۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
واشنگتن در ماه فوریه وارد رکود اقتصادی شد
پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا

واشنگتن در ماه فوریه وارد رکود اقتصادی شد

بیماری کووید ۱۹ باعث شده چشم انداز اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ تاریک باشد.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نیویورک تایمز اخیرا مقاله ای با قلم «جینا اسمیتالک» با عنوان «واشنگتن در ماه فوریه وارد رکود اقتصادی شد» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه آمده است.

بیماری همه گیر کووید ۱۹ اقتصاد را وادار به انقباض قرارداد ها، پایان دادن به فعالیت های اقتصادی و اعلان توقف چرخه های تجاری ایالات متحده آمریکا کرد. طولانی ترین روند توسعه اقتصادی بر اساس گزارش دفتر ملی تحقیقات اقتصادی تا ماه فوریه بوده و در این ماه فعالیت اقتصادی با کاهش شدید مواجه شده است. اقتصاد ایالات متحده امریکا در فوریه ۲۰۲۰ رسماً وارد رکود اقتصادی شد زیرا بیماری همه گیر ناشی از ویروس کرونا باعث شد فعالیت اقتصادی جهانی به شدت کند شود.

رکود اقتصادی زمانی آغاز می شود که قبل از آن اقتصاد به اوج فعالیت خود رسیده باشد، سپس این روند متوقف شده و اقتصاد وارد سراشیبی می شود. می توان گفت رکود ماه فوریه اولین رکود بعد از بحران ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ بوده و قبل از آن ما شاهد  طولانی ترین روند توسعه اقتصادی به مدت - ۱۲۸ ماه – از سال ۱۸۵۴ بودیم. اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که با شروع مجدد فعالیت های اقتصادی، این رکود اقتصادی عمیق، کوتاه مدت بوده  و در طی چند ماه اوضاع به حالت سابق باز گردد.

دفتر ملی تحقیقات اقتصادی - یک گروه غیرانتفاعی که چرخه های اقتصادی را در ایالات متحده دنبال می کند - در بیانیه خود به شرایط غیرمعمول پیرامون رکود اشاره کرد. این نهاد تشخیص می دهد که بیماری همه گیر کووید ۱۹، تاثیر آن بر اقتصاد جهانی  واکنش بهداشت عمومی به آن منجر به رکود شده است. با این وجود باید گفت که کاهش بی سابقه در اشتغال و تولید و تاثیر وسیع آن بر کل اقتصاد  رکود اقتصادی است.

بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که ایالات متحده آمریکا ممکن است اکنون از رکود خارج شده باشد - یا حداقل در راه خروج از رکود باشد. «رابرت گوردون» اقتصاددان آمریکایی در این ارتباط می گوید: شرط می بندم که  روند بهبود اقتصادی در ماه آوریل یا مه آغاز شده به این معنی که رکود اقتصادی به احتمال زیاد تنها برای دو ماه ادامه  داشته است. حتی با این وجود، برچسب زدن کاهش رشد اقتصادی به رکود  به دلیل عمق فوق العاده آن اشتباه نیست. هرگز مانند این اتفاق در تاریخ امریکا رخ نداده است.

 فعالیت اقتصادی در ایالات متحده آمریکا از اواخر فوریه و اوایل ماه مارس به شدت شروع به انقباض کرد و ویروس کرونا در کلان شهرها مانند نیویورک، شیکاگو و آتلانتا گسترش می یافت. در پی آن مغازه ها بسته شدند، مسافران پرواز را لغو کردند و غذاخوری ها حتی قبل از صدور دستورالعمل رسمی اقامت در خانه، روند تعطیلی خود را آغاز کردند.

سنجهای اقتصادی در زمان واقعی نشان می دهد که هزینه ها در اوایل ماه مارس به شدت کاهش یافته و از اواخر آوریل به تدریج دوباره صعود کرده است. با این وجود، هزینه ها بسیار پایین تر از سطح قبل از بحران هستند. نرخ بیکاری، سنجشی اساسی از سلامت اقتصادی و ورودی مهم برای آشنایی با چرخه تجارت، در ماه مارس به ۱۴.۷ درصد رسیده و در ماه آوریل شروع به افزایش کرد. اما داده های منتشرشده در هفته گذشته نشان داد که این میزان در ماه مه به ۱۳.۳ درصد کاهش یافته است، اما این مقدار هم بالاتر از اوج نرخ بیکاری در رکود اقتصادی بزرگ است.

«متیو لوزتی» اقتصاددان ارشد ایالات متحده امریکا در این باره می گوید: ما قبلاً علائمی را مشاهده کرده ایم که اقتصاد از چاله عبور کرده و در مرحله بهبودی است. اما بین سطح کلی تولید و تغییر دوره به دوره تفاوت هایی وجود دارد زیرا ممکن است اولی برای مدتی متوقف شود، ولی اوضاع به حالت سابق باز گردد. اقتصاددانان در یک نظرسنجی بلومبرگ پبش بینی کرده اند که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، اقتصاد  ۹.۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۶.۸ درصد در سه ماهه سوم نسبتا به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ داشته باشد.

به باور کارشناسان برای بازیابی سطح فعالیت  اقتصادی، زمان بیشتری لازم است حتی اگر نرخ رشد قوی باشد.

براساس پیش بینی بانک جهانی که روز دوشنبه منتشر شد، اقتصاد جهانی به طور کلی ژرف ترین رکود خود را از زمان جنگ جهانی دوم امسال تجربه خواهد کرد. بانک جهانی معتقد است که  تولید جهانی در سال ۲۰۲۰، ۵.۲ درصد کاهش خواهد یافت و هشدار می دهد که اگرچه رشد احتمالاً در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت، بیماری همه گیر طولانی مدت منجر به خرابی بازارهای مالی شده و چشم انداز تجارت جهانی تاریک خواهد بود.

کد خبر: ۲۳٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha