۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
راه آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده به اتمام می رسد| استارت عملیات مین‌روبی در خاک عراق بزودی
معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با «بازار»:

راه آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده به اتمام می رسد| استارت عملیات مین‌روبی در خاک عراق بزودی

صالحی، مدیر عامل راه آهن در صورت اجرای تمام تعهدات طرف عراقی، پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد گفت: منتظر ورود به خاک عراق برای مین روبی هستیم.

اکبر محودی؛ بازار: ساخت راه‌آهن شلمچه به بصره یکی از پروژه‌هایی است که می توان از آن به عنوان یکی از طولانی ترین پروژه های برون مرزی یاد کرد. شاید نزدیک به ۴۰ سال است که از این پروژه نام برده می شود. مذاکرات ساخت آن بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق بارها و بارها به جایی نرسید.

اما افزایش تعاملات منطقه‌ای میان ایران و عراق باعث شد تا دیدارهای مدیران راه‌آهن دو کشور در خاک ایران و عراق دو طرف را در اجرای پروژه مصمم تر کند.

پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره با هدف افزایش سرعت کار به ۳ قسمت تقسیم شده است؛ قسمت ۱۶ کیلومتر ابتدا ۱۶ کیلومتر بعدی و ساخت پل مشترک که اکنون در مرحله طراحی جزئیات مسیر با هدف شروع عملیات مین روبی در نقاطی است که مشخص خواهد شد

پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره با هدف افزایش سرعت کار به ۳ قسمت تقسیم شده است؛ قسمت ۱۶ کیلومتر ابتدا ۱۶ کیلومتر بعدی و ساخت پل مشترک که اکنون در مرحله طراحی جزئیات مسیر با هدف شروع عملیات مین روبی در نقاطی است که مشخص خواهد شد؛ چراکه دقیقاً مین‌روبی باید جایی انجام شود که قرار است زیرسازی انجام و ریل روی آن قرار گیرد و مادامی که طراحی کل مسیر انجام نشود، عملیات مین‌روبی نیز نمی‌تواند شروع شود.

راه آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده به اتمام می رسد| استارت عملیات مین‌روبی در خاک عراق بزودی

وزارت حمل‌ و نقل عراق نیز پیش‌تر در بیانیه‌ای اعلام‌ کرد که با ایران بر سر احداث خط راه‌آهن بین شهرهای بصره و شلمچه توافق امضا کرده که بخشی از آن بر سر از بین بردن مین‌های باقی‌مانده از جنگ هشت ساله ایران و عراق در مناطق مرزی و احداث پل متحرک روی اروند رود با طرف ایرانی است.

وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این دستاورد حمل‌و نقلی که ذیل سیاست ارتقای روابط با کشورهای منطقه از ابتدای دولت سیزدهم، به دست آمده است شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم از منطقه «بوکمال» می‌تواند به خاک سوریه منتقل کند که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم خواهد خورد.

میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا افقی برای راه اندازی راه آهن بصره - شلمچه دیده شده است یا خیر؟ گفت: در مورد افق دیده شده برای پروژه راه آهن شلمچه- بصره با توجه به اینکه احداث خط بصره- شلمچه بخشی از آن در خاک ایران بود عمده آن پروژه در خاک عراق است.

در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد. به هر حال آن بخشی که در ایران بود انجام شد و در سال گذشته مین روبی که در قسمت ایران بود و محل عملیات کربلای ۵ انجام شد

وی ادامه داد: در صورت اجرای همه تعهدات طرف عراقی، در ۱.۵ تا ۲ سال آینده پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به بهره‌برداری می‌رسد. به هر حال آن بخشی که در ایران بود انجام شد و در سال گذشته مین روبی که در قسمت ایران بود و محل عملیات کربلای ۵ انجام شد و بیش از هزار مین از محل مورد اشاره خارج شد.

در مورد مین روبی در پروژه راه آهن بصره- شلمچه در یک فاز ۸۳۰ مین و در فاز دوم در عمق ۶ متر ۸۰۰ مین خارج شد. سرانجام زیر سازی خیلی خاصی نیاز بود که انجام شد و بلاخره ۱.۴ کیلومتر این مین روبی انجام و کار جلو رفت

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در مورد مین روبی در پروژه راه آهن بصره- شلمچه در یک فاز ۸۳۰ مین و در فاز دوم در عمق ۶ متر ۸۰۰ مین خارج شد. سرانجام زیر سازی خیلی خاصی نیاز بود که انجام شد و بلاخره ۱.۴ کیلومتر این مین روبی انجام و کار جلو رفت.

صالحی خاطر نشان کرد: اتمام این کار در خاک عراق است که تفاهم کرده ایم که ۱۶ کیلومتر را طرف ایرانی مین روبی انجام دهد و آنها اتصالات را انجام دهند. همچنین بحث احداث پل روی رودی که در میان بصره جاری است طرف ایرانی انجام دهد.

در تفاهمی که اخیرا با راه آهن عراق داشتیم آنها اعلام آمادگی کرده اند که در هفته های آتی با مجوزی که طرف عراقی خواهد داد یک ماه است که همه اقدامات انجام شده است و آماده مین روبی هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که استارت احداث پل و یا مین روبی چه زمانی است؟ ادامه داد: در تفاهمی که اخیرا با راه آهن عراق داشتیم آنها اعلام آمادگی کرده اند که در هفته های آتی با مجوزی که طرف عراقی خواهد داد یک ماه است که همه اقدامات انجام شده است و آماده مین روبی هستیم و تجهیزات مهیا است.

وی ادامه داد: منتظر مجوزی هستیم که طرف عراقی در هفته های آتی بدهد و به محض اینکه مجوز بدهد ما وارد عراق شده و عملیات مین روبی انجام می شود.

راه آهن شلمچه- بصره تا ۲ سال آینده به اتمام می رسد| استارت عملیات مین‌روبی در خاک عراق بزودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، حال با توجه به توافقات انجام‌شده در هفته گذشته میان ایران و کشور عراق، اراضی مورد نظر برای ساخت خط راه‌آهن شلمچه – بصره به منظور مین‌روبی در اختیار ایران قرار گرفته است. ابتدا باید مسیر مورد نظر احداث خط ریلی شلمچه – بصره مین‌زدایی شود و سپس نسبت به زیرسازی و روسازی برای احداث این خط اقدام شود.

زمین مورد نیاز برای احداث پل این خط ریلی که در بصره قرار دارد با هماهنگی‌های انجام‌شده به ایران تحویل داده خواهد شد تا نسبت به ساخت و تکمیل پل مورد نظر اقدام شود.

حال با توجه به توافقات خوبی که برای تسریع در روند اجرایی خط آهن شلمچه – بصره انجام شده است امید است براساس این توافقات شاهد تکمیل این پروژه مهم ریلی در کشور باشیم. چرا که این خط ریلی می‌تواند به عنوان مسیری مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و زائران و مسافران عراقی به ایران و حتی حمل و نقل بار در طول سال مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر: ۲۳۷٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha