۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
موانع پولادین در بزرگراه توسعه ای فولاد؛ از کمبود نقدینگی تا سبک کارشناسی انرژی
بازار گزارش می دهد؛

موانع پولادین در بزرگراه توسعه ای فولاد؛ از کمبود نقدینگی تا سبک کارشناسی انرژی

قزوین- تولیدکنندگان عمده فولاد استان قزوین معتقدند که کمبود نقدینگی در کنار مدیریت غیر کارشناسی حامل‌های انرژی به موانع اصلی تولید فولاد و محصولات فلزی مبدل شده‌اند.

آرش صالحی؛ بازار: فروردین‌ماه امسال بود که رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خبری که روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، میزان تولید فولاد در کشور را دو برابر نیاز دانسته بود. تقی‌پور در این خبر اعلام کرده بود که در کشور ما سالی ۳۱ میلیون تن فولاد تولید می‌شود، در حالی که میزان نیاز کشور بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن است.

موضوعی گه نشان‌دهنده کفه سنگین تولید نسبت به تقاضا در بازار فولاد است و با این همه به نظر می‌رسد گرانی فولاد در کشور ما معلول صادرات بی‌رویه این محصول و گرایش صنایع فلزی و تولیدکنندگان محصولات فولادی نسبت به اخذ دلار به جای ریال است تا به صنایع فولادی دست برتر را در حفظ ارزش پول و نقدینگی آنها بدهد و شرکت‌های فولادی و صنایع فلزی بتوانند در بازار پرنوسان امروز همواره پول باارزش و پرقدرتی برای خرید و تأمین مواد اولیه داشته باشند و در صورت به هم خوردن وضعیت صادرات بتوانند با دلارهایی که در اختیار دارند، خود را سرپا نگه دارند.

مشکل اصلی صنایع فولادی کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است

شرکت صنایع هفت‌الماس که محصولاتی از قبیل ورق گالوانیزه، فولاد ضدزنگ و مقاطع فولادی تولید می‌کند، یکی از صنایع فولادی مهم استان و کشور است که ظرفیت اسمی تولید آن سالانه ۱۰۰ هزار تن ورق گالوانیزه برای تأمین ۱۵ درصد نیاز بازار تأمین ‌می‌کند مدیرعامل شرکت در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کل فروش این شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود هفت هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: در سال ۱۴۰۱ فروش ما به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و برنامه امسال ما این است که کل فروش شرکت را به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسانیم.

سعیدیان مدیرعامل فولاد خرمدشت: بزرگ‌ترین مشکل صنایع فولادی تأمین برق و گاز در تابستان و زمستان است

نصرالله ایزدپناه با اشاره به وضعیت مناسب سرمایه در گردش این شرکت اضافه کرد: هیچ چک برگشتی نداریم و فقط پرداخت برخی از چک‌های این شرکت معوق شده که البته میزان اعتبار چک‌های معوق هم بسیارکم است. یا همه چک‌های برگشتی را پرداخت کردیم و یا طبق دستور قوه قضائیه با طلبکاران توافق و مهلت پرداخت را تمدید و چک‌های دو بانک را هم استمهال کردیم.

وی با بیان اینکه به دو بانک بدهکار بودیم که با آنها تسویه کردیم، ادامه داد: مشکل اصلی صنایع فولادی از جمله هفت‌الماس همیشه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است و خواسته ما این است که با وجود داشتن بدهی معوق اعطای تسهیلات بانکی به شرکت ما بلامانع باشد از سوی دیگر شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حد اعتباری (ال‌.سی) از مجموعه نظام بانکی کشور می‌خواهیم از دو بانک دیگر در مجموع شش هزار میلیارد تومان و از یک بانک هم ۵۰۰ میلیارد تومان حد اعتباری می‌خواهیم و بنابراین حد اعتباری مورد درخواست ما از سه بانک عامل شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

فولادی ها گرفتار دردسرهای بزرگ هستند| کمبود نقدینگی تا مدیریت غیرکارشناسی انرژی

مدیریت توزیع برق و گاز در صنایع فولادی کارشناسی‌شده نیست

اما مدیرعامل شرکت فولاد خرمدشت که سال قبل با ثبت ۱۵۰ میلیون دلار صادرات رکورددار صادرات در استان قزوین و در بین صنایع فولادی استان بوده، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بزرگ‌ترین مشکل صنایع فولادی را تأمین برق و گاز در تابستان و زمستان دانست و گفت: شاهد این هستیم که با انتقال یک روز کاری به روز جمعه شرکت‌ها مجبور شده‌اند که در روز تعطیل هم به کارگران خود اضافه‌کار بدهند.

سعیدیان با بیان اینکه مشکل تأمین برق مشکل برای ما وجود دارد و از دولت می‌خواهیم که توزیع برق صنعتی در استان مدیریت شود، تصریح کرد: در سال گذشته مدیریت در توزیع برق میان شهرک‌های صنعتی نداشتیم؛ در کل اعتقاد داریم که کار کارشناسی در حوزه توزیع برق و گاز بین صنایع فولادی انجام نمی‌شود. مدیری به ما می‌گفت ۵۰ درصد مصرف برق و گاز را کم کنید که این حرف کارشناسی نیست. در حالی که اگر میزان مصرف گاز ما ۵۰ درصد کاهش پیدا کند، به معنی تعطیلی تولید فولاد است؛ چرا که کوره ما با دمای یک هزار و ۲۰۰ درجه کار می‌کند و با دمای ۶۰۰ درجه نمی‌توانیم کوره را راه‌اندازی کنیم و به همین خاطر در فصل سرد گاز کامل می‌خواهیم.

عبدیان رئیس اتاق قزوین: تولید ۹۰ درصد فولاد کشور توسط شرکت‌های دولتی و پنج درصد هم توسط شرکت‌های خصولتی انجام می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره احداث نیروگاه‌های خودتأمین در شهرک صنعتی خرمدشت بیان کرد: باید روی احداث نیروگاه بیشتر فکر کنیم و اعتقاد داریم که دولت در این زمینه پراکنده‌گویی می‌کند و اعتقاد داریم با راه‌اندازی نیروگاه بادی می‌توانیم بخش از برق مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

تعطیلی کارخانه‌های فولادی سود بیشتری دارد

برخی فعالان اقتصادی استان قزوین اعتقاد دارند که فعالیت شرکت‌های فولادی و صنایع فولادی در استان‌هایی مانند قزوین که از بحران آب رنج می‌برد، خالی از اشکال و ایراد نیست. یکی از این افراد مهدی بخشنده رئیس سابق اتاق بازرگانی قزوین است. بخشنده که همیشه مخالف و منتقد جدی صنایع فولادی استان قزوین بوده، اینکه نیمی از صادرات استان قزوین یعنی حدود ۵۰ درصد در ید قدرت فولادی‌ها ست را نشانه‌ای برای ارزشمندی صنایع فولادی نمی‌داند و صنایع فولادی را عامل مصرف بالای آب و برق در استان می‌داند.

بخشنده در این باره به بازار گفت: امروز در کشورهای توسعه‌یافته صنایع فولاد وجود ندارد و اگر کارخانه‌های فولاد را ببندیم و برق و گاز مجانی که به آنها می‌دهیم و منابع آبی که این صنایع از بین می‌برند را حفظ کنیم، سودش به مراتب برای مردم و نه برای یک قشر خاص که سودهای آنچنانی می‌برند، بیشتر است.

وی تصریح کرد: صنایع فولادی ادعا می‌کنند چند میلیون دلار صادرات کردند، باید بگویند که چقدر از این صادرات خود را در استان قزوین و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی هزینه کردند و صادرات آنها برای استان قزوین حاصل چندانی نداشته است. این صنایع فولادی با این همه سود دلشان نمی‌خواهد پول آب و گاز را پرداخت کنند. هر مدیری هم از آنها پول خدمات دولتی را طلب می‌کند، تهدید می‌کند که دو هزار نفر کارگر را جلوی استانداری می‌آوریم.

فولادی ها گرفتار دردسرهای بزرگ هستند| کمبود نقدینگی تا مدیریت غیرکارشناسی انرژی

فقط ۵ درصد تولید فولاد در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد

مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سوء نگرش درباره صنایع فولاد خصوصی ناشی از آمار و ارقام غلط است، گفت: اولاً که تولید ۹۰ درصد فولاد کشور توسط شرکت‌های دولتی و ۵ درصد هم توسط شرکت‌های خصولتی انجام می‌شود و فقط ۵ درصد فولاد ما در بخش خصوصی تولید می‌شود کاری با درست و غلط بودن استقرار صنایع فولادی در قزوین و کشور نداریم. اما شما تصور کنید که مجوز بهره‌برداری شرکت فولادی ۲۰ یا ۳۰ سال پیش صادر شده و آیا امروز عقلانی است که بیاییم بگوییم در این شرکت فولادی باید تخته شده و تولیدش تعطیل شود؟

عبدیان با تأکید بر اینکه پنج درصد آب استان قزوین در حوزه صنعت با این همه گستردگی صنایع مصرف می‌شود، تصریح کرد: بنابراین ۹۰ درصد آب تولیدی ما در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و معلوم نیست که چرا صنایع فولادی که بخشی از صنعت استان قزوین هستند، متهم به مصرف زیاد آب می‌شوند؟ همچنین باید تاکید کرد که دو الی سه درصد آب استان قزوین فقط در حوزه صنایع تولید آب‌معدنی و نوشابه مصرف می‌شود و در حال حاضر بیشترین مصرف آب در شهرک صنعتی کاسپین که بنده رئیس هیئت مدیره‌اش هستم، مربوط به یک کارخانه تولید آب‌معدنی و نوشابه هستم که باز همین آب را هم می‌خوریم.

رئیس اتاق قزوین: مجوز احداث صنایع فولادی باید در کنار دریا صادر شود

وی از اجرای طرح انتقال پساب صنعتی برای تولید فولاد خبر داد و گفت: برنامه این است که با احیای تصفیه‌خانه شهرک‌های صنعتی از پساب آنها برای تولید فولاد استفاده کنیم. با این همه قبول داریم که مجوز احداث صنایع فولادی باید در کنار دریا صادر شود. با این همه نمی‌توانیم سرمایه‌گذاری عظیم‌ شرکت‌های فولادی و بگوییم این صنایع به درد نمی‌خورند. برخی افراد انتقادهای جهت‌دار و غرض‌ورزانه از صنایع فولادی استان قزوین می‌کنند و بعضی افراد شرکت‌های فولادی را به مصرف بالای انرژی متهم می‌کنند، در حالی که میزان مصرف انرژی فولادی‌ها ۳ درصد هزینه‌های آنهاست و اصولاً رقم بزرگی نیست که بخواهیم بگوییم چه اتفاق بزرگی افتاده است.

سرمایه‌گذاری فولادی‌ها در استفاده از پساب استاندارد

معاون عمرانی استاندار قزوین و رئیس کارگروه زیربنایی استان قزوین هم با تأکید بر اینکه صنایع فولادی حتماً باید به سمت استفاده از پساب بروند، گفت: اجرای این سیاست به نفع استان است، چون صنایع فولادی برای اینکه پساب استاندارد دریافت کنند، خودشان سرمایه‌گذار می‌شوند و طرح‌های فاضلابی و پسابی نیمه‌کاره استان قزوین را تکمیل می‌کنند.

مهدی رجحانی با بیان اینکه هزینه تمام‌شده آب در تولید عدد قابل‌توجهی نیست، اضافه کرد: صنایع فولادی هم صنایع بزرگی هستند و خیلی کمک می‌کنند که طرح‌ها نیمه‌تمام فاضلابی ما به بهره‌برداری برسد و در ضمن خود این صنایع هم مصرف‌کننده پساب تبدیل خواهند شد.

فولادی ها گرفتار دردسرهای بزرگ هستند| کمبود نقدینگی تا مدیریت غیرکارشناسی انرژی

با عرضه یک‌پنجم کل فولاد کشور قیمت فولاد را مصنوعی بالا بردند

چندسالی است که فولاد از طریق بورس در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار می‌گیرد. اما لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عرضه فولاد از طریق سازوکار بورس را ناکارآمد و دور از شرایط تولید فولاد دانست و گفت: امروز قیمت فولاد در کشور واقعی نیست و اگر قیمت فولاد واقعی شده و حباب آن از بین برود،‌ قیمت لوازم خانگی تولید داخل حداقل ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی با انتقاد از جدی گرفته نشدن موضوع تنظیم بازار فولاد و صنایع فلزی تصریح کرد: یکی از علت‌های افزایش قیمت فولاد در سال‌های بعد از تحریم ترامپ عرضه یک‌پنجم کل فولاد تولیدی کشور در بورس بود که منجر به به‌هم خوردن کاذب تعادل بین عرضه و تقاضا شد.

سیاهکلی نماینده قزوین: به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد قیمت فولاد در بورس به‌شکل مصنوعی بالا می‌رود

سیاهکلی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد که مافیای فولاد از بازار بورس فقط برای افزایش کاذب قیمت فولاد و نه عرضه نظام‌مند و ساماندهی‌شده آن استفاده کرد. در حالی که باید ۱۰۰ درصد فولاد کشور در بورس عرضه می‌شد، وقتی ۸۰ درصد فولاد را در بورس عرضه نمی‌کنند، تقاضا برای فولاد در بورس زیاد می‌شود؛ چرا که تمامی متقاضیان برای ۲۰ درصد فولاد به بورس می‌آیند، در حالی نیاز آنها خیلی بیشتر از ۲۰ درصد است.

آب مشکل همیشگی

این نماینده مجلس بیان کرد: به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد قیمت فولاد در بورس به‌شکل مصنوعی بالا می‌رود. وقتی قیمت فولاد در بورس به این شکل بالا می‌رود، این قیمت معیار فروش آن ۸۰ درصد فولاد عرضه‌ نشده در بورس می‌شود و این ۸۰ درصد خارج از بورس با قیمتی که بورس تعیین کرده به فروش می‌رسد.

با این همه به نظر می‌رسد که اجرای طرح انتقال پساب استاندارد سازی‌ شده برای استفاده صنایع فولادی می‌تواند ضمن ایجاد چرخه درست بازچرخانی آب صنایع در نهایت به از بین رفتن بحران آب کمک شایانی کند و صنایع فولادی را از اتهام مصرف آب‌های زیرزمینی باکیفیت برای همیشه رها کند. در عین حال هم دولت باید فکری به حال احداث نیروگاه‌های خورشیدی خودتأمین برای فولادی‌ها کند تا این بخش به طور کامل از قیمومیت دولت خارج شده و کمک‌حال تولید حامل‌های انرژی در بخش صنعت شود.

کد خبر: ۲۳۷٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha