۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
رفع ناترازی بانک‌ها با اصلاح نظام بانکداری در کشور
کارشناس بازار پولی و بانکی مطرح کرد

رفع ناترازی بانک‌ها با اصلاح نظام بانکداری در کشور

کارشناس بازار پول و ارز گفت: ناترازی باعث می‌شود بانک‌ها به مرور زمان نتوانند به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و هم خودشان و هم نظام پولی کشور را دچار مشکل کنند.

به گزارش بازار، محمدرضا اکبری جور با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره اصلاح نظام بانکی از جمله ناترازی بانک‌ها، بیان کرد: بین ارزش دارایی‌ها از یک طرف و میزان بدهی‌ها از طرف دیگر، ناترازی می‌گویند که از نکات مهم ناترازی بانک‌ها این است که هم سمت بانک‌های خصوصی هم سمت بانک‌های دولتی است.

اکبری جور ادامه داد: هر چه این شکاف بیشتر باشد، ناترازی هم بیشتر است. این ناترازی باعث می‌شود به مرور زمان بانک‌ها نتوانند به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و دچار مشکلات عدیده‌ای شوند و هم خودشان و هم نظام پولی کشور را دچار مشکل کنند.

اکبری‌جور تصریح کرد: نکته مهم در ناترازی مجموعه‌های بانکی کشور این است که این ناترازی از فعالیت و کسب و کاری که بانک‌ها در نظام بانکی کشور دارند حاصل نمی‌شود، بلکه دلایل دیگری دارد؛ مثل امهال‌های غیر منطقی که بعضا به بدهکاران نظام بانکی ارائه می‌شود و همچنین بدهی دولت به سیستم بانکی که گفته می‌شود حدود ۱۰ درصد نقدینگی کشور است.

اکبری جور ادامه داد: همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بر اساس محاسبات موجود بیش از ۴۰ درصد پایه پولی کشور است. بخشی هم فعالیت برخی از بانکهاست که اضافه برداشت‌هایی از سپرده‌ی سپرده گذاران برای ارائه تسهیلات به مشتریان خودشان انجام می‌دهند که باعث ناترازی می‌شود و البته این مورد، خیلی کم و محدود است.

این کارشناس پول و ارز راهکار جلوگیری از این مساله را انضباط کاری دانست و گفت: در اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی همه چیز حاکی از آن بود که انضباط مالی و پولی در حال برگشت به مجموعه نظام بانکی و اقتصاد کشور است.

کد خبر: ۲۳۷٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha