۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۸
رشد نقدینگی کنترل شده است| بازار سرمایه جایگزین مناسب تامین مالی به جای بانک ها
مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا مطرح کرد

رشد نقدینگی کنترل شده است| بازار سرمایه جایگزین مناسب تامین مالی به جای بانک ها

مس، از صنعت برق، خودروبرقی تا لوازم خانگی کاربرد دارد و ایران یکی از تامین کنندگان مس دنیا است؛ بنابراین مس تحریم‌پذیر نیست.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، مهرداد فرح آبادی مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن بیان اینکه یکی از ابزارهای مهم افزایش کارایی بازارهای نوین وجود رسانه‌های تخصصی و فعال است، گفت: وجود رسانه‌های تخصصی به شفافیت هر چه بیشتر بازارسرمایه کمک می‌کند.

او با اشاره به اینکه مهمترین ماموریت بازارسرمایه تامین مالی بخش مولد کشور است، گفت: تامین سرمایه بلندمدت عمدتا از طریق بازارسرمایه انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که مانده اوراق منتشره در این بازار ۶۵۰ هزار میلیارد تومان است. سال ۹۹ به میزان ۲۰۰ همت، سال ۱۴۰۰ حدود ۲۵۰ همت و سال گذشته ۲۹۸ همت اوراق منتشر شد که البته بخش مهمی از آن در قالب اسناد خزانه است.

مدیرعامل تامین سرمایه کیمیا، تأکید کرد: بانک‌ها به دلیل محدودیت منابع و ناترازی سرمایه، علاقه‌ای به تامین مالی بلندمدت ندارند و در این شرایط نقش بازارسرمایه نمایان می‌شود.

وی گفت: پروژه‌های بزرگ صنعت مس کشور، از این طریق بازارسرمایه و با رویکرد بلند مدت تامین می‌شود.

او با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه معدن به ویژه صنعت مس، فرصت ویژه اقتصاد ایران است، افزود: صنعت مس خارج از فضای تحریم است. مس، از صنعت برق، خودروهای برقی تا لوازم خانگی کاربرد دارد و ایران یکی از مهمترین تامین کنندگان مس دنیا است؛ بنابراین این صنعت تحریم‌پذیر نیست.

چشم انداز بازارسرمایه
مهرداد فرح آبادی در بخش دیگر این نشست به روند بازارسرمایه تا پایان سال اشاره کرد و گفت: تغییرات ناگهانی قوانین و مقررات، قیمت گذاری دستوری از مسائل بازارسرمایه کشور است که نگرانی‌هایی را در ذهن فعالان بازار به وجود می‌آورد.

او عنوان کرد: بحث قیمت‌گذاری دستوری مدت‌های زیادی است که بنگاه‌های اقتصادی کشور را درگیر خود کرده است. با این حال در کنار تمامی این موارد، چشم‌انداز بازارسرمایه مثبت است.

فرح آبادی با بیان اینکه در دنیا روند سرمایه‌گذاری از شکل مستقیم به روند غیرمستقیم تغییر کرده، گفت: مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسیاری از ریسک‌های بازارسرمایه کشور را مدیریت می‌کنند و این نهادهای مالی یکی از بهترین ابزارهای حضور در بازارسرمایه هستند.


این مدیر نهاد مالی، به متوسط نرخ رشد تشکیل سرمایه در بخش معادن و صنایع معدنی نیز اشاره کرد و گفت: در ۱۰ سال گذشته این نرخ از ۲۴ درصد به منفی ۷ درصد کاهش یافته، درحالی‌که در دهه ۷۰ نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت بالای ۵۰ درصد بود و در حال حاضر ماشین‌آلات معدنی نیاز به نوسازی دارند و تشکیل سرمایه در صنایع معدنی به خصوص فلز و مس بسیار مهم است.

روند اقتصاد ملی
این تحلیلگر بازارهای مالی، به سیاست‌های کلان اقتصادی و برنامه‌های بانک مرکزی نیز اشاره کرد و گفت: رشد نقدینگی کنترل شده و از ۴۰ درصد سال ۹۹ به ۲۷ درصد در سال جاری رسید.

او ادامه داد: خوشبختانه دیپلماسی منطقه‌ای هم در سطح منطقه با کشورهای حاشیه خلیج فارس و هم با کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین فعال شده و روابط خوبی شکل گرفته که دستاوردهای خوبی را برای اقتصادرقم می‌زند.

مهرداد فرح آبادی ادامه داد: به رغم فراز و نشیب‌های اخیر شاخص بورس، روند مثبتی برای بازار سرمایه قابل تصور است.

کد خبر: ۲۳۷٬۰۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha