۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱
پیشی گرفتن چین در تولید خودروی الکتریکی از آلمان و ژاپن

پیشی گرفتن چین در تولید خودروی الکتریکی از آلمان و ژاپن

چین بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان را داراست و بیش از نیمی از خودروهای برقی در جاده های سراسر جهان در چین هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «مارینا یو ژانگ» دانشیار موسسه روابط استرالیا و چین دانشگاه فناوری سیدنی در مورد جهش چین در تولید خودروهای برقی منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

فولکس واگن، خودروساز پیشرو جهان، اخیراً یک برنامه سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیون دلاری در شرکت ایکس پنگ - شرکت سازنده خودروی برقی چینی رو به رشد - اعلام کرده است. این همکاری با هدف ایجاد دو مدل خودرو برقی به طور خاص برای فولکس واگن با طراحی‌های متناسب با بازار میان‌رده چین است.

این حرکت استراتژیک پاسخی به تغییر سریع در استفاده از خودروهای برقی در چین، بزرگترین بازار خودروی جهان است. فولکس واگن به عنوان اولین خودروساز خارجی که در دهه ۱۹۸۰ وارد بازار چین شد، نیمی از سود جهانی خود را از چین به دست می آورد، اگرچه فروش در چین کمتر از ۴۰ درصد از کل فروش جهانی آن را تشکیل می دهد.

پیشرفت اخیر رشد چین در بخش خودروهای برقی و تسلط فزاینده آن بر زنجیره‌های تامین مرتبط را برجسته می‌کند که نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در صنعت جهانی خودرو است

این پیشرفت اخیر رشد چین در بخش خودروهای برقی و تسلط فزاینده آن بر زنجیره‌های تامین مرتبط را برجسته می‌کند که نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در صنعت جهانی خودرو است. در واقع چندین خودروساز آلمانی از جمله مرسدس بنز و بی‌ام‌و در حال بررسی جابه‌جایی خطوط تولید خودروهای برقی اروپایی خود به چین هستند که به دلیل مزیت‌های این کشور در فناوری‌های تولید خودروهای برقی و زنجیره‌های تامین مقرون‌به‌صرفه هستند.

با این وجود، صعود چین تا حدودی نادیده گرفته شده است. بنابراین سیاست‌گذاران باید به دو سؤال مرتبط بیندیشند: جهان چگونه با تسلط چین در چشم‌انداز خودروهای برقی سازگار می‌شود و پیامدهای ژئوپلیتیکی چنین واقعیتی چیست؟

چین بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان را داراست و بیش از نیمی از خودروهای برقی در جاده های سراسر جهان در چین هستند

تغییر زنجیره‌های تامین جهانی صنعت خودرو

چین بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان را داراست و بیش از نیمی از خودروهای برقی در جاده های سراسر جهان در چین هستند. افزایش تولید خودروهای برقی در این کشور باعث شده است که بسیاری از خودروسازان جهانی برای ورود به بازار چین با مشکل مواجه شوند. به عنوان مثال، سهم بازار فولکس واگن در چین از ۱۶ درصد اوج خود بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۲۰ به تقریباً ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

در همین حال، خودروهای الکتریکی ساخت چین به سرعت در حال به دست آوردن سهم بازار هستند. در سال ۲۰۲۲ چین نزدیک به ۷ میلیون خودروی برقی فروخت که تقریباً ۲۶ درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل می دهد که نشان دهنده افزایش ۵۴ درصدی نسبت به سال قبل است. پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی می‌کند که تولید خودروهای برقی چین به حدود ۸.۸ میلیون دستگاه برسد که احتمالاً ۳۷ درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل می‌دهد. چین همچنین بیش از ۳ میلیون خودرو صادر کرد که بیشتر آنها خودروهای برقی هستند و این کشور را به دومین صادرکننده بزرگ خودرو پس از ژاپن تبدیل کرده است.

در طول تاریخ صنعت خودرو خودروسازان اروپایی به ویژه آلمانی، با خودروهای مهندسی و با کیفیت برتر تسلط داشته اند. چین علیرغم اینکه از دهه ۱۹۸۰ پیشرفت های چشمگیری در تولید داشته است، برای رقابت در بخش خودروسازی سنتی تلاش کرده است. تا سپتامبر ۲۰۲۲، بیش از نیمی از وسایل نقلیه در جاده های چین دارای مارک های خارجی بودند.

با این حال، گذار به خودروهای برقی فرصتی را برای چین برای جهش در سهم بازار و فناوری فراهم کرده است. برندهای خودروهای برقی چین که به دلیل راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و نوآورانه‌شان در سرگرمی‌های اطلاعاتی و رانندگی هوشمند مورد تحسین قرار می‌گیرند، در سطح داخلی و جهانی مورد توجه قرار گرفته‌اند. حتی با قطع یارانه ها در پایان سال ۲۰۲۲، فروش خودروهای برقی در چین فراتر از انتظارات بوده و دو سال زودتر از برنامه به اهداف نفوذ دست یافته است.

در مقابل، خودروسازان اروپایی عمدتاً در تولید خودروهای احتراقی باتجربه هستند و بر زنجیره تامین متمرکز بر موتورهای احتراقی و گیربکس ها متکی هستند. این موقعیت فعلی که زمانی یک نقطه قوت بود، اکنون به طور فزاینده ای یک مسئولیت است. به این دلیل که تولید خودرو شامل زنجیره ارزش طولانی است از عناصر بالادستی (مانند فولادسازی و تولید لاستیک) تا فعالیت های پایین دستی (مانند توزیع، تعمیر و نگهداری و خدمات). هر خودرو متشکل از ده‌ها هزار قطعه است که انتظار می‌رود اکثر آنها بیش از یک دهه عمر کنند و در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت کنند و در عین حال تعمیر و تعویض آن نسبتاً مقرون به صرفه باشد.

مهمتر از همه، این قطعات صرفاً توسط یک تولیدکننده تولید نمی شوند، بلکه شامل مشارکت صدها یا حتی هزاران تامین کننده قطعات در چندین کشور و قاره است. به این ترتیب خودروسازان اروپایی که اکنون با این زنجیره‌های تامین قدیمی گیر کرده‌اند، در مقایسه با سازندگان خودروهای برقی چینی، در طول انتقال خود به خودروهای برقی با موانع بیشتری روبرو هستند.

توانایی یک کشور در ساخت خودرو گواهی بر توانایی تولید پیشرفته آن است. نیروگاه های صنعتی به ویژه آلمان و ژاپن که در آنها ارزش افزوده در تولید - که عمدتاً توسط صنعت خودرو هدایت می شود - بیش از ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی آنها را تشکیل می دهند، رهبران جهانی در صنعت خودرو هستند.

در واقع صنعت خودرو به‌عنوان یکی از بزرگترین ستون‌های اقتصادی در هر دو کشور عمل می‌کند و به طور قابل‌توجهی نه تنها به تولید اقتصادی بلکه به اشتغال نیز کمک می‌کند. در آلمان، صنایع مرتبط با خودرو بیش از ۴۶۰۰۰۰ شغل ایجاد می کند که ۱۷ درصد از نیروی کار این کشور را تشکیل می دهد.

برای رقابت با سازندگان محلی چینی خودروهای برقی، آلمان و ژاپن باید زنجیره تامین تاسیس شده خود را که ریشه در نقاط قوت سنتی خودروسازی آنها دارد، بازسازی و سازماندهی مجدد کنند. این انتقال به این معنی است که آنها باید از برخی از مزایای اصلی خود در ساخت خودروهای معمولی چشم پوشی کنند که یک کار چالش برانگیز است.

مسائل دیگری نیز وجود دارد. از نظر تقاضا، اروپا به عنوان دومین بازار بزرگ خودروهای برقی جهان پس از چین ظاهر شده است. اروپا تحت تأثیر سیاست‌های زیست‌محیطی مانند ممنوعیت برنامه‌ریزی‌شده در سال ۲۰۳۵ برای فروش وسایل نقلیه احتراقی و فشار مصرف‌کنندگان برای کربن‌زدایی، به‌تدریج وسایل نقلیه جدید انرژی عمدتاً خودروهای برقی را به کار می‌گیرد. با این حال، هزینه های تولید در اروپا پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی را محدود کرده است.

در مجموع صعود چین در بخش خودروهای برقی به طور بالقوه می تواند ساختار صنعتی را در کشورهایی که تولید خودرو به طور قابل توجهی به بخش تولید آنها کمک می کند، مختل کند. این اختلال فراتر از تولیدکنندگان خودرو است و شبکه زنجیره تامین پیچیده تولیدکنندگان قطعات را تحت تاثیر قرار می دهد.

خرید خودرو تقریباً یک بازی با مجموع صفر است: اگر یک مصرف کننده یک خودروی الکتریکی وارداتی و ارزان از چین بخرد، خریدار در کوتاه مدت خودروی ساخت داخل را نخواهد خرید. مصرف‌کنندگان طبقه متوسط در اروپا به دنبال خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند که ویژگی‌های دیجیتال و هوشمند پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهند – حوزه‌هایی که سازندگان خودروهای برقی چینی در آن برتری دارند.

برای رقابت با سازندگان خودروهای برقی چینی، خودروسازان باید به دنبال راه حل های مقرون به صرفه تری برای خودروهای برقی خود باشند. آیا سرمایه گذاری فولکس واگن در ایکس پنگ نمونه ای برای سایرین خواهد بود؟

کد خبر: ۲۳۷٬۴۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha