فنلاند می‌تواند دروازه افزایش مناسبات ایران و اروپا باشد
در نشست فعالان اقتصادی مرکزی با سفیر فنلاند مطرح شد

فنلاند می‌تواند دروازه افزایش مناسبات ایران و اروپا باشد

بر اساس آمارها، مناسبات اقتصادی ایران و فنلاند در سال گذشته و ابتدای امسال کاهش شدیدی داشته و در نشست اتاق اراک بر لزوم احیای این روابط تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: ایران تا سال ۲۰۱۸ مبادلات تجاری و اقتصادی نسبتاً خوبی با فنلاند داشته؛ اما پس‌ازآن، روابط کاهش یافته و در این شرایط استان مرکزی در سال ۱۴۰۱ و سه‌ماهه امسال هیچ‌گونه مناسبات اقتصادی با فنلاند نداشته است.

ناصر بیکی نشست فعالان صنعتی و اقتصادی استان مرکزی با سفیر فنلاند در تهران، افزود: رسالت اتاق بازرگانی این است که با آسیب‌شناسی کاهش مراودات و تدبیراندیشی، در گام اول اقدام به حفظ روابط تجاری پیشین و سپس افزایش و گسترش آن کند؛ در همین راستا با میزبانی از سفیر کشور فنلاند و هیأت همراه تلاش شده است پتانسیل‌های صنعتی و معدنی استان مرکزی معرفی شود تا زمینه‌های توسعه روابط تجاری مهیا شود.

او ادامه داد: پرواضح است که تحریم‌های تحمیل شده به ایران در پایین آمدن سطح مناسبات تجاری با کشورهای مختلف ازجمله فنلاند بسیار تأثیرگذار بوده است؛ اما این مشکل چیزی از اراده اتاق بازرگانی جهت به حداقل رساندن اثر تحریم‌ها و بالا بردن روابط تجاری نمی‌کاهد تا ایران و استان مرکزی به سهم واقعی خود در بازارهای جهانی نزدیک‌تر شود.

بیکی ابراز امیدواری کرد: با رایزنی‌های انجام شده و افزایش مبادلات تجاری با فنلاند، این کشور دریچه‌ای به روی روابط اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی بگشاید.

رئیس اتاق اراک با اشاره به ظرفیت‌های کشور فنلاند همچون دانش فنی، صنایع دیجیتال و های تک در بخش‌های مختلف به‌ویژه در تکنولوژی سیستمهای پیشرفته تسویه فاضلاب، استفاده بهینه از آب و استفاده مضاعف از پسماند و ... گفت: بی‌شک این کشور می‌تواند به‌خوبی نیازهای صنعتگران ایرانی را در این خصوص پاسخ دهد.

در این نشست معاون بین‌الملل اتاق اراک نیز گفت: آنچه از آمار و ارقام به دست می‌آید؛ این است که در حال حاضر سطح روابط تجاری ایران و فنلاند رضایت‌بخش نیست.

سعید بیگ زاده افزود: از همین رو؛ اتاق اراک تصمیم گرفت با دعوت از سفیر کشور فنلاند و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی استان مرکزی و آگاهی از نیازهای این کشور اروپایی، سطح مناسبات را افزایش بخشد، بنابراین در حد بضاعت زمان کوتاه سفر، زمینه‌های بازدید میهمانان از چند واحد صنعتی فراهم شد و انتظار می‌رود پس‌ازاین سفر، مدیران شرکت‌ها خود، پیگیر ادامه مذاکرات و رونق گیری افزایش روابط تجاری باشند تا ورود صنایع استان مرکزی به کشور فنلاند امکان‌پذیرتر شود.

وی خاطرنشان کرد: بدون تردید اتاق مشترک ایران و فنلاند هم در صورت تمایل صنعتگران استان به افزایش بسترهای تجاری، شرایط لازم را در این راستا تسهیل خواهد کرد.

در ادامه، نایب‌رئیس اتاق اراک نیز گفت: در این سفر مشاهده شد که سفیر کشور فنلاند بسیار جدی و موشکافانه از داشته‌ها و توانمندی‌های صنایع بازدید و نت‌برداری کرده و به یکایک سخنان و اظهارنظرها گوش فرا داد.

محمدرضا جعفری افزود: به نظر می‌رسد سفیر فنلاند با دنبال کردن راهکارهای مختلف در پی افزایش مناسبات تجاری با ایران است و این نقطه عطفی در تعاملات و مراودات دو کشور به‌ویژه با استان مرکزی است.

او خاطرنشان کرد: دولت و بخش خصوصی کشور ما باید همه تلاش خود را به‌کارگیرند تا مسیرهای ارتباط تجاری با فنلاند را فراهم آورند.

نایب‌رئیس اتاق اراک تصریح کرد: به‌موازات کاهش مناسبات تجاری و اقتصادی با کشورهای اروپایی، کشور چین از فرصت استفاده کرده و بازارهای ایران را تصاحب کرده است و از رهاورد این اتفاق، هم اروپاییان و هم ایران متضرر شده‌اند.

وی سپس به امکانات مختلف استان ازجمله امکانات معدنی اشاره کرد که قابلیت بازدید و بهره‌مندی سفیر فنلاند و هیأت همراه را دارد.

در این نشست سفیر فنلاند در تهران نیز گفت: فنلاند دروازه ورود به اروپاست و کشوری صنعتی به‌حساب می‌آید که در صنایع پیشرفته و دیجیتال بسیار توسعه‌یافته است و صنایع این کشورهای تک هستند.

کاری کاهیلوتو افزود: سفارت فنلاند با شرکت‌های فنلاندی ارتباط وسیعی دارد و آمادگی خود را برای همکاری با واحدهای صنعتی و تولیدی ایران اعلام می‌دارد.

او افزود: دو کشور می‌توانند به‌زودی در حوزه واردات غذا و سبزیجات با یکدیگر تعاملات خوبی داشته باشند.

سفیر فنلاند سپس به صنایع فعال در این کشور اشاره کرد و بیان داشت: مهم‌ترین صنایع فنلاند در بخش جنگل و چوب است.

او اضافه کرد: این کشور در حوزه‌های زیست‌محیطی هم از توانمندی‌های بالایی بهره‌مند است.

به گفته کاهیلوتو، فنلاند در صنایع آب، فاضلاب، تصفیه‌خانه‌ها سرآمد است و کشورهای زیادی از ظرفیت‌های این کشور استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه تا پیش از سال ۲۰۱۸ که تحریم‌های سنگین علیه ایران اعمال شد و پس‌ازآن ۷۰ شرکت فنلاندی مستقر در ایران، این کشور را ترک کردند ابراز داشت: کشور فنلاند علاقه‌مند است مسیرهای ارتباطی دو کشور هموارتر شود به‌گونه‌ای که به‌محض فراهم شدن فرصت و بهبود فضا، تجار فنلاندی اولین مسافران پرواز به ایران باشند.

سفیر فنلاند در تهران گفت: ما به جهت حضور در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان، ویتنام و ... با فرهنگ و فضای خاورمیانه غریبه نیستیم و با آن آشنایی نسبتاً بالایی داریم.

او سپس در خصوص ارتباطات جاده‌ای و ترانزیت دو کشور یادآور شد: سفر با کامیون میان ایران و فنلاند ۲۱ روز به طول می‌انجامد و با راه‌اندازی کریدور بین‌المللی شمال به جنوب در خطوط ریلی، امکان صادرات مواد غذایی از ایران به فنلاند سرعت می‌گیرد و تسهیل می‌شود.

کاهیلوتو تأکید کرد: من سفیر فنلاند متعلق به تمام ایران هستم نه‌فقط تهران؛ و به همین دلیل علاقه‌مند به بازدید از سراسر این کشور و آشنایی با ظرفیت‌های آن هستم.

او استان مرکزی را استانی با پتانسیل‌های مختلف دانست که صنایع آن مستعد پیشرفت و توسعه ارتباطات بین‌المللی هستند.

در ادامه نشست، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند، گفت: فنلاند از حیث دسترسی به بازار اروپا بسیار حائز اهمیت است که تاکنون این مهم، ناشناخته مانده یا به آن توجه مشهودی نشده است.

غلامحسین جمیلی افزود: کشوری همچون فنلاند در کنار کشورهای اسکاندیناوی می‌تواند موقعیت مناسبی را برای حضور تولیدات ایرانی فراهم سازد.

او اظهار کرد: محدودیت‌های تحمیل شده بر کشور ما و عدم پیشرفت مطلوب تکنولوژی صنایع در سال‌های اخیر، در کاهش شانس ایران برای حضور در بازارهای گوناگون دنیا بسیار اثرگذار بوده و انتظار می‌رود با پشت سر گذاشتن این روزهای سخت، قدم اول ایجاد فرصت برای حضور پررنگ ایران، تغییر تکنولوژی و بازیابی سریع روش‌های نوین تولید است.

جمیلی تأکید کرد: اگر فنلاند را یک کشور پیشگام در عرصه تکنولوژی و صاحب متدهای جدید تولید در بسیاری از حوزه‌ها بدانیم می‌توانیم به رابطه با این کشور به‌عنوان یک فرصت مطلوب بنگریم.

او توضیح داد: روش‌های مدرن این کشور در کشت‌های گلخانه‌ای به‌خوبی پاسخگوی نیاز غذایی کشور بیش از ۸۰ میلیونی ایران که از مشکل کم‌آبی رنج می‌برد خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و فنلاند گفت: استفاده بهینه از انرژی‌های بادی و خورشیدی و آبی این کشور برای ما بسیار راهگشاست و برای جبران عقب‌ماندگی ناشی از تحریم‌ها در تکنولوژی ایران، راهکار مناسب تقویت ارتباط با این کشور رشد یافته است.

او موقعیت استان مرکزی و شهر اراک را در بهره‌گیری از این فرصت به دست آمده، مهم دانست و افزود: پایتخت صنعت کشور از فضای پیش‌آمده به خوب استفاده کند.

جمیلی ادامه داد: بخش وسیعی از کالاهای ایرانی از طریق کشورهای واسط به فنلاند و کشورهای همسایه صادر می‌شود و یا از این کشور به ایران وارد می‌شود.

جمیلی در پایان تأکید کرد: اینکه صنایع استان مرکزی علی‌رغم توانمندی ناچارند با نصف ظرفیت خود فعالیت و تولید کنند بسیار تأسف‌بار است و امید می‌رود به‌زودی زمانی فرابرسد که با سپری کردن تنگناها و رسیدن به روزهای طلایی، شاهد تولید واحدهای صنعتی با تمام ظرفیت خود باشیم.

دیدار با استاندار مرکزی، نشست با فعالان اقتصادی استان و اعضای هیات رئیسه اتاق اراک، بازدید از شرکت‌های ماشین‌سازی هپکو، شایان برق و واگن پارس از برنامه‌های این سفر بود.

کد خبر: ۲۳۸٬۰۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha