۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
تفحص از عملکرد شرکت های پتروشیمی دولتی کلید خورد
با موافقت نمایندگان؛

تفحص از عملکرد شرکت های پتروشیمی دولتی کلید خورد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تفحص از عملکرد شرکت های پتروشیمی دولتی در فروش و صادرات محصولات را تصویب کردند.

به گزارش بازار، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۴ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت های پتروشیمی دولتی در فروش و صادرات محصولات، با انجام این تفحص با ۱۳۴ رأی موافق، ۳۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

مجتبی رضاخواه نماینده متقاضی این تحقیق و تفحص بیان کرد: اتفاقاتی در نحوه فروش و صادرات محصولات پتروشیمی های دولتی رخ داده که باید بررسی کنیم علت این اتفاقات چه بوده است. ۴ وزارتخانه نفت، آموزش و پرورش، دفاع و کار به صورت مستقیم یا زیرمجموعه های آن ها شرکت های تولید پتروشیمی دارند که محصولاتشان را به کشورها صادر می کنند.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل عدم هماهنگی این شرکت ها آن ها در کشور چین بر سر فروش محصولات پتروشیمی رقابت کردند و با نازل ترین قیمت محصولات را فروخته و سود کمی حاصل شده است به دلیل همین موضوع سرمایه گذاری برای صنعت پایین دستی فراهم نشده است.

وی بیان کرد: در صورتی محصول شرکت ها با خوراک متانول با نازل ترین قیمت فروخته می شود که اگر گاز متانول صادر شود ۳ میلیارد تومان سود می کنیم اما سود شرکت های مذکور تنها ۲ میلیارد است. اگر شرکت های تولیدکننده در چین به جای رقابت با قیمت هماهنگ اقدام کنند چنین مشکلاتی نخواهیم داشت.

این نماینده مجلس با اشاره به اعمال تخفیف به خریداران خارجی از سوی تولیدکنندگان اوره، گفت: به یک خریدار در برزیل ۲۰۰ میلیون دلار به بهانه تحریم تخفیف داده شده است و گفته ی شود از عایدی آن حقوق بازنشستگان را پرداخت خواهند کرد، سوال این است که چرا با همین ۲۰۰ میلیون دلار حقوق بازنشستگان پرداخت نمی شود و پشت پرده چنین تخفیفی تنها به یک نفر در برزیل چیست؟

رضاخواه با بیان اینکه فروش محصولات پتروشیمی از وظایف اصلی برخی وزارتخانه ها نیست، اظهار داشت: وزارت دفاع باید مشغول تامین امنیت باشد چرا درگیر تولید محصولات پتروشیمی و صادرات آن است، پراکندگی شرکت های دولتی ایجاد مفسده می کند و آن ها را از وظایف اصلی دور می کند.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه باید نحوه فروش محصولات پتروشیمی را بررسی کنیم باید تصمیم حاکمیتی در خصوص مدیریت شرکت های پتروشیمی دولتی اتخاذ شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: با صادرات محصولات پتروشیمی باید ارز به کشور آورده شود در این بین شاهد استخدام شرکت هایی در خارج از کشور بدون رعایت ضوابط هستیم و همین امر باعث ایجاد فساد شده و تعدادی از مدیران در همین امر دستگیر شده اند و آنچه اتفاق افتاد باعث اختلال و نوسان در بازار ارز نیز شد.

کد خبر: ۲۳۷٬۳۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha