌توان منکر این نکته شد که اولین و اصلی‌ترین چالش برای کسانی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند، هزینه‌های این مسیر است.

به گزارش بازار، نمی‌توان منکر این نکته شد که اولین و اصلی‌ترین چالش برای کسانی که قصد مهاجرت به کشوری دیگر را دارند، هزینه‌های این مسیر است. آگاهی از هزینه‌های زندگی و تحصیل در کشوری بیگانه که شاید تابه‌حال به آن‌جا سفر نکرده‌اید، بسیار مهم است و نباید در این مورد بی‌گدار به آب زد. در میان اغلب کشورهای پر مخاطب و مهاجرپذیر نام کانادا همیشه در رتبه‌های اول و دوم بوده است و مقصد اغلب دانشجویان ایرانی جهت ادامه تحصیل محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر سیل عظیمی از دانشجویان با هدف تحصیل و کار به این کشور مهاجرت کرده‌اند و ایرانی‌های زیادی در آن جا زندگی می‌کنند. در ادامه پس اگر قصد دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه هزینه تحصیل در کانادا هستید به این صفحه مراجعه کنید.

کانادا، کشوری با بیشترین دانشجوی بین المللی  

همان‌طور ‌که می‌دانید در سال‌های اخیر به‌ دلیل قانون‌های جدید تصویب‌شده در کانادا شرایط پذیرش دانشجو بهتر از قبل شده است. به‌طور کلی این کشور سالانه بالغ بر ۵۰۰ هزار دانشجو را از کشورهای دیگر و در مقاطع تحصیلی مختلف جذب می‌کند، به‌همین خاطر رقابتی تنگاتنگ میان این جوانان برقرار است. قوانین مهاجرتی کانادا شرایط مساعدی را برای علاقه‌مندان به زندگی در این کشور به‌وجود می‌آورند تا جایی‌که به یکی از کشورهای مهاجرپذیر در دنیا تبدیل شده است. اصلی‌ترین مهاجران به کانادا را دانشجویان هندی، چینی و ایرانی تشکیل می‌دهند. کانادا کشوری وسیع، توسعه‌یافته و دارای اقتصادی قدرتمند است به‌همین دلیل انتخاب اول بسیاری از مهاجران به‌شمار می‌رود.

از اصلی‌ترین دلایل مهاجرت به این کشور برای دانشجویان اجازه کار همزمان با تحصیل، اجازه کار همسر و تحصیل فرزندان زیر ۱۸ سال، اجازه حضور والدین فرد، حقوق و مزایای قابل قبول، امکان یافتن شغل مناسب بلافاصله پس ‌از اتمام تحصیل، اخذ اقامت پس‌از تحصیل، اخذ تابعیت و پاسپورت پس‌از یک دوره مشخص زندگی در این کشور، امنیت شغلی، مقرون به‌صرفه بودن تحصیل و... است.کانادا در مقایسه با همتایان خود مانند آمریکا و استرالیا شرایط پذیرش قابل قبول‌تری دارد و جزو کشورهای درجه اول به لحاظ علمی و اقتصادی است؛ بنابراین با توجه به مناسب بودن هزینه تحصیل در کانادا می‌توان آینده‌ای روشن و موفق را برای خود رقم زد.

تحصیل در کشور کانادا

هزینه تحصیل در کانادا برای دانشجویان ایرانی چگونه است؟

به‌طور کلی برای مهاجرت به کانادا باید هزینه‌های خود را به دو بخش تقسیم کنید؛ هزینه زندگی و هزینه تحصیل که آگاهی از هر یک اهمیت زیادی در مهاجرت آسان‌تر شما دارد. هزینه تحصیل و زندگی در این کشور به عوامل متنوعی وابسته است که در ادامه بیشتر با شرایط هر یک آشنا می‌شوید:

هزینه دانشگاه در کانادا

می‌دانید که هر دانشگاه شهریه ثابت و مشخصی دارد و شرایط تحصیل در آن‌ها بر اساس قوانین مصوب تعیین می‌شود که با مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظر می‌توان از جزئیات آن اطلاع یافت. اغلب دانشگاه‌های کانادا با ارائه بورسیه در غالب فاند شرایط تحصیل را برای دانشجویان بین‌المللی مستعد و کوشا فراهم می‌کند تا بتوانند با خیال راحت به کسب علم بپردازند. این قبیل بورسیه‌ها به دانشجویانی که دارای معدل بالا، نمره زبان قابل قبول و رزومه قوی هستند تعلق می‌گیرد. در جدول زیر هزینه تحصیل در برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کانادا ارائه شده است:

دانشگاه

شهریه سالانه

دانشگاه Toronto

۲۷ هزار دلار

دانشگاه British Columbia

۲۲ هزار دلار

دانشگاه Waterloo

۲۰ هزار دلار

دانشگاه Queen's

۲۳ هزار دلار

دانشگاه York

۲۸ هزار دلار

دانشگاه Alberta

۲۱ هزار دلار

دانشگاه Victoria

۱۶ هزار دلار

دانشگاه  Canada West

۲۱ هزار دلار

کالج Humber

۱۷ هزار دلار

کالج Sheridan

۱۸ هزار دلار

هزینه زندگی در کانادا

علاوه‌بر هزینه تحصیل در کانادا هزینه زندگی هم بخشی از مهم‌ترین هزینه‌هایی است که با مهاجرت به این کشور باید مد نظر قرار داد. هزینه‌های زندگی در کانادا شامل بخش‌های مختلفی به‌صورت زیر می‌شود:

  • هزینه اجاره خانه

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هزینه‌های مربوط به زندگی، هزینه اجاره محل سکونت و جای خواب است که پیش از مهاجرت به کانادا باید در نظر داشته باشید. از طریق سایت‌های مختلف و معتبر می‌توان محل سکونتی قابل اعتماد و مناسب که به دانشگاهتان نزدیک باشد را انتخاب کنید. تقریبا در اکثر دانشگاه‌های کانادا خوابگاه وجود دارد که به آن‌ها On-Campus Residence گفته می‌شود و از کیفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند. هزینه زندگی در این خوابگاه‌ها هر ماه حدود ۱۰۰۰ دلار است و اغلب خیلی زود پر می‌شوند. بنابراین اگر قصد زندگی در خوابگاه دانشگاه را دارید توصیه می‌شود که خیلی زود نسبت به اجاره آن‌ها اقدام کنید. در غیر این‌صورت باید خوابگاه یا منزل شخصی اجاره کنید که اجاره آن‌ها به‌مراتب بیشتر از خوابگاه دانشگاه است. در جدول زیر هزینه اجاره محل مسکونی در برخی از شهرهای کانادا را می‌بینید:

شهر

متوسط اجاره‌خانه ماهیانه

ونکوور

۱۸۹۴ دلار

مونترال

۱۴۳۳ دلار

ساسکاچوان

۹۱۳ دلار

رجینا

۹۷۰ دلار

ویندزور

۹۸۶ دلار

کلگری

۱۱۵۶ دلار

محله وان در تورنتو

۱۹۶۰ دلار

محله ریچموند هیل در تورنتو

۱۹۸۰ دلار

محله نورت یورک در تورنتو

۱۹۶۰ دلار

محله میسی ساگا در تورنتو

۱۹۲۷ دلار

  • هزینه غذا

علاوه‌بر هزینه تحصیل در کانادا و پرداخت اجاره خانه در این کشور باید هزینه مربوط به امور روزانه مانند حمل‌ونقل، خودرو خوراک، خرید لباس، خرید اینترنت و استفاده از خدمات و... را هم در نظر داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این مولفه‌ها هزینه غذا است که با توجه به نوع نیاز شما فرق دارد. برای مثال اگر اهل خوردن غذا در رستوران هستید احتمالا باید هزینه‌ای ۱۰ تا ۱۵ دلار برای رستوران‌های متوسط در نظر بگیرید. اما با خرید مایحتاج لازم و با هزینه‌ای کم‌تر می‌توان در منزل غذای مورد علاقه خود را پخت.

  • هزینه رفت‌وآمد

هزینه رفت‌وآمد و استفاده از وسایل نقلیه با توجه به شهر و مکان تحصیل فرق می‌کند، اما باید مبلغی بین ۸۰ تا ۱۷۰ دلار برای این بخش در نظر گرفت. برای مثال اگر در تورنتو زندگی کنید باید ماهانه حدود ۸۶ دلار برای رفت‌وآمد در این شهر مد نظر قرار دهید، درحالی‌که این مبلغ در ونکوور بین ۹۸ تا ۱۷۷ دلار در ماه متغیر است. این نکته را باید ذکر کرد که هزینه رفت‌وآمد در کانادا نسبت به سایر کشورهای انگلیسی زبان پایین و قابل قبول‌تر است. پس پیشنهاد می‌شود که حتما محل زندگی خود را در نزدیکی ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس انتخاب کنید.

  • هزینه پوشاک

حتی اگر خیلی اهل لباس خریدن نباشید باید مبلغی بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ دلار به‌طور سالانه برای خرید پوشاک و هزینه‌های متفرقه در نظر بگیرید. این مبلغ هم با توجه به محل زندگی شما و نوع لباسی که انتخاب می‌کنید، ممکن است دچار نوسان باشد. برای مثال در محله‌های اعیان نشین تورنتو خرید یک کاپشن زمستانه بسیار بیشتر از خرید این لباس در شهرهای ارزان کانادا تمام خواهد شد.

  • هزینه درمانی

ممکن است به محض دریافت پذیرش توسط دانشگاه بیمه شوید، این درحالی است که برخی دانشگاه‌ها دانشجو را بیمه نمی‌کنند، در این شرایط باید با هزینه شخصی خود را بیمه کنید. هزینه بیمه به استان محل سکونت و خدمات شرکت بیمه‌کننده بستگی دارد و به‌طور میانگین چیزی حدود ۵۰۰ دلار در سال در نظر گرفته می‌شود.

  • هزینه اینترنت

از دیگر بخش‌های هزینه تحصیل در کانادا هزینه اینترنت است که نود درصد کارهای پژوهشی و کلاس‌های دانشجویان به آن وابسته است. عموما در کتابخانه‌های عمومی، رستوران‌های زنجیره‌ای، دانشگاه‌ها و اغلب کالج‌ها دسترسی به اینترنت رایگان است، اما به‌طور متوسط باید ماهانه چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار برای هزینه اینترنت موبایل یا خانه در نظر بگیرید.

ویزای دانشجویی برای تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا در مقاطع مختلف چگونه است؟

هزینه تحصیل در مقاطع مختلف کشور کانادا از تفاوت‌های قابل توجهی برخوردار است که به‌ترتیب زیر با آن‌ها آشنا خواهید شد:

هزینه تحصیل در مدارس کانادا

علاوه‌بر دانشگاه‌ها تحصیل در مدارس کانادا هم هزینه‌بردار خواهد بود. اگر قصد ادامه تحصیل در مدارس این کشور را دارید باید پیش ‌از مهاجرت به‌خوبی شرایط و امکانات آن را بررسی کنید. در کانادا هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا مدارس به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند و هر یک از شرایط خاص خود برخوردارند. مدارس شبانه‌روزی بهترین انتخاب برای دانش‌آموزان بین‌المللی هستند که اغلب شهریه‌ای بین ۳۰ هزار تا ۸۰ هزار دلار در سال دارند. این هزینه شامل هزینه شهریه مدرسه، هزینه خورد و خوراک، خوابگاه و استفاده از امکانات می‌شود. 

هزینه تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا

هزینه تحصیل در کانادا آن‌ هم در مقطع لیسانس بسته به رشته، نوع دانشگاه و شهر مقصد از نوسانات قابل توجهی برخوردار است. رشته‌های مهندسی و پزشکی از گران‌ترین رشته‌ها در کانادا به‌شمار می‌روند؛ درحالی‌که رشته‌های آموزشی ارزان‌ترین رشته‌های ارائه شده هستند. جدول زیر شهریه سالانه برخی از رشته‌های پرطرفدار را در دانشگاه‌های کانادا بررسی می‌کند:

رشته تحصیلی

شهریه سالانه دانشگاه

آموزش

۲۳.۶۳۰ دلار

علوم انسانی

۳۴.۱۸۶ دلار

حقوق

۴۲.۲۲۴ دلار

علوم زیستی و فناوری

۳۴.۴۱۱ دلار

علوم کامپیوتری

۳۹۰۰۰ دلار

مهندسی

۳۹.۵۶۲ دلار

 هزینه تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا

شهریه تحصیل در برخی از رشته‌های مهم در مقطع فوق لیسانس دانشگاه‌های کانادا برای سال ۲۰۲۳ به قرار زیر تعیین شده است:

رشته تحصیلی

شهریه سالانه دانشگاه

آموزش

۱۸.۸۵۴ دلار

علوم انسانی

۱۵.۴۰۶ دلار

حقوق

۱۹.۴۴۲ دلار

MBA

۷۶.۶۸۷ دلار

علوم زیستی و فناوری

۱۷.۱۳۸ دلار

علوم اجتماعی

۱۷.۱۲۷ دلار

هزینه تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا در یکی از دانشگاه‌های کانادا را دارند بر اساس محل تحصیل، رشته، بورس دریافت شده و... هزینه‌هایی را باید در نظر داشته باشند. هزینه تحصیل در مقطع دکترا شامل موارد مختلفی می‌شود که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  • شهریه
  • هزینه انجمن‌های دانشجویی
  • هزینه ثبت نام
  • خدمات دانشجویی و امکانات ورزشی
  • خدمات آی تی و حق کپی راست
  • حق بیمه دندان پزشکی
  • حق بیمه خدمات درمانی

با تحصیل در کانادا در جهت آینده‌ای روشن گام بردارید

همان‌طورکه خواندید کانادا کشوری محبوب و پیشرفته جهت ادامه تحصیل و زندگی است و افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. خدمات اخیر دولت ترودو امکان پذیرش مهاجران بیشتری را فراهم کرده است، به‌همین دلیل دانشجویان بخش مهمی از مهاجران این کشور را شامل می‌شوند. اما بخش مهم تحصیل در این کشور هزینه‌های مرتبط به آن است که باید با آگاهی بیشتر نسبت به آن عمل کرد. پیشنهاد می‌شود که جهت کسب اطلاعات دقیق‌تر در خصوص هزینه تحصیل در کانادا با مجموعه‌های مهاجرتی حرفه‌ای و متخصص در این زمینه مشورت کنید. مای آرمان اینجاست تا به تمام سوالات شما پاسخ داده و کلید موفقیت در این کشور را در اختیارتان قرار دهد.

کد خبر: ۲۳۸٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha